Tyflologopedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG2-TYF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Tyflologopedia |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe zagadnienia dotyczące charakterystyki populacji osób niewidomych i słabowidzących oraz edukacji i rehabilitacji dzieci z dysfunkcją wzroku w kontekście ich potrzeb, możliwości i sposobów wsparcia |
Pełny opis: |
Treści wykładu: 1.Przyczyny i skutki niepełnosprawności wzrokowej. 2.Definicje niewidzenia i słabowzroczności w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym 3.Dane statystyczne dotyczące populacji osób z dysfunkcją wzroku w Polsce i na świecie 4.Obszary działań edukacyjno-rehabilitacyjnych skierowanych na osoby z dysfunkcją wzroku (wczesna interwencja i wczesna stymulacja dziecka, rehabilitacja wzroku, orientacja przestrzenna i bezpieczne, samodzielne poruszanie się, rehabilitacja podstawowa, rewalidacja indywidualna) 5.Następstwa i trudności wynikające z uszkodzenia analizatora wzroku (konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze, psychospołeczne) 6.Znaczenie kompensacji w edukacji i rehabilitacji osób niewidomych w różnym wieku 7.Podstawowe zagadnienia dotyczące rozwoju mowy i trudności w komunikacji dzieci z dysfunkcją wzroku, min. problemy związane z rozumieniem pojęć, itp. 8.Podstawowe zasady komunikacji z osobami z dysfunkcją wzroku. Wskazówki jak zachowywać się w obecności osoby niewidomej. 9.Rozwój percepcji dotykowej, pismo Braille’a a proces czytania dotykowego 10.Podstawowe techniki bycia przewodnikiem osoby niewidomej – ćwiczenia w symulatorach |
Literatura: |
•Adamowicz-Hummel A. (2001), Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. W: Jakubowski S. (red.) Poradnik Dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa, s. 35 – 50 •Jakubowski S. (red.) (2001), Poradnik Dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa. •Majewski T. (2008), Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzroku. W: Czerwińska M., Dederko T. (red.) Niewidomi w świecie książek i bibliotek. Polski Związek Niewidomych, Kielce, s. 20-29 •Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa ss. 162 •Paplińska M. (red.) (2008), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. UW, Warszawa, także: http://www.adaptacje.uw.edu.pl/publikacje/edukacja/3_os_niewidome_i_slabowidz.html •Paplińska M. (2008), Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły – przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 •Paplińska M. (2009), Uczeń niewidomy w klasie - wskazówki dla nauczycieli http://www.trakt.org.pl/viewpage.php?page_id=165 •Witczak-Nowotna J. (2009), Uczeń słabowidzący w klasie – wskazówki praktyczne dla nauczycieli. http://www.trakt.org.pl/viewpage.php?page_id=145 •Paplińska M., Wałachowska M. (2007), Nowe technologie informacyjne w edukacji i rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących. Nasze Forum Kwartalnik pedagogiczno-terapeutyczny NR 1-2(25-26)/2007, s. 41-49 •Witczak-Nowotna J (red.) (2010), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Także: http://www.bon.uw.edu.pl/dane/wspomaganie_uczniow.pdf www.adaptacje.uw.edu.pl www.braille.pl www.pzn.org.pl |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: WIEDZA: •zna terminologię tyflologiczną oraz definiuje niewidzenie i słabowzroczność w ujęciu medycznym, psychologicznym, pedagogicznym i funkcjonalnym •zna najczęstsze przyczyny powodujące dysfunkcję wzroku •wymienia podstawowe następstwa funkcjonalne schorzeń i uszkodzeń układu wzrokowego •wyjaśnia konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze, psychospołeczne wynikające z braku wzroku bądź znacznego uszkodzenia wzroku UMIEJĘTNOŚCI: •potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami tyflologicznymi oraz elementarną wiedzą z zakresu tyflopedagogiki •potrafi omówić podstawowe konsekwencje wynikające z braku lub znacznego uszkodzenia wzroku, w kontekście analizy czynników warunkujących różne potrzeby i możliwości osób z niepełnosprawnością wzrokową •opracowuje podstawowe strategie wsparcia osób niewidomych i słabowidzących wykorzystując wiedzę dotyczącą głównych trudności wynikających z niepełnosprawności wzrokowej • wykorzystuje podstawowe informacje dotyczące potrzeb oraz możliwości dzieci niewidomych i słabowidzących do przygotowania prostej adaptacji materiałów dydaktycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: •jest wrażliwy na potrzeby i możliwości osób niewidomych i słabowidzących •potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (przewodnik-osoba niewidoma) •potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę dotyczącą podstawowych zasad komunikacji i zagadnień poświęconych rozwojowi mowy dzieci z dysfunkcją wzroku •wykazuje wrażliwość wobec trudności, tempa czytania dotykowego początkujących użytkowników brajla oraz szanuje potrzeby osób niewidomych wynikające ze specyfiki czytania pisma brajla |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kontrolowany |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.