ZIP-szkoła letnia: Polski język migowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-PJM1-ZIPszl |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | ZIP-szkoła letnia: Polski język migowy |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
ZIP: szkoła letnia dla studentów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski język migowy |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Celem szkoły letniej jest umożliwienie studentom poszerzenia kompetencji językowej w polskim języku migowym w dwóch obszarach – terminologii dziedzinowej oraz problematycznych aspektów komunikacji. Studenci zapoznają się ze specjalistyczną leksyką z obszaru kultury, sztuki, sportu, historii, wiedzy o społeczeństwie, nauki i edukacji seksualnej. Pogłębią także swoją wiedzę oraz umiejętności w zakresie najbardziej wymagających zagadnień gramatycznych i semantycznych, m.in. stosowania klasyfikatorów i ekwiwalentów znaczeniowych, tłumaczenia z języka polskiego na PJM i odwrotnie oraz interpretacji tekstów artystycznych. Szkoła Letnia jest organizowana w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego i finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, ścieżka 3.5. Więcej informacji na www.zip.uw.edu.pl. |
Efekty uczenia się: |
W kategorii wiedzy absolwent/absolwentka szkoły: "zna i rozumie relacje między polskim językiem migowym jako językiem obcym a językiem polskim, w tym różnice semantyczne i wynikające z nich trudności w zakresie przekładu międzymodalnego posiada specjalistyczny zasób słownictwa w polskim języku migowym z obszaru kultury, sztuki, sportu, historii, wiedzy o społeczeństwie, nauki i edukacji seksualnej zna w stopniu zaawansowanym znaczenie języka migowego w kształtowaniu tożsamości kulturowej Głuchych" W kategorii umiejętności absolwent/absolwentka szkoły: "potrafi analizować interpretować teksty artystyczne w polskim języku migowym i określać ich rolę w kulturze Głuchych oraz dokonywać przekładu tekstów artystycznych w języku polskim na PJM potrafi porozumiewać się w polskim języku migowym, wykorzystując specjalistyczną terminologię z obszaru kultury, sztuki, sportu, historii, wiedzy o społeczeństwie, nauki i edukacji seksualnej potrafi dokonywać przekładu między polskim językiem migowym a językiem polskim, posługując się terminologią dziedzinową potrafi współdziałać i pracować w grupie międzyjęzykowej i międzykulturowej, przyjmując w niej różne role rozwijać swoje kompetencje językowe, samodzielnie zdobywając wiedzę na temat polskiego języka migowego" W kategorii kompetencji społecznych absolwent/absolwentka szkoły: "ma świadomość znaczenia języka dla utrzymania i rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności językowej i kulturowej Głuchych jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu polskiego języka migowego i kultury Głuchych i ciągłego jej wzbogacania" |
Metody i kryteria oceniania: |
Szkoła Letnia kończy się zaliczeniem na ocenę z końcowego testu zaliczeniowego. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.