Podręczniki, programy szkolne i organizacja oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-SNP-PPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podręczniki, programy szkolne i organizacja oświaty |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Studia podyplomowe Specjalizacja Nauczycielska Dla Polonistów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie słuchaczom studiów podyplomowych aktualnych programów i podręczników polonistycznych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum oraz zapoznanie ich z współczesną organizacją oświaty w Polsce. Zajęcia mają charakter warsztatowy, dzięki czemu studenci poznają możliwości wykorzystania podręczników w sytuacjach dydaktycznych. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia zajęć jest analiza aktualnej podstawy programowej i wynikających z niej założeń merytorycznych. Przedstawiane są najczęściej wykorzystywane programy, analizie podlega ich wartość merytoryczna i dydaktyczna oraz przydatność w przygotowywaniu uczniów do wymagań stawianych przez nową maturę. Analizie programów towarzyszy refleksja nad funkcjami podręcznika szkolnego: dla kogo przeznaczony jest podręcznik i jakie powinny być kryteria jego wyboru. Szacowana jest także wartość podręcznika; przeglądowi podlegają najczęściej wykorzystywane obecnie podręczniki w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i licealnych. Ostatnim zagadnieniem podejmowanym na zajęciach jest relacja pomiędzy podręcznikiem a możliwościami realizacji programu oraz sposoby wykorzystywania podręcznika w samokształceniu. Jedna godzina zajęć poświęcona jest na wykład przedstawiający organizację oświaty w Polsce. |
Literatura: |
1. M. Trysińska, K. Maciejak (red.), Kompetencje nauczyciela polonisty w nowoczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, Warszawa 2019. 2. A. Mikołajczuk, E. Bańkowska (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006. 3. C. Omstein, F. P. Hunkins, Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998; rozdział 10. - Ocena Programu, s. 313-345. 4. A. Mikołajczuk, E. Sękowska, Analiza i ocena wybranych programów nauczania języka polskiego w gimnazjum (ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu kształcenia językowego), „Poradnik Językowy" 2000, nr 5. 5. R. Starz, Dla kogo podręcznik?, [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum; red. H. Kosetka,Z. Uryga, Kraków 2002, s. 185-190. 6. J. Nocoń, Dialogowość podręczników szkolnych, [w:] Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994, s. 179-183. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza Student powinien znać: - podstawę programową z języka polskiego; - główne podręczniki dla II, III i IV etapu edukacyjnego; - organizację oświaty w Polsce. II. Umiejętności Student powinien umieć: - badać relację pomiędzy podstawą programową a treściami podręczników; - korzystać z treści merytorycznych, dydaktycznych i metodycznych podręczników; - kierować pracą ucznia z podręcznikiem w szkole i w domu. III. Kompetencje społeczne - po zakończeniu zajęć student jest gotów do krytycznego patrzenia na podręczniki i inne materiały dydaktyczne oferowane dla szkół; - potrafi organizować pracę indywidualną i zespołową uczniów z wykorzystaniem podręczników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawa zaliczenia: - frekwencja (jedna dopuszczalna nieobecność w semestrze) - aktywność podczas zajęć - praca pisemna - do wyboru: scenariusz lekcji polonistycznej w szkole podstawowej z wykorzystaniem wybranego, współczesnego podręcznika lub recenzja podręcznika |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.