Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N3A2PSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" dla filologii polskiej (II rok studiów) - zaoczne Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - niestacjonarne zaoczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Rekrutacja na specjalizację nauczycielską. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wiedza psychologiczna stanowi jeden z najważniejszych elementów, kształtujących kompetencje współczesnego nauczyciela polonisty. Niniejsze zajęcia, przeznaczone dla osób z wykształceniem polonistycznym, mają na celu rozwój dydaktycznych umiejętności słuchaczy. W toku trzydziestogodzinnego programu zajęć omówione zostaną najważniejsze wiadomości, szczególnie przydatne współczesnemu nauczycielowi. |
Pełny opis: |
Wiedza psychologiczna stanowi jeden z najważniejszych elementów, kształtujących kompetencje współczesnego nauczyciela polonisty. Niniejsze zajęcia, przeznaczone dla osób z wykształceniem polonistycznym, mają na celu rozwój dydaktycznych umiejętności słuchaczy. W toku trzydziestogodzinnego programu zajęć omówione zostaną najważniejsze wiadomości, szczególnie przydatne współczesnemu nauczycielowi. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na aspekty wychowawcze nauczania literatury i pracy w szkole w ogóle, uwzględniające sytuację ucznia w ponowoczesnej rzeczywistości. Pewien element zajęć będzie również stanowić refleksja nad specyfiką zawodu nauczyciela i szansami oraz zagrożeniami jego uprawiania z perspektywy psychologicznej. Ze względu na polonistyczne wykształcenie słuchaczy, uwaga zostanie zwrócona także na psychologiczne podstawy procesu lektury. Zajęcia dotyczą przygotowania do uczenia na II i III etapie edukacyjnym. W semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zajęcia będą prowadzone w trybie mieszanym, za pomocą platformy Kampus i narzędzia Google Meet (spotkania synchroniczne i asynchroniczne) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Psychologia. Podręcznik akademicki, pod red. D. Dolińskiego i J. Strelaua, t. 1-2, Gdańsk 2008 i nast. (wybrane fragmenty). 2. Polonistyka dziś, kształcenie dla jutra, pod red. K. Biedrzyckiego, W. Bobińskiego i in. t. 1-3, Kraków 2014 (wybrane artykuły). 3. B. Wojciszke, Psychologia miłości, Gdańsk 2000 i nast. 4. B. Wojciszke, Psychologia społeczna, Warszawa 2011 i nast. 5. M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005. 6. J. Strelau, Inteligencja człowieka, Warszawa 1997. 7. J. Strelau, Różnice indywidualne, Warszawa 2015 8. Psychiatria dzieci i młodzieży, pod red. I. Namysłowskiej, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty) 9. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, Kraków 1999. 10. H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Warszawa 2004. 11. M. Jagodzińska, Psychologia pamięci. Badania, teoria, praktyka, Gliwice 2008. 12. P. Huget, Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2007. 13. M. Bidzan, Nastoletnie macierzyństwo, Gdańsk 2013 14. R. A. Barkley, ADHD – Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców, przeł. A. Błachnio, Poznań 2009. 15. Czasopismo „Psychologia w szkole” - wybrane artykuły. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie specyfikę systemowego rozumienia rodziny w kontekście szkolnym. Student jest w stanie zaplanować i przeprowadzić lekcję godziny wychowawczej. Student zna zasady współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Postawy Student rozumie konieczność rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych w trakcie swojej pracy w szkole. Student rozumie i docenia rolę wiedzy i umiejętności psychologicznych w pracy nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
DOTYCZY ZAJĘĆ W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 Oceniane będą aktywności na platformie Kampus (ćwiczenia, quizy, zadania), kolokwium końcowe oraz aktywność i wykonywanie zadań w trakcie spotkań na żywo. Aby uzyskać zaliczenie, student musi uzyskać co najmniej 60% punktów ze wszystkich aktywności. Dopuszcza się 2 nieobecności w trakcie zajęć na żywo. -) Aktywność na zajęciach -) Zaliczenie ustne/pisemne -) Krótka praca pisemna (konspekt lekcji) |
Praktyki zawodowe: |
Zgodne z programem specjalizacji nauczycielskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.