Archeologia Egiptu i Nubii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DP032 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia Egiptu i Nubii |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Proseminaria dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Wprowadzenie do wybranych zagadnień z archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia polegają na ćwiczeniu praktycznych umiejętności koniecznych w pracy naukowej. Uczestnicy opracowują wybrane tematy w formie pracy licencjackiej bądź pracy rocznej. Zakres tematyczny obejmuje archeologię Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą tematyki z zakresu archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej. W ciągu roku uczestnicy będą przedstawiać postępy swoich prac w formie prezentacji. Omawiane będą po kolei: okres, którego dotyczyć będzie praca, wybrana literatura, konspekt, poszczególne zagadnienia bądź rozdziały i wreszcie podsumowanie oraz całość pracy. |
Literatura: |
Zależna od wyboru indywidualnego. |
Efekty uczenia się: |
- student zna podstawową terminologię związaną z archeologią Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii i terminologii dotyczących badań nad kulturą Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student posiada podstawową wiedzę o rozwoju archeologii Egiptu i Nubii oraz najnowszych odkryciach na terenie Egiptu i północnego Sudanu; - student rozumie podstawowe metody analizy i odtwarzania dziejów Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej na podstawie prowadzonych wykopalisk i pozyskiwanych z nich zabytków, a także zna koncepcje kopiących tam archeologów; - student potrafi zanalizować i zinterpretować na poziomie podstawowym informacje z publikacji dotyczących archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student potrafi wykorzystać i zanalizować informacje o źródłach archeologicznych wykorzystując w tym celu wiadomości z literatury fachowej dotyczącej archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student potrafi ocenić i stosować pojęcia z zakresu archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej przy wykorzystaniu różnych źródeł; - student potrafi samodzielnie zinterpretować źródła archeologiczne wykorzystując odpowiednie metody badawcze, które następnie potrafi przedstawić; - student potrafi samodzielnie zdobyć informacje i rozwijać warsztat badawczy pod kierunkiem opiekuna naukowego; - student potrafi zastosować podstawowe pojęcia dotyczące archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student umie sklasyfikować i dokumentować wytwory kultury materialnej Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student potrafi analizować i klasyfikować źródła archeologiczne w zakresie archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student potrafi na podstawie znalezisk archeologicznych oraz literatury tematu scharakteryzować kulturę, w której dany zabytek został wytworzony i użytkowany; - student zna najnowsze teorie, ma podstawie których wyciąga własne wnioski, które na poziomie elementarnym potrafi udowodnić; - student potrafi komunikować się z odpowiednimi specjalistami w języku polskim i obcym w zakresie archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student potrafi przygotować pracę pisemną w języku polskim i obcym wykorzystując odpowiednie materiały źródłowe dotyczące archeologii Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student potrafi przygotować dłuższą wypowiedź ustną dotyczącą zagadnień związanych z archeologią Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student potrafi wprowadzać własne pomysły badawcze; - student ma świadomość, że jego praca badawcza opiera się na etyce zawodowej przejawiającej się w rzetelności i uczciwości w podejmowanych działaniach, zgodnie z prawem polskim i tym obowiązującym na terenie Egiptu i Sudanu. - student rozumie wartość źródeł archeologicznych, przez analizę których może odtworzyć warunki życia w Egipcie faraońskim i Nubii starożytnej i średniowiecznej; - student ma pełną świadomość dziedzictwa kulturowego Egiptu i Sudanu; - student ma świadomość problemów związanych z interpretacją zabytków archeologicznych przynależnych do kultur archeologicznych Egiptu faraońskiego i Nubii starożytnej i średniowiecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Lista obecności, oceny kolejnych referatów, praca roczna lub praca licencjacka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.