Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja kultury, sztuka partycypacyjna, sztuka społecznie stosowana. Perspektywa etnograficzna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LASP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animacja kultury, sztuka partycypacyjna, sztuka społecznie stosowana. Perspektywa etnograficzna
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

W trakcie zajęć dokonamy przeglądu praktyk i teorii za zakresu współczesnej animacji kultury , sztuki partycypacyjnej , sztuki społecznie stosowanej i ‘badań w działaniu’ (action research).

Pełny opis:

W trakcie zajęć dokonamy przeglądu praktyk i teorii za zakresu współczesnej animacji kultury , sztuki partycypacyjnej , sztuki społecznie stosowanej i ‘badań w działaniu’ (action research). Zastosujemy perspektywę etnograficzną opisu tych zjawisk, co znaczy że będziemy starali się śledzić powstawanie treści kultury w społecznościach lokalnych, peryferyjnych oraz pobudzanie ich i ujawnianie w projektach realizowanych wspólnie przez animatorów kultury, artystów i antropologicznie zorientowanych badaczy społecznych. W trakcie zajęć przedstawiona zatem zostanie i skompletowana metodologia dla takiego typu działań i ‘badań w działaniu’, która będzie łączyła sfery antropologii i jej ‘gęstego uczestnictwa’ z jednoczesnym działaniem twórczym, artystycznym, wydobywającym lokalne potencjały kulturotwórcze.

Literatura:

K. B. Alexander Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury, przeł. Ł. Marciniak, [w:] Metody badań jakościowych, t. 1, red. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, przeł. Ł Białkowski, MOCAK, Kraków.

W. Carr, Filozofia, metodologia i badania w działaniu, [w:] Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinkowá, B. D. Gołębniak, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2010.

J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. E. Dżurak i in., Warszawa, Wydawnictwo KR, 2000,.

A. Estalella, T. Sanches Criado, Experimental Collaborations. Introduction. w: Experimental Collaborations. Ethnography Through Fieldwork Devices, red. A. Estalella, T. Sanches Criado, http://xcol.org/xcol-book/, dostęp 29.08.2016.

T. Ingold, „Człowieczyć” to czasownik. przeł. E. Klekot, w: w: Colloquia Anthropologica, red. M.Buchowski, A. Bentkowski, Warszawa, 2013.

E. Fisher-Lichte, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2008, s. 225, 230-232.

H. Foster, Artysta jako etnograf, w: tegoż, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Universitas, Kraków, 2012.

A. Gell, Vogel’s Net. Traps as Artworks and Artworks as Traps. „Journal of Material Culture” 1996, 1, s. 15-38, s. 27.

J. Halse, E. Brandt, B. Clark, and T. Binder (red.), Rehearsing the Future, The Danish Design School Press, Copenhagen 2010.

M. Holbraad, Three ontological turn-ons, https://www.youtube.com/watch?v=c-SQBe-V7Jw, dostęp 29.09.2016.

M. Krajewski, A. Skórzyńska (red.) , Diagnoza w kulturze, NCK, Warszawa 2017.

J. Kosuth, Artist as Anthropologist (extracts)[1975] w: The Everyday, Documents of Contemporary Art, S. Johnstone (red.), Cambridge, MIT Press, 2006.

D. Ogrodzka, Powracająca panna młoda. Performatywne (od)tworzenie tożsamości i przestrzeni w: Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. T. Rakowski, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.

W. Plińska, Rainbow in Flames, “Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej””, 2015, nr 9.

N. Rapport, Człowiek nieprzypisany, jakikolwiek, Anyone. O uznanie podmiotu postkulturowego i kosmopolitycznego, przeł. T. Rakowski, J. S. Wasilewski, w: Colloquia Anthropologica, red. M.Buchowski, A. Bentkowski, Warszawa, 2013.

T. Rakowski, Etnografia/animacja/sztuka. Wprowadzenie. w: Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego, red. T. Rakowski, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2013

T. Rakowski, Społeczna droga donikąd. Skup Łez jako zbiór „pytań właściwych”, w: Katalog z lat 2013.2014, Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie „Rewiry”, Lublin, 2014. Zob. też J. Prus, Skup Łez, w: Katalog z lat…

P. Reason, W. Torbet Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej, [w:] Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinkowá, B. D. Gołębniak, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2010,

R. Sansi, Anthropology, Art and the Gift, Bloomsbury, Oxford, 2013.

B. Scholte, The Literary Turn in Contemporary Anthropology, “Critique of Anthropology”, 7(1), 1987, s. 33-47.

A. Skórzyńska, Kto potrzebuje współ-badań? (Participatory) action research jako projekt emancypacji (intelektualistów), Kultura Współczesna”, 2013, 2

N. Ssorin-Chaikov, Ethnographic Conceptualism. An Introduction, “Laboratorium”, 2013, 5 (2), s. 5-18.

Ch. Wright, A. Schneider, The Challenge of Practice, w: Ch. Wright, A. Schneider (red.) , Contemporary Art and Anthropology, Berg, Oxford, 2006,

A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 11-12.

Czasopismo „Kultura współczesna”, numery „Animacja kultury”, 4/2009 i „Diagnoza w kulturze” 5/2016.

Efekty uczenia się:

Studenci poznają narzędzia badawcze stosowane we współczesnej antropologii sztuki partycypacyjnej, animacji kultury, sztuki społecznie stosowanej. Zapoznają się także ze specyfiką prowadzenia opisu i interpretacji tego typu procesów. Będą potrafili dokonać analizy dostępnych narzędzi badawczych i możliwości ich zastosowania w antropologicznych analizach projektów społeczno-artystycznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)