Anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-LSA1AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W pierwszej części wykładu omawiane są podstawowe pojęcia z fizjologii człowieka, uwaga zwrócona jest na układy koordynujące działanie organizmu: nerwowy i hormonalny. Następnie omawiana jest fizjologia układu mięśniowego, układu oddechowego i krwionośnego. W drugiej części wykładu omówiona jest anatomia i fizjologia narządów umożliwiających mówienie, wydawanie dźwięków i słyszenie oraz regulacja działania tych narządów. Na koniec omawiane są podstawowe patologie mowy i słuchu. |
Pełny opis: |
Na wykładach omawiane są powiązania pomiędzy strukturą i pełnioną funkcją narządów. Wprowadzone jest pojęcie homeostazy. Omawiana jest: budowa i fizjologia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, różnorodność neurotransmiterów, ośrodki korowe, łuk odruchowy. Przedstawione jest fizjologia układu hormonalnego, omawiana jest różnorodność chemiczna hormonów, mechanizmów ich działania, regulacji wydzielania. Następnie przedstawiona jest budowa mięśnia szkieletowego i mechanizm jego skurczu. Współpraca pomiędzy układami przedstawiona jest na przykładzie anatomii i fizjologii układu oddechowego i krwionośnego. Omawiana jest wymiana gazowa, transport gazów we krwi, zaspakajanie zapotrzebowania organizmu na tlen. W drugiej części wykładu szczegółowo omawiana jest budowa aparatu mowy i słuchu, omawiana jest funkcjonowanie ośrodków słuchu oraz mowy: Broki i Wernickiego. Przedstawiana jest rola układu oddechowego w wytwarzaniu dźwięków. Omawiana jest plastyczność mózgu związana z uczeniem się języka. Na koniec omówione zostaną podstawowe jednostki patologiczne narządu głosu, słuchu i mowy. |
Literatura: |
- Traczyk W., Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Warszawa 2001. - Ganong, W.F. – Fizjologia, podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po wykładzie student zna: - podstawowe pojęcia fizjologiczne, - budowę i funkcjonowanie układu nerwowego, hormonalnego, oddechowego, krwionośnego i mięśniowego człowieka - anatomię i fizjologie narządu słuchu, mowy i dźwięku - główne jednostki patologiczne narządów głosu, słuchu, mowy Umiejętności: Po wykładzie student potrafi - wykazać związek pomiędzy strukturą a funkcja narządu - wskazać drogę i mechanizm powstawania dźwięku i mowy - wskazać drogę i mechanizm słuchu - wykazać rolę układu nerwowego i hormonalnego w regulacji słuchu i mowy - wykazać powiązania funkcjonalne pomiędzy układami w organizmie człowieka Kompetencje społeczne: Po wykładzie student - rozumie potrzebę i zasadność współpracy z różnymi specjalistami: lekarzem, pedagogiem, psychologiem w zakresie diagnozowania i usprawniania osób z zaburzeniami mowy - rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy o informacje z dziedzin medycznych pokrewnych logopedii - promuje wzorce zdrowego trybu życia w działaniach z zakresu profilaktyki zdrowia, a w szczególności profilaktyki logopedycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest końcowy egzamin testowy zdany na ocenę pozytywną. Student jest dopuszczony do egzaminu na podstawie obecności na wykładach. Dopuszczalna jest nieobecność maksymalnie na dwóch wykładach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.