Warsztat debat i dyskusji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-M1A3W-DD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat debat i dyskusji |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Warsztaty poświęcone są doskonaleniu umiejętności retorycznych w praktykach interakcyjnych. Debatę traktuje się jako narzędzie do tworzenia argumentów i testowania ich siły i użyteczności w sporze. Studenci będą mogli poznać założenia debaty i różne sposoby jej prowadzenia, zarówno jako uczestnicy debat, jak i ich badacze. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Cykl zajęć warsztatowych, w których studenci uczestniczą w debatach na ustalone tematy. Każde ze spotkań składa się z części teoretycznej i warsztatowej. Część teoretyczna poświęcona jest zagadnieniom debaty (historia, teoria, formaty, gatunki) i argumentacji (klasyfikacja, podział, budowa, znaczenie, formy), a także umiejętnościom interakcyjnym w procesie argumentowania. Część praktyczna to zajęcia warsztatowe. Studenci biorą udział w debatach na tematy dotyczące spraw społecznych, wydarzeń kulturalnych, wartości, mediów etc. Zajęcia w semestrze zimowym będą odbywać się na platformie Zoom, Google Classroom i Google Meet. |
Pełny opis: |
1. Historia i kultura debaty (Dlaczego demokracja lubi debatę a debata demokrację?) 2. Gatunki (Jaki potencjał retoryczny tkwi w gatunkach debaty?) 3. Formaty debat (Na ile sposobów można debatować w turniejach?) 4. Argumentacja wspierająca (Jak strategicznie opracowywać obronę tezy?) 5. Argumentacja refutacyjna (Jak rozpoznawać i obalać argumenty słabe a doceniać i przyjmować mocne?) 6. Rola moderatora w debacie (Jak kierować debatą albo dyskusją?) 7. Czy erystyka jest nieetyczna? (Jak myśleć o sporze?) |
Literatura: |
ABD, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa PWN 2015 ABD (red.) 20 lat polskich debat przedwyborczych, Warszawa, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki 2016 ABD, Debata i negocjacje z perspektywy retorycznej krytyki gatunków, „Forum Artis Rhetoricae”, 2014, nr 3(38), p. 36-51. Trevor Sather, Pros and Cons: A Debater's Handbook. – Routledge, London. Publication, 1999 Robert James Branham, Debate and Critical Analysis: The Harmony of Conflict, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ, 1991 Williams, David E. McGee, Brian R. Worth, David S., University Student Perceptions of the Efficacy of Debate Participation: An Empirical Investigation, “Argumentation and Advocacy”. Volume: 37. Issue: 4, Spring 2001. + Materiały własne prowadzącej |
Efekty uczenia się: |
- Znajomość zasad debaty - znajomość podstawowych technik argumentowania - umiejętność uczestniczenia w interakcji o charakterze debaty - umiejętność rozpoznania nadużyć w argumentacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są oceniani za uczestnictwo w interakcjach o charaktererze debaty, a także za umiejętność krytycznej analizy debat. Studenci prowadzą swoje badania z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych. Możliwa jest jedna nieobecność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.