Dokumentacja i interpretacja badań archeologicznych - przykład Khirbet es Samra oraz Chhim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-D2-DOK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Dokumentacja i interpretacja badań archeologicznych - przykład Khirbet es Samra oraz Chhim |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Humanistyczny warsztat badawczy archeologa Zajęcia konwersatoryjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Archeologia historyczna obejmuje szerokie spektrum badań nad okresami dla których w danym regionie dysponujemy już źródłami pisanymi. Celem zajęć jest przedstawienie problematyki związanej z wykorzystaniem źródeł historycznych w warsztacie badawczym archeologa i interdyscyplinarnego podejścia do badań nad okresami historycznymi w archeologii. Podczas zajęć poruszane będą problemy związane z krytyczną analizą tekstów źródłowych i ich możliwą interpretacją. Podjęta zostanie też kwestia wykorzystania danych archaeologicznych w tłumaczeniu I analizie tekstów źródłowych. W każdym cyklu oferowane będą zajęcia autorskie omawiające zagadnienia na podstawie dobranych przez prowadzącego źródeł. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
1. Archeologia okresów historycznych – definicja 2. Metodyka i metodologia badań archeologii historycznej 3. Źródła do badań archeologii historycznej 4. Rodzaje tekstów źródłowych 5. Metodyka badań nad tekstami źródłowymi w archeologii 6. Krytyczna interpretacja i analiza tekstów źródłowych 7. Wykorzystanie źródeł pisanych w badaniach archeologicznych 8. Wykorzystanie źródeł archeologicznych w przekładzie i interpretacji tekstów źródłowych. 9. Zasady cytowania tekstów źródłowych w pracach naukowych 10. Zasady edycji tekstu źródłowego 11. Analiza wybranych tekstów źródłowych |
Literatura: |
King R., “Primary historical sources in Archaeology: Methods”, Oxford Research Encyclopaedia of African History 2018, DOI: 10.1093/acrefore/9780190277734.013.214 Orser Jr. Ch. E., “Twenty-first-century Historical Archaeology”, Journal of Archaeological Research 2010 (18), 111-150. South S. A., “Method and Theory in Historical Archaeology”, Percheron Press 1977 Vansina J., “Oral tradition as history”, Oxford 1985 Szczegółowa literatura zostanie podana dla każdego cyklu zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W01; zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii K_W02; ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W03; ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię K_W04; rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W10; ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii K_W11; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych K_W12; zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych K_W13; Umiejętności: potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji K_U01; potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień K_U03; potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów K_U05; posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej K_U08; potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.K_U11; potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią. K_U12; potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych K_U15; potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych K_U18; potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego K_U19 Kompetencje: jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K01; jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K02; jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji K_K04; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.