Radio-etnografia. Dźwięk w teorii antropologicznej i praktyce badawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LRET |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Radio-etnografia. Dźwięk w teorii antropologicznej i praktyce badawczej |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L8: Antropologia wizualności i mediów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia składają się z dwóch części: z warsztatu, polegającego na przygotowaniu w grupach “audio paper” czyli eksperymentalnej formy naukowej oraz z konwersatorium, poświęconego antropologicznej teorii dźwięku. |
Pełny opis: |
Część konwersatoryjna poruszy kwestie zróżnicowanych kultur muzycznych, kolonizacji i cech określających współczesne doświadczenie dźwięku. Kluczowe dla zrozumienia dźwięku są zarówno pojęcie środowiska, jak i rola technologii. Zastanowimy się, co odróżnia harmonię od hałasu i dlaczego jest to kwestia kulturowa. Równolegle uczestnicy zajmą się przygotowaniem w grupach montażu dźwiękowego, który będzie pracą zaliczającą zajęcia. W zależności od talentów i pomysłów studentów montaż może mieć cechy reportażu radiowego, muzyki eksperymentalnej, kolażu dźwiękowego lub instalacji muzycznej. Pod kierunkiem prowadzącego eksperymentujące osoby opracują koncepcję pracy, dokonają nagrań, zmontują je i zaprezentują gotową całość. Prowadzący podzieli się przy tym doświadczeniem z tworzenia audycji dla takich stacji radiowych jak NTS, DubLab, Rinse.fm, przygotowania instalacji dźwiękowych oraz z badania studiów nagraniowych w północnym Malawi. Spotykamy się co tydzień w podwójnym wymiarze godzin. W pierwszej połowie spotkania dyskutujemy, w drugiej - pracujemy nad “audio paper”. |
Literatura: |
podana w części "zakres tematów" w opisie zajęć w cyklu |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć studenci potrafią: posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi w procesie zbierania i opracowywania materiałów terenowych uporządkować i zaprezentować wyniki badań wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne do prezentowania i dyskutowania wyników badań dostosować projekt badawczy do zastanej rzeczywistości terenowej ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i aktywnie uczestniczyć w życiu naukowym i kulturalnym, korzystając z różnych mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - przygotowanie w parach eksperymentalnego słuchowiska/kompozycji/instalacji/innej dowolnej formy etnograficznej o czasie trwania 10, 15 lub 20 minut - do zaprezentowania na ostatnich zajęciach w formie prototypowej i do oddania w sesji w formie ostatecznej realizacja powinna być uzupełniona o komentarz 2-4 strony (standardowy maszynopis) + bibliografia - obecność, aktywność |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.