Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka pisania tekstów antropologicznych. Warsztat literacki/eksperyment

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LPTA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka pisania tekstów antropologicznych. Warsztat literacki/eksperyment
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L4: Antropologia słowa i literatury
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie przez studentów samoświadomości pisarskiej w etnografii.

Pełny opis:

W ramach konwersatorium będziemy omawiali sposoby pisania literackiego i antropologicznego oraz sposoby jej artykułowania najważniejszych form tekstu w etnografii; będziemy też starali się pokazać strategie budowania jawnej (tekstowej) i niejawnej (przedtekstowej) obecności w tekście, a także odsłaniać konteksty tworzonej przez nas wiedzy - jej kulturowe, środowiskowe, pisarskie i biograficzne uwikłania.

Literatura:

1. M. Nielsen. N. Rapport, red., The Composition of Anthropology. How Anthropological Texts Are Written, London 2018.

2. T. Ingold, That’s enough about ethnography! HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2014, 1.

3. C. Geertz, Dzieło i życie, Warszawa 2000.

4. „Etnografia przedtekstowa”, numer specjalny czasopisma „Teksty Drugie”, 2018, nr 1.

5. P. Willis, Wyobraźnia etnograficzna, Kraków, 2005.

6. D. Freedman, Wife, Widow, Woman: Roles of an Anthropologist in a Transylvanian Village, 221 w: Women in the field. Anthropological experiences ed. Peggy Golde, s. 333-

7. J. Clifford, Notes on (Field) Notes, w: red. R. Sanjek, Fieldnotes. The Makings of Anthropology, London 1990.

8. N. Rapport, Narrative as a fieldwork technique, w: V. Amit (red.), Constructing the Field, London: Routledge, 2000.

9. J. Clifford, Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

Studenci znają taktyki pisarskie we współczesnej antropologii. Są zapoznani ze specyfiką i sztuką prowadzenia opisu i interpretacji zjawisk kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach, aktywność, przygotowanie do zajęć, przygotowanie i zrealizowanie projektu pisarsko-antropologicznego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)