Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poezja polska 1945 – 2000 w perspektywie badawczej i dydaktycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-B962EG1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Poezja polska 1945 – 2000 w perspektywie badawczej i dydaktycznej
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Zainteresowanie studentów współczesną poezją polską; planowana praca magisterska z tego zakresu tematycznego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cykl zajęć zarysowuje podstawowe zjawiska grupowe (grupy, pokolenia, formacje) w literaturze polskiej po 1945 roku, z uwzględnieniem kontekstów historycznoliterackich, socjologicznych i filozoficznych.

Pełny opis:

Cykl zajęć zarysowuje podstawowe zjawiska grupowe (grupy, pokolenia, formacje) w literaturze polskiej po 1945 roku, z uwzględnieniem kontekstów historycznoliterackich, socjologicznych i filozoficznych.

Omówione zostaną dokonania najciekawszych debiutantów i młodszych twórców (z kręgów poezji, prozy oraz krytyki literackiej) na tle twórczości starszych mistrzów (np. Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta, Stanisława Barańczaka, Adama Zagajewskiego, Wiesława Myśliwskiego, Jerzego Pilcha).

Omówione zostaną przemiany w recepcji literatury (także od strony socjologicznej) oraz w funkcjonowaniu krytyki literackiej.

W omówieniu filozoficznych kontekstów nowej literatury ważną rolę odegra problematyka postmodernizmu.

Literatura:

1. E. Balcerzan, Przez znaki. Granice autonomii sztuki poetyckiej, Gdańsk 2000

2. E. Balcerzan, Poezja polska 1939 – 65, T I – II, Warszawa 1984

3. T. Cieślak, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011

4. P.Czapliński, P.Śliwiński, Literatura polska 1976 – 1998, Kraków 1999

5. T.Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi – wzorce – style, Warszawa 1997

6. J.Klejnocki, J.Sosnowski, Chwilowe zawieszenie broni, Warszawa 1996

7. .J.Kornhauser, Międzyepoka, Kraków 1995

8. A.Legeżyńska, P.Śliwiński, Poezja polska po roku 1968, Warszawa

9. J.Łukasiewicz, Szmaciarze i bohaterowie, Warszawa 1963

10. A.Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego, Warszawa 2006

11. Bożena Tokarz, Poetyka Nowej Fali, Katowice 1990

12. Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, red. P.Marecki, Kraków 2006

Ponadto wybory wierszy poetów przynależnych do omawianych podczas zajęć grup, pokoleń, formacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza (Absolwent zna i rozumie: )

— fakty z zakresu literaturoznawstwa lub/i językoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową

— metodologie językoznawcze i literaturoznawcze

Umiejętności (Absolwent potrafi: )

— napisać dłuższą spójną pracę naukową:

— opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych

— wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą

— poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym

— właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań

— popartą zgromadzonym materiałem dowodowym

— składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji

— eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki

— poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego

— obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią

— mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości

— ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie:

— precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze

— dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów

— uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki

— wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego

— utrzymując uwagę słuchaczy

— wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne)

— dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany

— mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia

Kompetencje społeczne (Absolwent jest gotowy do: )

— pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób

— wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kieruje się uczciwością naukową

— doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur

Metody i kryteria oceniania:

Analiza aktywności studentów podczas zajęć.

Sposób zaliczenia: Obecność oraz aktywne uczestnictwo (np. poprzez udział w dyskusjach), prezentacja podczas zajęć (problemu lub fragmentu pracy magisterskiej).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)