Cywilizacje Dalekiego Wschodu i Nowego Świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DODAL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Cywilizacje Dalekiego Wschodu i Nowego Świata |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ogólne zaznajomienie studentów z szeroko pojętą problematyką archeologii obu Ameryk, Oceanii i Dalekiego Wschodu oraz umożliwienie zdobycia aktualnej wiedzy na temat cywilizacji pozaeuropejskich w oparciu o źródła archeologiczne, pisane i ikonograficzne z wykorzystaniem wiedzy interdyscyplinarnej |
Pełny opis: |
1. Ameryka Północna i Mezoameryka A. Kraina kukurydzy i czekolady - początki Mezoameryki, przedstawienie sieci powiązań międzykulturowych; B. Wodzowie, królowie, imperatorzy - modele struktury społeczno-politycznej w Mezoameryce; C. Od obrazka do eposu - ikonografia i epigrafika, charakterystyka pisma i zagadnienia lingwistyczne regionu; D. Spełnione przepowiednie - zderzenie kultur i konkwista. 2. Ameryka Południowa i Oceania A. Andy Centralne: niezależna kolebka cywilizacji pozaeuropejskiej B. Gliniane świątynie, kamienne pałace i tajemnicze geoglify, czyli co budowali Inkowie i ich poprzednicy C. W drodze do nieśmiertelności, czyli jak andyjscy Indianie czcili swoich przodków D. Wędrujące kolosy z Rapa Nui, czyli jak dawni mieszkańcy Wyspy Wielkanocnej wznosili swoje Moai 3. Daleki Wschód A. Rys geograficzno-historyczny: uwarunkowania klimatyczne i geograficzne, chronologia, współczesne podziały polityczne. B. Era wróżbiarstwa i era Konfucjusza: starożytne Chiny. C. Terrakotowa Armia i Wielki Mur - zjednoczenie i rozwój cesarstwa chińskiego. D. Mistrzowie ceramiki i budowniczowie kurhanów - wczesne kultury Japonii: Jōmon, Yayoi i Kofun. E. W sąsiedztwie Wielkiego Smoka – kształtowanie się państwowości w Korei: Koguryo, Paekche,i Silla. F. Jedwabny Szlak: cywilizacje Dalekiego Wschodu u schyłku I tys. n.e. G. Wielkie imperia Indochin – Angkor i Champa. |
Literatura: |
Literatura ogólna: E. Cotterell i inni (red.), Starożytne cywilizacje. Przewodnik encyklopedyczny, wyd. 2, Łódź 1996 Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa 1998 M. Kuckenburg, Pierwsze słowo, Warszawa 2006 K. Kubalska-Sulkiewicz i inni (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2003 Sztuka świata, tom I, Warszawa 1989 Egipt: W.V. Davies, Egipskie hieroglify, Warszawa 1998. N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004 S. Ikram, Śmierć i pogrzeb w starożytnym Egipcie, Warszawa 2004 B. Kemp, Starożytny Egipt. Anatomia Cywilizacji, Warszawa 2009 J. Lipińska, Sztuka egipska, Warszawa 1982 J. Lipińska, Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa 1977 J. Lipińska, Historia rzeźby, reliefu i malarstwa starożytnego Egiptu, Warszawa 1978 J. Lipińska, M. Marciniak, Mitologia starożytnego Egiptu, Warszawa 1980 A. Niwiński, Mity i symbole starożytnego Egiptu, Warszawa 1992 Bliski Wschód: A. Smogorzewska, F.M. Stępniowski (red.), Archeologia starożytnego Bliskiego Wschodu, Warszawa 2009 J. Black, A. Green, Słownik mitologii Mezopotamii. Bogowie, demony, symbole, Warszawa 1998 K. Gawlikowska, Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975 M. Gawlikowski, Z. Sztetyłło, Zarys cywilizacji świata starożytnego, Warszawa 1986 B. Kaim, Sztuka starożytnego Iranu, Warszawa 1996 K. Łyczkowska, K. Szarzyńska, Mitologia Mezopotamii, Warszawa 1981 M. Roaf, Mezopotamia [Wielkie kultury świata], Warszawa 1998 G. Roux, Mezopotamia, Warszawa 1998 M. Van De Mieroop, Historia starożytnego Bliskiego Wschodu, ok. 3000 – 323 p.n.e., Kraków 2008 |
Efekty uczenia się: |
• ma podstawową wiedzę o na temat początków i rozwoju cywilizacji obu Ameryk i Dalekiego Wschodu; K_W01 • zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań archeologicznych, antropologii kultury, historii, geologii, geografii; K_W02 • zna definicję, zasięg, oraz chronologię Mezoameryki, Andów Centralnych i Dalekiego Wschodu, wraz z podstawowymi informacjami o ich uwarunkowaniach fizycznych i biologicznych; K_W04 • ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W06 • ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii; K_W08 • rozumie podstawowe problemy badawcze związane z tematyką archeologii Nowego Świata i Dalekiego Wschodu; K_W08 • rozumie różnice pomiędzy różnymi rodzajami państwowości i zna ich przykłady w Nowym Świecie; K_W08 • zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych i zna najważniejsze zabytki kultury materialnej obu Ameryk, Oceanii i Dalekiego Wschodu; K_W09 • ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania; K_W10 • wie, jak klasyfikuje się przedhiszpańskie systemy pisma w regionie, oraz zna ich podstawowe cechy; K_W12 • posiada podstawowe informacje na temat języków i rozwoju pisma na Dalekim Wschodzie; K_W12 Umiejętności • posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii; K_U01 • umie dokonać własnej interpretacji procesów, które zaszły podczas spotkania kultur Starego i Nowego Świata w XVI i XVII w.; K_U03 • potrafi odróżnić główne kultury Nowego Świata i Dalekiego Wschodu na podstawie ich architektury i ikonografii; K_U10 • potrafi rozpoznawać, wykorzystywać, analizować i klasyfikować źródła archeologiczne; K_U10 • umie wykorzystać posiadaną wiedzę formułując i rozwiązując proste problemy badawcze dotyczące archeologii Nowego Świata i Dalekiego Wschodu oraz potrafi zabrać głos w dyskusji na temat omawianych treści; K_U15 Kompetencje • ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K02 • ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K03 • rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych, jest świadomy wieloaspektowości interpretacji; K_K04 • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K07 • ma świadomość uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym; K_K12 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.