Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ars Auro Prior. Wstęp do filozofii sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3100-SZD-AAP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ars Auro Prior. Wstęp do filozofii sztuki
Jednostka: Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Pełny opis:

Wykład jest wprowadzeniem do podstawowych zagadnień filozofii sztuki – filozofia sztuki nie jest identyczna ani z teorią sztuki, ani z estetyką, ani z historią sztuki bądź jej metodologią, choć zakresowo dyscypliny te przecinają się w wielu miejscach. Do podstawowych zagadnień filozofii sztuki należą takie problemy, jak np. geneza sztuki, definicje sztuki, stosunek sztuki do natury (mimesis, konwencjonalizm, konstruktywizm), przedstawienie (reprezentacja), obraz, ekspresja, problemy formy, zasadność analitycznego rozróżnienia formy i treści, kwestia języka artystycznego. Problemy te zostaną zaprezentowane na podstawie analizy najważniejszych autorów, zaczynając od wybranych dialogów Platona, a skończywszy na współczesnych dyskusjach, zwłaszcza w obszarze anglojęzycznej estetyki analitycznej.

The lecture is an introduction to the fundamental questions of the philosophy of art - the philosophy of art is not identical either to the theory of art, or to aesthetics, or to the history of art or its methodology, although these disciplines intersect in many places. The basic issues of art philosophy include such problems as e.g. the genesis of art, definitions of art, the attitude of art to nature (mimesis, conventionalism, constructivism), representation, image, expression, problems of form, the validity of the analytical distinction between form and content, the issue of artistic language. These problems will be presented on the basis of the analysis of the most important authors, starting with selected dialogues by Plato and ending with contemporary discussions, especially in the area of English-speaking analytical aesthetics.

Literatura:

Meyer H. Abrams, Formy wyobraźni romantycznej, przeł. Piotr Graff, „Pamiętnik Literacki” 1978, 69/3, s. 203-227.

Meyer H. Abrams, Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003.

Gottfried Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Red. Daria Kołacka. Przekład Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Kraków 2014.

Malcolm Budd, The Intersubjective Validity of Aesthetic Judgements, w: tense, Aesthetic Essays, Oxford 2008, s. 68-74.

Noël Carroll, Philosophy of Art. A Contemporary Introduction, London – New York 1999.

Nelson Goodman, Jak tworzymy świat. Przeł. Michał Szczubiałka, Warszawa 1997.

Stephan Halliwell, The Aesthetic of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton 2002.

Jerrold Levinson, Music, Art, & Metaphysics. Essays in Philosophical Aesthetics, Ithaca and London 1990.

Joseph Margolis, Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, tł. M. Jakubczak, K. Wilkoszewska, K. Guczalski, W. Chojna, przedmowa K. Wilkoszewska, Kraków 2004.

Joseph Margolis, Perceiving Paintings as Paintings, w: tenże, The Arts and the Definition of Human. Toward a Philosophical Anthropology, Stanford 2009, s. 37-40.

Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty. Wybrał, przełożył, wstępem i przypisami opatrzył Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1984.

Walter Passarge, Die Philosophie der Kunstgeschichte in der Gegenwart, Berlin 1930 (późniejsze wydanie: Mittenwald 1981).

The Routledge Companion to Aesthetics, wyd. Berys Gaut, Dominic McIver Lopes, London – New York 2001.

Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

Friedrich Schelling, Filozofia sztuki. Przekład i opracowanie Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1983.

Friedrich Schlegel, Fragmenty. Przeł. Carmen Bartl. Opracował, wstępem i komentarzami opatrzył Michał Paweł Markowski, Kraków 2009.

Jean-Jacques Wunenburger, Filozofia obrazów, przeł. Tomasz Stróżyński., Gdańsk 2011.

James O. Young, The Critique of Pure Music, Oxford - Croydon 2014.

[plus wybrane teksty źródłowe oraz literatura przedmiotu, dobrana do poszczególnych tekstów źródłowych]

Efekty uczenia się:

Wiedza:

zna i rozumie

- główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie (P8S_WG.2),

- metodologię badań naukowych (P8S_WG.3),

- zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu (P8S_WG.4),

Umiejętności:

- potrafi

- transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej (P8S_UW.3),

- upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych (P8S_UK.2),

- inicjować debatę (P8S_UK.3),

- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób (P8S_UU.1),

- planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi (P8S_UU.2),

- wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO.1),

- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (P8S_KO.2),

- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (P8S_KR.1).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie eseju przygotowanego na zadany temat, jeśli to możliwe – związany także z zainteresowaniami badawczymi konkretnego uczestnika zajęć.

Weryfikacji efektów uczenia się w oparciu o zaprezentowany esej – esej powinien potwierdzać dobrą znajomość analizowanej problematyki, umiejętność analizy, przedstawionej w postaci dłuższej wypowiedzi pisemnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)