Archeologia epoki kamienia i wczesnej epoki brązu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DPKAM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia epoki kamienia i wczesnej epoki brązu |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Proseminaria dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka proseminarium dotyczy szeroko pojętej archeologii epoki kamienia i wczesnej epoki brązu. W ramach proseminarium studenci przedstawiają i dyskutują referaty/prezentacje oraz przygotowują prace roczne lub licencjackie. |
Pełny opis: |
Tematyka proseminarium dotyczy archeologii epok kamienia i wczesnej epoki brązu w najróżniejszych aspektach, zarówno problematyki ogólnej, jak i zagadnień szczegółowych. W ramach proseminarium studenci przygotowują i przedstawiają do dyskusji referaty/prezentacje na dany temat. Głównym celem proseminarium jest przygotowanie i przedstawienie pracy rocznej lub licencjackiej na uzgodniony w początku roku temat. Specjalny nacisk położony jest na przygotowanie studenta do samodzielnej pracy naukowej, a w szczególności: - właściwe sformułowanie tematu pracy w stosunku do zamierzeń i możliwości oraz dotychczasowego stanu badań w danym zakresie - umiejętność zbierania i odpowiedniej selekcji danych źródłowych, pogłębiania wiedzy o danym zagadnieniu w oparciu o literaturę przedmiotu, odpowiednie konstruowanie bibliografii - skatalogowanie zebranych, uporządkowanych i przetworzonych w jednolity sposób źródeł wraz z ilustracjami oraz ich analiza pod kątem przestrzennym, chronologicznym i badanych cech - sformułowanie rezultatów i wniosków do wyników przeprowadzonej analizy, porównanie otrzymanych wyników z dotychczasową wiedzą w badanym zakresie, zaakcentowanie nowego aspektu (metod, zakresu, dokładności) przeprowadzonych badań - podsumowanie rezultatów z uwypukleniem podobieństw i różnic w stosunku do dotychczasowej wiedzy w danym zakresie. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii pradziejowej w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01) - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii epoki kamienia i wczesnej epok brązu (K_W02) - ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii epoki kamienia epoki i wczesnej epok brązu(K_W05) - rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii pradziejowej (K_W07) - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11) - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (K_W16) - zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa (K_W19) W zakresie umiejętności student - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych epoki kamienia i wczesnej epok brązu i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych (K_U01) - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach (K_U02) - potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne epoki kamienia i wczesnej epok brązu, dobierając właściwe metody analityczne oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy (K_U03) - przytacza aktualne tezy badawcze, formułuje wnioski i dobiera strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruuje argumenty kontrargumenty dotyczące tematyki objętej pracą licencjacką (K_U15) - posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w jęz. polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych pradziejowych materiałów źródłowych (K_U20) - potrafi zaplanować pracę naukową (K_U23) - planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U25) W zakresie kompetencji społecznych student - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności na temat epoki kamienia i wczesnej epok brązu oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01) - jest gotów do krytycznej oceny interpretacji pradziejowych źródeł archeologicznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04) - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka w epoce kamienia i wczesnej epoce brązu (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena roczna wystawiana jest na podstawie - czynnego udziału w dyskusjach podczas zajęć - prezentacji cząstkowych efektów swojej pracy - przygotowania i złożenia pracy rocznej lub licencjackiej na uzgodniony temat Studentka/student może być nieobecna/y na zajęciach dwa razy w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.