Papirologia i epigrafika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DB213A |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Papirologia i epigrafika |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Bloki pomocnicze dla II roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Do udziału w zajęciach konieczna jest znajomość alfabetu greckiego (ew. do uzupełnienia przed zajęciami nr 2) i j. angielskiego. Wskazane jest uczęszczanie na lektorat greki klasycznej, bierna znajomość j. francuskiego i niemieckiego. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia w II semestrze poświęcone są podstawowym aspektom historii, kultury i gospodarki Egiptu grecko-rzymskiego, a także historii papirologii jako dyscypliny naukowej i narzędziom, jakie są używane w pracy papirologa. Uczestnicy zapoznają się z wybranymi zagadnieniami na podstawie lektury tekstów źródłowych i opracowań, aby następnie brać udział w dyskusji podczas zajęć. Nacisk położony jest na źródła papirologiczne i epigraficzne, ale równie istotne jest umieszczenie ich w odpowiednim kontekście archeologicznym. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć w II semestrze: 1. Geografia Egiptu grecko-rzymskiego J. Baines, J. Malek, Wielkie kultury świata. Egipt, Warszawa 1996, rozdziały: „Geografia starożytnego Egiptu”, pp. 12-21, „Zarys dziejów Egiptu – okres grecko-rzymski”, pp. 52-55; R. Bagnall, D. Rathbone, Egypt from Alexander to the Early Christians. An Archaeological and Historical Guide, London 2004 2. Historia Egiptu w okresie ptolemejskim B. Bravo, E. Wipszycka-Bravo, Historia starożytnych Greków, Warszawa 1992, t. III, rozdział VI, „Państwo Ptolemeuszów”, pp. 263-367 3. Historia Egiptu w okresie ptolemejskim, c.d. 4. Historia Egiptu w okresie rzymskim M. Sartre, Wschód rzymski, Warszawa 1997, rodział o Egipcie 5. Historia Egiptu w okresie rzymskim, c.d. 6. Kolokwium 7. Synody kapłańskie w Egipcie ptolemejskim na przykładzie „Kamienia z Rosetty” C. Andrews, S. Quirke, The Rosetta Stone: Facsimile Drawing, London 1988 wizyta na stronie www.britishmuseum.org 8. Administracja i ekonomia Egiptu ptolemejskiego na przykładzie „Archiwum Zenona” A. Świderek, W „Państwie” Apolloniosa, Warszawa 1957 9. Elementy edycji papirusu T. Derda, „Papirologia”, w: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu t. I/II, pp. 373-379 („Problemy edytorskie”), 393-394 („Wydania dokumentów”), t. III, pp. 447-460 E.G. Turner, Greek Papyri. An Introduction, Oxford 1968, pp. 54-73, 154-171 P. Schubert, „Editing a papyrus", w: Oxford Handbook of Papyrology, Oxford 2009, pp. 197-215 B. Palme, „The range od documentary texts: types and categories”, w: Oxford Handbook (...), pp. 358-394 10. Instrumentarium papirologa T. Derda, „Papirologia”, w: Vademecum (...) t. III pp. 435-446 11. Warsztat papirologa – ćwiczenia praktyczne 12. Wykopaliska w Karanis jako przykład połączenia archeologii i papirologii P. Davoli, Architettura urbana (...) rozdział o Karanis w wersji ang. P. van Minnen, „House-to-House Enquiries: An Interdisciplinary Approach to Roman Karanis”, ZPE 100 (1994), pp. 227-252 P. Mich. IV 223-225 J.C. Shelton, A Tax List from Karanis – Part I & II [Papyrologische Texte und Abhandlungen 17 & 18], Bonn 1977 H. Geremek, Karanis, communauté rurale de l’Égypte romaine au II-IIIe siècle de notre ère, Wrocław 1969 E. M. Husselman, Karanis Excavations of the University of Michigan in Egypt 1928-1935: Topography and Architecture. A Summary of the Reports of the Director, Enoch E. Peterson, Ann Arbor 1979 13. Alexandria ad Aegyptum: topografia Opracowania ogólne: A. Świderkówna, Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, rozdziały VI – VIII („Aleksandria wspaniała”, „Królewskie muzy”, „W świątyni nauki”) E. Wipszycka, Aleksandria przy Egipcie. Szkic do portretu miasta, w: E. Wipszycka, O starożytności polemicznie, pp. 60-69 B. Tkaczow, Aleksandria – najjaśniejsza, najpiękniejsza, najświetniejsza, Warszawa 1988 E. G. Turner, Greek Papyri. An Introduction, Oxford 1968, pp. 100-112 Topografia: B. Tkaczow, Topography of Ancient Alexandria. An Archaeological Map, Warszawa 1993 J. McKenzie, „Glimpsing Alexandria from Archaeological Evidence”, JRA 16 (2003), pp. 35-63 J.-Y. Empereur, Alexandria Rediscovered, London 1998 Grobowce: M. Nowicka, „Hellenistyczne grobowce w Aleksandrii”, Archeologia XVII (1966), pp. 115-141 M. S. Venit, Monumental Tombs of Ancient Alexandria: The Theater of the Dead, Cambridge 2002 J.-Y. Empereur, A Short Guide to the Catacombs of Kom el-Shoqafa, Alexandria, Alexandria 1995 14. Alexandria ad Aegyptum: polskie wykopaliska na Kom el-Dikka M.L. Bernhard (red.), Starożytna Aleksandria w badaniach polskich, Warszawa 1977, rozdziały: K. Michałowski, W. Kołątaj, B. Tkaczow W. Kołątaj, G. Majcherek, „Aleksandria, Kom el-Dikka. Między przyszłością a przeszłością”, w: Od Nilu do Eufratu. Polska archeologia śródziemnomorska 1981-1994. Warszawa 1995 B. Tkaczow, „The Historical Topography of Kom el-Dikka”, w: Alexandrie VII, pp. 131-143, plany XII-XV G. Majcherek, „Late Roman Auditoria: An Archaeological Overview”, in: T. Derda, T. Markiewicz, E. Wipszycka (red.), Alexandria. Auditoria of Kom el-Dikka and Late Antique Education, Warszawa 2007, pp. 11-49 W. Kołątaj, G. Majcherek, E. Parandowska, Villa of the Birds. The Excavation and Preservation of Kom el-Dikka Mosaics, Cairo, New York, pp. 5-42, 73-86 T. Derda, T. Markiewicz, „Odkopana akademia”, Świat Nauki, listopad 2004, nr 11 (159), pp. 48-57 15. Kolokwium |
Literatura: |
Literatura podana została przy tematach poszczególnych zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie: WIEDZA 1. Znać historię polityczną Egiptu grecko-rzymskiego 2. Znać topografię Egiptu grecko-rzymskiego 3. Znać strukturę administracyjną Egiptu grecko-rzymskiego 4. Znać elementy gospodarki i kultury Egiptu grecko-rzymskiego UMIEJĘTNOŚCI 1. Samodzielnie poszukiwać i korzystać z materiałów (w tym obcojęzycznych) poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć 2. Dokonywać egzegezy prostych tekstów starożytnych (ustnie i pisemnie) 3. Uzasadniać swoje zdanie w dyskusji w grupie, posługując się sprawnie językiem technicznym (przynajmniej na poziomie podstawowym) 4. Korzystać z narzędzi pairologicznych w podstawowym zakresie 5. Korzystać z edycji tekstów POSTAWY 1. Potrafił docenić umiejętność pracy w grupie 2. Potrafił zrozumieć i krytycznie odnieść się do prezentowanych tez naukowych, a także docenić różnorodność i uzasadnienie różnorodnych – nawet sprzecznych – opinii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdziany pisemne w połowie II semestru i po II semestrze - test do uzupełnienia, test ze znajomości mapy; ocena pracy w czasie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.