Poezja polska 1945 – 2000 w perspektywie badawczej i dydaktycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-B962EG1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Poezja polska 1945 – 2000 w perspektywie badawczej i dydaktycznej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie studentów współczesną poezją polską; planowana praca magisterska z tego zakresu tematycznego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cykl zajęć zarysowuje podstawowe zjawiska grupowe (grupy, pokolenia, formacje) w literaturze polskiej po 1945 roku, z uwzględnieniem kontekstów historycznoliterackich, socjologicznych i filozoficznych. |
Pełny opis: |
Cykl zajęć zarysowuje podstawowe zjawiska grupowe (grupy, pokolenia, formacje) w literaturze polskiej po 1945 roku, z uwzględnieniem kontekstów historycznoliterackich, socjologicznych i filozoficznych. Omówione zostaną dokonania najciekawszych debiutantów i młodszych twórców (z kręgów poezji, prozy oraz krytyki literackiej) na tle twórczości starszych mistrzów (np. Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta, Stanisława Barańczaka, Adama Zagajewskiego, Wiesława Myśliwskiego, Jerzego Pilcha). Omówione zostaną przemiany w recepcji literatury (także od strony socjologicznej) oraz w funkcjonowaniu krytyki literackiej. W omówieniu filozoficznych kontekstów nowej literatury ważną rolę odegra problematyka postmodernizmu. |
Literatura: |
1. E. Balcerzan, Przez znaki. Granice autonomii sztuki poetyckiej, Gdańsk 2000 2. E. Balcerzan, Poezja polska 1939 – 65, T I – II, Warszawa 1984 3. T. Cieślak, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011 4. P.Czapliński, P.Śliwiński, Literatura polska 1976 – 1998, Kraków 1999 5. T.Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi – wzorce – style, Warszawa 1997 6. J.Klejnocki, J.Sosnowski, Chwilowe zawieszenie broni, Warszawa 1996 7. .J.Kornhauser, Międzyepoka, Kraków 1995 8. A.Legeżyńska, P.Śliwiński, Poezja polska po roku 1968, Warszawa 9. J.Łukasiewicz, Szmaciarze i bohaterowie, Warszawa 1963 10. A.Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego, Warszawa 2006 11. Bożena Tokarz, Poetyka Nowej Fali, Katowice 1990 12. Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, red. P.Marecki, Kraków 2006 Ponadto wybory wierszy poetów przynależnych do omawianych podczas zajęć grup, pokoleń, formacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (Absolwent zna i rozumie: ) — fakty z zakresu literaturoznawstwa lub/i językoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową — metodologie językoznawcze i literaturoznawcze Umiejętności (Absolwent potrafi: ) — napisać dłuższą spójną pracę naukową: — opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych — wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą — poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym — właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań — popartą zgromadzonym materiałem dowodowym — składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji — eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki — poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego — obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią — mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości — ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie: — precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze — dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów — uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki — wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego — utrzymując uwagę słuchaczy — wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne) — dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany — mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia Kompetencje społeczne (Absolwent jest gotowy do: ) — pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób — wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kieruje się uczciwością naukową — doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza aktywności studentów podczas zajęć. Sposób zaliczenia: Obecność oraz aktywne uczestnictwo (np. poprzez udział w dyskusjach), prezentacja podczas zajęć (problemu lub fragmentu pracy magisterskiej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.