Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podręczniki, programy szkolne i organizacja oświaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-SNP-PPO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podręczniki, programy szkolne i organizacja oświaty
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Studia podyplomowe Specjalizacja Nauczycielska Dla Polonistów
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie słuchaczom studiów podyplomowych aktualnych programów i podręczników polonistycznych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum oraz zapoznanie ich z współczesną organizacją oświaty w Polsce. Zajęcia mają charakter warsztatowy, dzięki czemu studenci poznają możliwości wykorzystania podręczników w sytuacjach dydaktycznych.

Pełny opis:

Punktem wyjścia zajęć jest analiza aktualnej podstawy programowej i wynikających z niej założeń merytorycznych. Przedstawiane są najczęściej wykorzystywane programy, analizie podlega ich wartość merytoryczna i dydaktyczna oraz przydatność w przygotowywaniu uczniów do wymagań stawianych przez nową maturę.

Analizie programów towarzyszy refleksja nad funkcjami podręcznika szkolnego: dla kogo przeznaczony jest podręcznik i jakie powinny być kryteria jego wyboru. Szacowana jest także wartość podręcznika; przeglądowi podlegają najczęściej wykorzystywane obecnie podręczniki w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i licealnych. Ostatnim zagadnieniem podejmowanym na zajęciach jest relacja pomiędzy podręcznikiem a możliwościami realizacji programu oraz sposoby wykorzystywania podręcznika w samokształceniu. Jedna godzina zajęć poświęcona jest na wykład przedstawiający organizację oświaty w Polsce.

Literatura:

1. M. Trysińska, K. Maciejak (red.), Kompetencje nauczyciela polonisty w nowoczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, Warszawa 2019.

2. A. Mikołajczuk, E. Bańkowska (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006.

3. C. Omstein, F. P. Hunkins, Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998; rozdział 10. - Ocena Programu, s. 313-345.

4. A. Mikołajczuk, E. Sękowska, Analiza i ocena wybranych programów nauczania języka polskiego w gimnazjum (ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu kształcenia językowego), „Poradnik Językowy" 2000, nr 5.

5. R. Starz, Dla kogo podręcznik?, [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum; red. H. Kosetka,Z. Uryga, Kraków 2002, s. 185-190.

6. J. Nocoń, Dialogowość podręczników szkolnych, [w:] Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994, s. 179-183.

Efekty uczenia się:

I. Wiedza

Student powinien znać:

- podstawę programową z języka polskiego;

- główne podręczniki dla II, III i IV etapu edukacyjnego;

- organizację oświaty w Polsce.

II. Umiejętności

Student powinien umieć:

- badać relację pomiędzy podstawą programową a treściami podręczników;

- korzystać z treści merytorycznych, dydaktycznych i metodycznych podręczników;

- kierować pracą ucznia z podręcznikiem w szkole i w domu.

III. Kompetencje społeczne

- po zakończeniu zajęć student jest gotów do krytycznego patrzenia na podręczniki i inne materiały dydaktyczne oferowane dla szkół;

- potrafi organizować pracę indywidualną i zespołową uczniów z wykorzystaniem podręczników.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawa zaliczenia:

- frekwencja (jedna dopuszczalna nieobecność w semestrze)

- aktywność podczas zajęć

- praca pisemna - do wyboru: scenariusz lekcji polonistycznej w szkole podstawowej z wykorzystaniem wybranego, współczesnego podręcznika lub recenzja podręcznika

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)