Rzym i świat sródziemnomorski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DSASR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rzym i świat sródziemnomorski |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Seminarium magisterskie z aktywnym udziałem uczestników prezentujących tematy swoich prac magisterskich lub wybrane problemy z tych prac, zakończonych dyskusja pod przewodnictwem osoby prowadzącej seminarium |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Uczestnicy seminarium w trakcie zajęć nabywają umiejętność pisania i ustnej prezentacji tekstów naukowych na wybrany przez siebie temat z zakresu archeologii starożytnego Rzymu |
Pełny opis: |
Rzym, Ateny, Pergamon, Efez, Sydon, Aleksandria, Kyrene, Leptis Magna, Kartagina ... Świat śródziemnomorski w dobie rzymskiej dominacji był świadkiem prawdziwej globalizacji. Niezależnie od oddalenia od ośrodka władzy, mimo niejednokrotnie silnych lokalnych tradycji, bez mała każdy zakątek świata podbijanego przez Rzymian podlegał romanizacji. Jej efekty można zauważyć nie tylko w sferze polityki, lecz także w procesach ekonomicznych, zmianach społecznych i kulturalnych, w architekturze i sztuce danego regionu. Uczestnicy seminarium będą wybierać i opracowywać tematy prac magisterskich (lub rocznych), których problematyka ma dotyczyć rzymskiej kultury, sztuki i architektury Urbs i prowincji rzymskich. Pomocą w wyborze służyć będzie lista tematów sporządzona przez prowadzących, wśród których część dotyczyć będzie zabytków rzymskich ze zbiorów Galerii Starożytnej Muzeum Narodowego w Warszawie |
Literatura: |
Literatura podawana jest indywidualnie, w zależności od potrzeb i zainteresowań studentów, a także w powiązaniu z wybranym tematem pracy magisterskiej |
Efekty uczenia się: |
student ma podstawową wiedzę o warsztacie badawczym archeologa i potrafi ją we właściwy sposób ją wykorzystać czyli 1. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, w oparciu o źródła polskie i obcojęzyczne, wykazując się jednocześnie umiejętnością ich krytycznej selekcji 2. potrafi podejmować problemy badawcze, formułować samodzielne hipotezy i krytycznie odnosić się do tych juz istniejących 3. potrafi w sposób merytoryczny przedstawiać własne poglądy, zarówno w ustnej prezentacji jak i w obszerniejszej pracy pisemnej 4. Umie opracować zabytki sztuki starożytnej (sporządzić poprawnie katalog, określić czas i miejsce ich powstania, wyczerpująco je zinterpretować). 5. rozumie pojęcia i zasady z zakresu szeroko rozumianej ochrony własności intelektualnej , wie na czym polega rzetelność uzyskanych wyników badań. 6. Rozumie znaczenie historii i archeologii Rzymu i cesarstwa rzymskiego w studiach nad rodowodem społeczeństw Europy. Efekty zajęć są sprawdzane na bieżąco w trakcie zajęć w I i II semestrze |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Podstawą dla oceny jest prezentacja pracy (raz w semestrze) na wybrany przez siebie temat. Kryterium oceny stanowią umiejętność stworzenia logicznego planu pracy, zebrania i wykorzystania bibliografii. Przy ocenie pod uwagę brana jest również regularna obecność na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusjach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.