Warsztat pracy filologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BA2WPF |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pracy filologa |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii bałtyckiej - studia 1-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów podstawowych umiejętności z zakresu przygotowywania prac pisemnych oraz ustnych wystąpień, opracowywania tekstów, właściwego sporządzania bibliografii oraz przypisów, a także efektywnego korzystania ze źródeł i wydawnictw poprawnościowych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyczulenie studentów na kwestie poprawności językowej, zarówno w mowie, jak i w piśmie, a także wypracowanie zwyczaju sprawdzania form, które budzą ich wątpliwości; zwrócenie ich uwagi na konieczność jasnego formułowania myśli, zarówno na poziomie zdania, jak i całego tekstu, logiczny tok wypowiedzi, odpowiedzialność w korzystaniu ze źródeł, uczciwość w przytaczaniu cytatów, ujednolicenie terminologii w obrębie całego tekstu oraz staranność typograficzną. Studenci uczą się, gdzie szukać odpowiedzi na swoje pytania dotyczące języka i jak wykorzystywać w tym celu wszelkiego rodzaju słowniki, poradniki, zasoby internetowe, korpusy, a także jak korzystać z pomocy poradni językowych. Studenci zdobywają też podstawowe informacje na temat metodologii pisania prac naukowych oraz uczą się właściwego opracowywania przypisów i bibliografii. |
Literatura: |
1. B. Klebanowska, W. Kochański, A. Markowski, „O dobrej i złej polszczyźnie”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1987. 2. B. Osuchowska, „Poradnik autora, tłumacza i redaktora”, Inicjał, Warszawa 2005. 3. M. Bańko, „Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy, które się lubią”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 4. S. Barańczak, „Ocalone w tłumaczeniu”, a5, Kraków 2004. 5. „Polszczyzna na co dzień”, red. Mirosław Bańko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 6. M. Rusinek, A. Załazińska, „Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić”, Znak, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: (WIEDZA) – uzyskuje podstawową wiedzę na temat różnego rodzaju wydawnictw poprawnościowych; – posiada podstawową wiedzę na temat metodologii pisania prac naukowych. (UMIEJĘTNOŚCI) – posiada umiejętność wyszukiwania odpowiedzi na nurtujące go pytania dotyczące kwestii językowych; – posiada umiejętność prawidłowego sporządzania przypisów i bibliografii; – posiada umiejętność formułowania krótszych i dłuższych wypowiedzi – ustnie i pisemnie; (KOMPETENCJE SPOŁECZNE) – rozumie wagę poprawnego posługiwania się językiem, zarówno w mowie, jak i w piśmie; – rozumie odpowiedzialność filologów za krzewienie kultury języka; – jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami uczciwości i rzetelności naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności i aktywnego udziału w zajęciach. Samodzielne przygotowanie bibliografii i zredagowanie tekstu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Tabor-Książyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Tabor-Książyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.