University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Prevention of Speech Disorders

General data

Course ID: 3007-LSA2PR
Erasmus code / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Health, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Prevention of Speech Disorders
Name in Polish: Profilaktyka logopedyczna
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia przybliżają problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny.

Full description: (in Polish)

Zajęcia przybliżają problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny. Uświadamiają pre-, peri- i postnatalne czynniki zagrażające prawidłowemu rozwojowi mowy. Zapoznają studentów ze sposobami przeciwdziałania nieprawidłowościom w rozwoju oraz sposobami wyrównywania deficytów i stymulowania dalszego rozwoju językowego dziecka.

Bibliography: (in Polish)

J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 r.ż., Kraków 2008, s. 161-194, 206-215.

E. Czaplewska, S. Milewski, Diagnoza logopedyczna, Sopot 2012.

J. Czochańska, Ocena odruchów niemowlęcych, [w:] Neurologia dziecięca, Warszawa 1990.

K. Diener, Profilaktyka zaburzeń mowy. Przewodnik dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i lekarzy, Kielce 1999.

B. Dittfeld, Spróbujmy mówić razem, Kraków 2004.

W. Fedrowska, B. Wardowska, Wywiad biologiczno-środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań mowy, Gdańsk 1991.

A. Franczyk, K. Krajewska, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju mowy, Kraków 2002.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.

T. Hellbrugge, J.H. Wimpffen, Pierwsze 365 dni życia dziecka, Warszawa 1991.

G. Jastrzębowszka, Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, pod red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, Opole 2003, t. 1.

D. Jodzis, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Gdańsk 2013.

D. Kornas-Biela, Rozwój psychofizyczny dziecka przed narodzeniem, Warszawa 1991.

D. Morris, Zrozumieć niemowlę, Warszawa 1996.

Opieka logopedyczna od poczęcia, pod red. B. Rocławskiego, Gdańsk 1993.

D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994.

E. Stecko, Profilaktyka logopedyczna szansą dla dziecka i logopedy, Warszawa 1999.

E. Stecko, Zaburzenia mowy dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 2002.

E. Szmigielska Narbutt, Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu – niezbędnik nauczyciela, Warszawa 2014.

Wczesna interwencja logopedyczna, pod red. K. Kaczorowskiej-Bray, S. Milewskiego, Gdańsk 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

Student, który zaliczył przedmiot:

- zna problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny

- posiada wiedzę na temat czynników pre-, peri- i postnatalnych zagrażających prawidłowemu rozwojowi mowy

- uzasadnia potrzebę stymulowania rozwoju mowy

- potrafi ocenić fizjologiczne uwarunkowania dziecka do rozwoju mowy i dokonać wyboru postępowania

- potrafi przeprowadzić i zinterpretować wywiad biologiczno-środowiskowy

- potrafi zaplanować szczegółową pracę terapeutyczną z dzieckiem i jego rodziną

- definiuje zasady prawidłowego karmienia

- rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej

- propaguje wiedzę na temat zależności pomiędzy funkcjami biologicznymi aparatu artykulacyjnego a rozwojem mowy oraz na temat

- propaguje wiedzę na temat potrzeb stymulacji rozwoju dziecka w pierwszych latach życia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Studenci są oceniani na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz końcowego zaliczenia pisemnego. Przewidziane są również prace indywidualne bądź zespołowe, które mogą mieć wpływ na ocenę końcową. Dozwolona jest jedna nieobecność na wykładzie i jedna na ćwiczeniach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)