Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tabuizacje i transgresje w antropologii kulturowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LTTA
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tabuizacje i transgresje w antropologii kulturowej
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L7: Antropologia symboliczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Tabuizacja to specyficzna, kategoryczna forma nakładania i egzekwowania norm społeczno-kulturowych, wykluczania niepożądanych postaw, działań czy osób, a także wymuszania określonych przekonań; transgresja natomiast to jej nieodzowny rewers – subwersja, naruszenie, wykroczenie, nie każde może, ale choćby częściowo usankcjonowane, czyli takie, które (z) czasem, pod postacią obrzędu albo żartu, uzyskuje społeczną akceptację. Przedmiotem dyskusji w pierwszej części semestru będą szczególnie wyraziste formy nakładania tabu, obowiązujące współcześnie, ale mające zakorzenienie w dawnych mechanizmach symbolizacyjnych. Na wybranych przykładach zostanie przypomniana logika symboliczna, ale też i polityka tabuizowania. Na tym tle, w drugiej części semestru, będą omawiane wybrane formy i zachowania transgresywne, naruszające normy, kreujące antywartości, a wśród nich szczególnie takie, które mają charakter regresywny, humorystyczny, komiczny.

Pełny opis:

Od uczestników oczekuję nie tylko bieżącej lektury zaproponowanych tekstów i udziału w dyskusjach, ale też ustawicznego (od samego początku semestru) własnego rozpoznawania sugerowanych obszarów tabu i transgresji, np. w Internecie.

Przykładowe tematy do dyskusji:

Religijne zakazy pokarmowe (islam, judaizm) i ich nowoczesne „naukowe” legitymizacje (w oparciu o źródła internetowe).

Przepisy ofiarne: dla jednych – świętość, dla innych – horror. Debata nad ubojem rytualnym. Homo religiosus wobec humanitaryzmu.

Poprawność polityczna – tabu naszych czasów. Dobre i złe strony eufemizacji kwestii etnicznych i społecznych.

Antropologom wstęp wzbroniony – tabuizowanie własnej kultury.

Mityczne transgresje. Trickster jako bohater świata antywartości – przykłady z kultury popularnej.

Obrzędowość transgresywna dziś i karnawalizacja kultury.

Rytualna inwersja jako transgresja – enigmatyczne praktyki prześmiewania śmierci.

Literatura:

Brown Michael F., Who Owns Native Culture? Harvard University Press, Cambridge, Mass. 2003.

Cilauro Santo, Gleisner Tom, Sitch Rob, Molvanîa. A Land Untouched by Modern Dentistry, Jetlag Travel, Melbourne 2004.

Dudzik Wojciech, Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze, Wydawnictwo UW, Warszawa 2013.

Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. John MacAloon, Wydawnictwa UW, Warszawa 2009.

Schindler Norbert, Ludzie prości, ludzie niepokorni. Kultura ludowa w początkach dziejów nowożytnych, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium jest przeznaczone wyłącznie dla osób zainteresowanych antropologią symboliczną, gotowych aktywnie uczestniczyć w dyskusjach w oparciu o regularną lekturę zadawanych tekstów, a także prowadzić własne poszukiwania (literatury, materiałów źródłowych) na wybrany temat. Konkretną formą pracy będą krótkie mikro-referaty, przygotowywane kilkakrotnie w czasie semestru (w podgrupach), a także praca końcowa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)