Metodyka postępowania logopedycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-LSA3MP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka postępowania logopedycznego |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem jest zaprezentowanie ogólnych zasad i przebiegu diagnozy oraz terapii logopedycznej. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są etapom postępowania logopedycznego, począwszy od diagnozy logopedycznej, przez ustalenie indywidualnego planu terapeutycznego i ewaluacji terapii. Zajęcia będą miały część teoretyczną i część praktyczną. Podczas zajęć będą omawiane następujące zagadnienia: 1. Status logopedy w Polsce i organizacja jego pracy. 2. Diagnoza logopedyczna – zasady i metody jej przeprowadzania. 3. Postępowanie logopedyczne w przypadku: • dyslalii, • dyzartrii, • niedokształcenia mowy pochodzenia korowego, • afazji, • niedokształcenia mowy w autyzmie, • niedokształcenia mowy towarzyszące niepełnosprawności intelektualnej, • niedokształcenia mowy w przypadku niedosłuchu; Projektowanie programu indywidualnej terapii logopedycznej, konspektów zajęć, pomocy dydaktycznych. 4. Kryteria wyboru metod i pomocy logopedycznych. 5. Zasady współpracy z rodziną i innymi specjalistami. |
Literatura: |
Bieńkowska K., 2012, Jak dzieci uczą się mówić, Warszawa. Błeszyński J.J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków. Cieszyńska J., Korendo M., 2012, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Karków. Cytowska B., Winczura E., 2016, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków. Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot. Dołęga Z., 2003. Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa. Prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice. Emiluta-Rozya D., 1994, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa. Franczyk A., Krajewska K., 2002, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju mowy, Kraków. Gruszczyk-Kolczyńska E., 2000, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa. Jodzis D., 2013, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Gdańsk. Kaczorowska-Bray K., Milewski S. (red.), 2016, Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Studenci: • znają terminologię z zakresu metodyki terapii logopedyczne, • rozumieją zasady i sposoby organizowania opieki logopedycznej, • znają budowę konspektu zajęć logopedycznych, z • nają różnorodne metody i techniki terapii mowy. Umiejętności Studenci: • potrafią diagnozować poszczególne zaburzenia mowy, • potrafią tworzyć indywidualne programy terapii zaburzeń mowy, • poprawnie projektują konspekty zajęć logopedycznych, • potrafią prowadzić dokumentację przebiegu terapii logopedycznej. Kompetencje społeczne Studenci: • w twórczy sposób potrafią projektować zajęcia logopedyczne, • refleksyjnie analizują sytuację dziecka poddanego terapii, • dostosowując jej program do jego indywidualnych potrzeb. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i w zespole: realizowanie w ramach zespołu zadań, które danemu zespołowi wyznaczył prowadzący - ustne przedstawienie wyników pracy w zespole w postaci krótkiej prezentacji podczas zajęć - zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.