Niedokształcenie mowy u osób z upośledzeniem umysłowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B2NU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Niedokształcenie mowy u osób z upośledzeniem umysłowym |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie studentom wiedzy na temat przyczyn, patomechanizmów i objawów zaburzeń mowy u osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz zasad i wybranych metod terapii logopedycznej osób z upośledzeniem umysłowym. |
Pełny opis: |
Na wykładach student otrzymuje informacje dotyczące: 1. Znaczenia i zakresów pojęć związanych z rozwojem mowy osób z obniżoną sprawnością intelektualną 2. Różnorodności uwarunkowań i przyczyn niepełnej sprawności intelektualnej (wzajemnego wpływu czynników biologicznych i środowiskowych na możliwości komunikacyjne osób z upośledzeniem umysłowym) 3. Zróżnicowanego funkcjonowania komunikacyjnego i językowego osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej 4. Podstawowych zasad i wybranych metod diagnozy i terapii osób z upośledzeniem umysłowym |
Literatura: |
1. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2008 2. Błeszyński J., Diagnoza rozwoju mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna Podręcznik akademicki, Sopot, 2012 3. red. Cytowska B., Winczura B. , Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2008 4. Lovaas I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa, 1993 r. 5. Minczakiewicz E. „Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym”, Scholasticus nr 1/93 6. Minczakiewicz E. - Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym (w:) Polska terminologia logopedyczna, pod red. J. Ożdżyńskiego, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków 1994; 7. Minczakiewicz E. „Kształtowanie i usprawnianie mowy dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” Szkoła specjalna nr 3, 1984 8. Tarkowski Z., Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. red., Podstawy Neurologopedii, Opole, 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Student zna i rozumie pojęcia związane z globalnie obniżoną sprawnością intelektualną 2. Potrafi opisać funkcjonowanie osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej 3. Rozumie i zna stanowiska dotyczące przyczyn i objawów zaburzeń mowy i komunikacji u osób upośledzonych umysłowo 4. Zna i rozumie zasady i wybrane metody usprawniania logopedycznego osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Metody i kryteria oceniania: |
Odpowiedzi na testowe pytania egzaminacyjne (szczegóły dotyczące kryteriów oceniania podano w części dotyczącej bieżącego cyklu zajęć). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.