Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Radio-etnografia. Dźwięk w teorii antropologicznej i praktyce badawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LRET
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Radio-etnografia. Dźwięk w teorii antropologicznej i praktyce badawczej
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L8: Antropologia wizualności i mediów
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia składają się z dwóch części: z warsztatu, polegającego na przygotowaniu w grupach “audio paper” czyli eksperymentalnej formy naukowej oraz z konwersatorium, poświęconego antropologicznej teorii dźwięku.

Pełny opis:

Część konwersatoryjna poruszy kwestie zróżnicowanych kultur muzycznych, kolonizacji i cech określających współczesne doświadczenie dźwięku. Kluczowe dla zrozumienia dźwięku są zarówno pojęcie środowiska, jak i rola technologii. Zastanowimy się, co odróżnia harmonię od hałasu i dlaczego jest to kwestia kulturowa.

Równolegle uczestnicy zajmą się przygotowaniem w grupach montażu dźwiękowego, który będzie pracą zaliczającą zajęcia. W zależności od talentów i pomysłów studentów montaż może mieć cechy reportażu radiowego, muzyki eksperymentalnej, kolażu dźwiękowego lub instalacji muzycznej. Pod kierunkiem prowadzącego eksperymentujące osoby opracują koncepcję pracy, dokonają nagrań, zmontują je i zaprezentują gotową całość. Prowadzący podzieli się przy tym doświadczeniem z tworzenia audycji dla takich stacji radiowych jak NTS, DubLab, Rinse.fm, przygotowania instalacji dźwiękowych oraz z badania studiów nagraniowych w północnym Malawi.

Spotykamy się co tydzień w podwójnym wymiarze godzin. W pierwszej połowie spotkania dyskutujemy, w drugiej - pracujemy nad “audio paper”.

Literatura:

podana w części "zakres tematów" w opisie zajęć w cyklu

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć studenci potrafią:

posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi w procesie zbierania i opracowywania materiałów terenowych

uporządkować i zaprezentować wyniki badań

wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne do prezentowania i dyskutowania wyników badań

dostosować projekt badawczy do zastanej rzeczywistości terenowej

ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań

współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników

uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i aktywnie uczestniczyć w życiu naukowym i kulturalnym, korzystając z różnych mediów

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- przygotowanie w parach eksperymentalnego słuchowiska/kompozycji/instalacji/innej dowolnej formy etnograficznej o czasie trwania 10, 15 lub 20 minut - do zaprezentowania na ostatnich zajęciach w formie prototypowej i do oddania w sesji w formie ostatecznej

realizacja powinna być uzupełniona o komentarz 2-4 strony (standardowy maszynopis) + bibliografia

- obecność, aktywność

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)