Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dysfagia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-LOG2-DF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0239) Languages, not elsewhere classified Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dysfagia
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Pomagisterskie Studium Logopedyczne
Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2
Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na wykładzie przybliża się studentom tematykę dysfagii – zaburzenia określającego utrudnione przechodzenie pokarmu z jamy ustnej przez przełyk do żołądka.

Pełny opis:

Na wykładzie opisuje się zróżnicowanie między dysfagią ustno-gardłową (przedprzełykową; górną) – trudności w przełykaniu związane z zaburzeniem przechodzenia pokarmu do przełyku, i dysfagią przełykową (dolną) – trudności w przechodzeniu kęsów pokarmowych przez przełyk. Zapoznaje się studentów z przyczynami schorzenia, objawami, diagnostyką i leczeniem. Zwraca się uwagę na pomoc logopedyczną w dysfagii.

Literatura:

1. Pruszewicz A.: Foniatria kliniczna, Warszawa, 1992

2.KozubskiW.(red.) Neurologia,Warszawa, 2006

3. Halczy-Kowalik L: Patofizjologia połykania w: Rak jamy ustnej. Kowalik S., .Halczy-Kowalik L. (red). Wydawnictwo Pomorskie, AM,Szczecin,2001,130

4. Logemann J.A.: Rehabilitation of oropharyngeal swallowing disorders. Acta Oto-rhinolaryng.belg.1994,48, 207.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

WIEDZA

- zna przyczyny i objawy dysfagii

- ma wiedzę na temat sposobów postępowania w przypadku dysfagii

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi opracować plan terapii uwzględniający możliwości i potrzeby pacjenta z dysfagią

- potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z dysfagią i jego rodziny

- potrafi pomóc pacjentowi adoptować się do nowych warunków życia

- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu terapii u pacjentów z dysfagią

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kontrolowany

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka
Prowadzący grup: Anna Lis-Skowrońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)