Śladami Karola Lanckorońskiego w Pamfilii i Pizydii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DKLANC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Śladami Karola Lanckorońskiego w Pamfilii i Pizydii |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Zajęcia kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Jednymi z licznych zainteresowań wybitnego polskiego kolekcjonera, mecenasa sztuki i podróżnika, hrabiego Karola Lanckorońskiego (1848–1933) były antyczne pozostałości na terenach południowo-wschodniej Azji Mniejszej. Celem dwóch przedsięwziętych i sfinansowanych przez niego wypraw badawczych była (nowatorska jak na tamte czasy) rejestracja i dokumentacja zabytków, przede wszystkim rzymskich, z terenów Pamfilii i Pizydii. Zajęcia przygotowawcze skupią się na omówieniu działalności Karola Lanckorońskiego, obu ekspedycji archeologicznych oraz wybranych kontekstów oraz zabytków. Podczas objazdu uczestnicy odwiedzą stanowiska w Pamfilii oraz Pizydii, a także zapoznają się z rzymskimi zabytkami w kolekcjach muzealnych w Antalyi, Side oraz Burdur. |
Pełny opis: |
Wśród licznych zainteresowań wybitnego polskiego kolekcjonera, mecenasa sztuki i podróżnika, hrabiego Karola Lanckorońskiego (1848–1933) znalazły się antyczne pozostałości na terenach południowo-wschodniej Azji Mniejszej. Celem dwóch przedsięwziętych i sfinansowanych przez Lanckorońskiego wypraw badawczych (do udziału w których zaprosił austriackich i polskich badaczy i artystów m.in. Jacka Malczewskiego) była rejestracja i dokumentacja zabytków, przede wszystkim rzymskich, z terenów Pamfilii i Pizydii. Rezultatem obu kampanii była wydana w latach 1890 i 1899 trójjęzyczna (po niemiecku, francusku i polsku) publikacja pt. „Miasta Pamfilii i Pizydii”, która do dziś stanowi podstawową pozycję dotyczącą archeologii obu regionów. Podczas stacjonarnych zajęć przygotowawczych, które odbywać się będą w 1 semestrze, uczestnicy zapoznają się dogłębnie z działalnością hrabiego Karola Lanckorońskiego, przebiegiem obu ekspedycji w kontekście rozwoju metodologii archeologicznej, jak również recepcją wypraw w ówczesnych mediach. Omówione zostaną wybrane stanowiska archeologiczne w Pamfilii i Pizydii, ich topografia, historia i stan zachowania, jak również wybrane zabytki z kolekcji muzealnych w Antalyi, Side oraz Burdur. Podczas zajęć uczestnicy zobowiązani są do przygotowania referatów, jak również uczestnictwa w dyskusjach. Podczas objazdu naukowego uczestnicy podążą „śladami Karola Lanckorońskiego” po stanowiskach, które przebadane zostały w ramach obu misji – w Pamfilii (Antalya, Perge, Sillyon, Aspendos, Side) oraz Pizydii (Sagalassos, Termessos, Selge, Kremna, Kretopolis). Wspólnie zwiedzane i omawiane będą pozostałości architektoniczne oraz wybrane zabytki znajdujące się w słynnych kolekcjach archeologicznych muzeów w Antalyi, Side oraz Burdur. UWAGA! Zajęcia są rozliczane semestralnie tj. można uzyskać zaliczenie zajęć w sali (1 semestr), bez konieczności udziału w objeździe. |
Literatura: |
Podstawowa literatura tematu poniżej. Bibliografia dotycząca poszczególnych zabytków i stanowisk zostanie podana w trakcie zajęć, po ustaleniu poszczególnych tematów referatów. Biernacka-Lubańska M., Ekspedycja Karola Lanckorońskiego do Azji Mniejszej, Meander 41, 1986, p. 97-103 Grainger J., The Cities of Pamphylia, Oxford 2009 Jones A., The Cities of the Eastern Roman Provinces, Oxford 1937 [124-147] Lanckoroński K., Miasta Pamfilii i Pizydii, v. 1 Pamfilia, Kraków 1890 Lanckoroński K., Miasta Pamfilii i Pizydii, v. 2 Pizydia, Kraków 1896 Levick B., Roman Colonies in Southern Asia Minor, Oxford 1967 Oenbrink W., Rzeźby Antyczne ze Zbioru Karola Lanckorońskiego w Wiedniu w 150 rocznicę urodzin wybitnego opiekuna sztuki i kultury Polski i Austrii, Śliwa J. (trad.) Folia Historiae Artium Seria Nowa 4, 1998, p. 91-102 Ostrowski J., Śladami hrabiego Karola Lanckorońskiego po Pamfilii i Pizydii, Alma Mater 99, 2008, p. 148-155 Woolf G., The Roman Urbanisation of the East, [in:] Alcock S., (ed.) The Early Roman Empire in the East, Oxford 1997, p. 1-14 |
Efekty uczenia się: |
Słuchacze zdobędą wiedzę o wybranym obszarze Azji Mniejsze, regionie bardzo istotnym dla świata antycznego (greckiego, hellenistycznego i rzymskiego) jak i ważkiego dla historii badań archeologicznych i kształtowania się archeologii jako nauki. Nabiorą umiejętności oceniającego spojrzenia na pozostałości Pamfilii i Pizydii. Rozwiną umiejętność formułowania wniosków i wyrażania z uzasadnieniem (argumentowanie z wykorzystaniem poglądów innych autorów) własnej opinii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywna obecność (udział w dyskusjach), prezentacja w sali (1 semestr), referat w terenie (2 semestr). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.