Psychologia rozwojowa i kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-LSA1PR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.401
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa i kliniczna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Historia psychologii Główne kierunki i teorie psychologiczne Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami rozwoju dziecka w wieku: od urodzenia do późnego dzieciństwa ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy Przedstawiane będą biologiczne, środowiskowe i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju. Opisane zostanie upośledzenie umysłowe dziecka jako zaburzenie globalne oraz zaburzenia parcjalne. Dużą wagę w rozważaniach poświęca się zaburzeniom rozwoju mowy. |
Pełny opis: |
1. Przedmiot psychologii 2. Metodologia psychologii 3. Biologiczne podstawy psychologii 4. Procesy poznawcze 5. Problematyka uczenia się 6. Język i komunikowanie się 7. Emocje i motywacja i osobowość człowieka 8. Funkcjonowanie społeczne 9. Rozwój procesów poznawczych dziecka: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się, inteligencja 10. Rozwój motoryczny dziecka: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna 11. Rozwój emocjonalny dziecka: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu, kształtowanie się osobowości 12. Rozwój moralności u dziecka 13. Rozwój społeczny dziecka 14. Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka 15. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym 16. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym 17. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym 18. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka. 19. Biologiczne, środowiskowe i społeczne przyczyny zaburzeń rozwojowych. 20. Globalne zaburzenie rozwojowe spowodowane upośledzeniem umysłowym dziecka. 21. Autyzm wczesnodziecięcy, zespół Aspergera i pozostałe zaburzenia z kręgu całościowych zaburzeń rozwojowych 22. Różne postaci nadruchliwości 23. Zaburzenia zachowania 24. Zaburzenia emocjonalne i motoryczne 25. Schizofrenia i zaburzenia mowy jej towarzyszące 26. CHAD (psychoza dwubiegunowa) 27. Zaburzenia osobowości 28. Międzynarodowe klasyfikacje zaburzeń (ICD i DSM). |
Literatura: |
Aronson E.: Człowiek – istota społeczna. PWN, Warszawa 1978. Rozdział IV Birch A., Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. PWN, Warszawa 1999. Bobkowicz – Lewartowska L.: Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000. (str. 15–125) Bogdanowicz M.: Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. COMPW – Z, Warszawa 1990. (str.8–69, 194–232) Bogdanowicz M.: Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. WSIP, Warszawa 1985. Dollard J., Miller N.E.: Osobowość i psychoterapia. PWN, Warszawa 1969. (strony: 122–214) Fedorowska W., Wardowska B.: Wywiad biologiczno – środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań zaburzeń mowy. Zakład Logopedii, U. Gd.. Gdańsk 1992. Herzyk A., Borkowska A. (redakcja): Neuropsychologia emocji. Poglądy, badania, klinika. Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999. ( strony 13–59) Ilg F. L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001 Ilg F.L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001 Jankowski K.: Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej... dwadzieścia lat później. Jacek Santorski & CO, Agencja Wydawnicza, Warszawa 1994. (str. 107–165, 233–253 Kalat J.W.: Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa 2007. (str. 73-107, 261-293, 355-451) LeDoux J.: Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań 2000. (strony 209–264) Martin G. N.: Neuropsychologia. PZWL, Warszawa 2001. (strony271–335) Maas V.F.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. WSIP, Warszawa 1998. Martin G. N.: Neuropsychologia. PZWL, Warszawa 2001. (strony271–335) Obuchowska I.: Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych u dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa 1976. (strony: 116–305) Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Praca zbiorowa pod red. nauk. B. Harwas-Napierały i J. Trempały. PWN, Warszawa 2002 (str. 47 – 163) Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M.: Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. BiFolium, Lublin 1999. (strony:12 – 61) Wolpe J., Wolpe D.: Wolni od lęku. WiR Partner, Kraków 1999. (strony: 15–49 oraz 55–95) Zimbardo Ph. G., Ruch F. L: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 1996. (strony: 352–369, 456–462, 496–512) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności: posiadanie wiedzy na temat historii psychologii zaznajomienie się z głównymi szkołami psychologicznymi poznanie podstawowych procesów psychicznych zdobycie wiedzy na temat rodzajów i praw uczenia się nauczenie się rozpoznawania emocji i różnicowania ich z innymi procesami psychicznymi umiejętność oceny podstawowych typów osobowości zapoznanie się z prawami funkcjonowania społecznego ocena podstawowych szkół psychologicznych rozumienie praw rozwoju dziecka umiejętność określenia możliwości i umiejętności dziecka w określonym wieku umiejętność określenia poziomu rozwoju mowy i opóźnień tego rozwoju potrafi opisywać, jakie są uwarunkowania struktury emocjonalnej jednostki umiejętność opisania podstawowych współczesnych ustaleń dotyczących zaburzeń psychoruchowych dziecka umiejętność nazywania i charakteryzowania patomechanizmów powstawania zaburzeń rozwoju dziecka Kompetencje społeczne: ma świadomość złożoności procesów rozwoju psychicznego człowieka rozumie związki pomiędzy patomechanizmami rozwoju a procesami rozwoju dziecka zdaje sobie sprawę, że zaburzenia rozwoju dziecka mają swoje źródła w czynnikach psychogenetycznych, społecznych i poznawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w dwóch częściach – po I i II semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.