Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dokumentacja i interpretacja badań archeologicznych - przykład Khirbet es Samra oraz Chhim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3101-D2-DOK
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dokumentacja i interpretacja badań archeologicznych - przykład Khirbet es Samra oraz Chhim
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy: Humanistyczny warsztat badawczy archeologa
Zajęcia konwersatoryjne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Założenia (opisowo):

Archeologia historyczna obejmuje szerokie spektrum badań nad okresami dla których w danym

regionie dysponujemy już źródłami pisanymi. Celem zajęć jest przedstawienie problematyki

związanej z wykorzystaniem źródeł historycznych w warsztacie badawczym archeologa i

interdyscyplinarnego podejścia do badań nad okresami historycznymi w archeologii. Podczas

zajęć poruszane będą problemy związane z krytyczną analizą tekstów źródłowych i ich możliwą

interpretacją. Podjęta zostanie też kwestia wykorzystania danych archaeologicznych w

tłumaczeniu I analizie tekstów źródłowych.

W każdym cyklu oferowane będą zajęcia autorskie omawiające zagadnienia na podstawie

dobranych przez prowadzącego źródeł.

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

1. Archeologia okresów historycznych – definicja

2. Metodyka i metodologia badań archeologii historycznej

3. Źródła do badań archeologii historycznej

4. Rodzaje tekstów źródłowych

5. Metodyka badań nad tekstami źródłowymi w archeologii

6. Krytyczna interpretacja i analiza tekstów źródłowych

7. Wykorzystanie źródeł pisanych w badaniach archeologicznych

8. Wykorzystanie źródeł archeologicznych w przekładzie i interpretacji tekstów źródłowych.

9. Zasady cytowania tekstów źródłowych w pracach naukowych

10. Zasady edycji tekstu źródłowego

11. Analiza wybranych tekstów źródłowych

Literatura:

King R., “Primary historical sources in Archaeology: Methods”, Oxford Research Encyclopaedia

of African History 2018, DOI: 10.1093/acrefore/9780190277734.013.214

Orser Jr. Ch. E., “Twenty-first-century Historical Archaeology”, Journal of Archaeological

Research 2010 (18), 111-150.

South S. A., “Method and Theory in Historical Archaeology”, Percheron Press 1977

Vansina J., “Oral tradition as history”, Oxford 1985

Szczegółowa literatura zostanie podana dla każdego cyklu zajęć.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice

przedmiotowej i metodologicznej K_W01;

zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii K_W02;

ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych

K_W03;

ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia

archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię K_W04;

rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu

i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W10;

ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju

archeologii K_W11;

zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z

zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych K_W12;

zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach

naukowych K_W13;

Umiejętności:

potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach

archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz

poddawać je krytyce i twórczej interpretacji K_U01;

potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb

wynikających ze specyfiki badanych zagadnień K_U03;

potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z

uwzględnieniem różnych poglądów K_U05;

posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej K_U08;

potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem

naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.K_U11;

potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym

językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią. K_U12;

potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych K_U15;

potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych K_U18; potrafi

prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego

K_U19

Kompetencje:

jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest

świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K01; jest gotów do uznania

istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa

kulturowego ludzkości K_K02;

jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma

świadomość wieloaspektowości interpretacji K_K04;

jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury

kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia

przeszłości człowieka K_K05

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)