Opóźniony lub zaburzony rozwój mowy - dyslalia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1S3MK3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opóźniony lub zaburzony rozwój mowy - dyslalia |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - seminaria licencjackie - 3 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać klasyfikacje zaburzeń mowy oraz mieć podstawową wiedzę na temat etiologii i patomechanizmów - opóźnionego rozwoju mowy i dyslalii |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Student porządkuje zdobytą wiedzę na temat form opóźnionego i rozwoju mowy i zaburzonego rozwoju mowy - w postaci dyslalii. Realizowane przez studenta zadania są próbą opisu i klasyfikowania językowych i pozajęzykowych objawów nieprawidłowości w werbalnym porozumiewaniu się dziecka. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest rozszerzenie i uporządkowanie wiedzy studentów na temat mechanizmów: opóźnionego rozwoju mowy oraz dyslalii; zapoznanie z metodami i narzędziami stosowanymi w diagnozie i terapii opóźnionego rozwoju mowy lub dyslalii. |
Literatura: |
Czaplewska E., Milewski S. (red.), (2011), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk. Emiluta–Rozya D. (2002), Projekt „Badania Mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór Logopedycznego postępowania diagnostycznego. "Szkoła Specjalna", nr 3. Emiluta – Rozya D. (2008), Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, red. Porayski-Pomsta J., Elipsa, Warszawa. Emiluta – Rozya D. (1998), Diagnoza logopedyczna dzieci z wadami wymowy, [w:] Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy, red. Rola J., WSPS, Warszawa. Emiluta-Rozya D. (2007), Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy, "Poradnik Językowy", z. 8. Emiluta-Rozya D. (2013), Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole. Grabias S. (1994), Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, "Audiofonologia", t. VI, Warszawa – Lublin. Grabias S. (2001), Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy, red. Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Herzyk A. (1993), Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne, "Audiofonologia", t.V, Warszawa-Lublin. Kaczmarek B. (1993), Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej, "Scholasticus", z. 4-5, Linea, Wrocław-Lublin. Kania J. (2001), Szkice logopedyczne, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin. Leonard L., (2005), SLI- Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (1997), Rozważania na temat terminologii logopedycznej, [w:] Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej. Materiały z konferencji, Wydawnictwo DiG, Warszawa. Rocławski B. (1995), Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Glottispol, Gdańsk. Rocławski B. (red.) (1991), Opieka logopedyczna od poczęcia, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Sołtys-Chmielowicz A. (2008), Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków. Zalewska M. (1998), Dziecko z zespołem prostego opóźnienia rozwoju mowy, [w:] Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy, red. Rola J., Wydawnictwo WSPS, Warszawa. Styczek I. (1979), Logopedia, PWN, Warszawa. Szeląg E. (1996), Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych, "Logopedia", nr 23, Lublin. Zaleski T. (1992), Opóźniony rozwój mowy u dzieci, PZWL, Warszawa. Literatura będzie uzupełniana i modyfikowana |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA -student pogłębia wiedzę merytoryczną i metodologiczną na temat opóźnienia rozwoju mowy i dyslalii, - student zdobywa wiedzę na temat prowadzenia badań naukowych, zbierania materiału badawczego i jego analizowania; UMIEJĘTNOŚCI -potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i weryfikować je poprzez dobór właściwych narzędzi badawczych -potrafi samodzielnie opisywać, analizować językowe i pozajęzykowe objawy opóźnionego rozwoju mowy oraz dyslalii -potrafi w sposób logiczny i uporządkowany przedstawić przebieg działań badawczych KOMPETENCJE SPOŁECZNE -rozumie konieczność rzetelnego prowadzenia badań -kształtuje umiejętność współpracy z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia rzetelnego procesu diagnozowania i tworzenia skutecznego procesu usprawniania -kształtuje umiejętność współpracy z rodziną, opiekunami dziecka |
Metody i kryteria oceniania: |
-obecność na zajęciach; -realizacja zadań praktycznych; -postęp w pisaniu pracy; -egzamin ustny licencjacki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.