Nauki humanistyczne - antropologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L2NHANTR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki humanistyczne - antropologia |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | . |
Skrócony opis: |
Podczas studiów historycznych studenci powinni zapoznać się z podstawowymi założeniami badawczymi, metodologią i nurtami badań wybranych, pokrewnych historii, nauk humanistycznych m.in. antropologii. Z jednej strony ma to poszerzyć ich horyzonty intelektualne, z drugiej zaś – uwrażliwić na konieczność uprawiania historii zgodnie z postulatem interdyscyplinarności, wzbogacając ich warsztat naukowy. |
Pełny opis: |
Interdyscyplinarność prowadzenia badań naukowych nie jest nowym postulatem. Do takiego otwartego na refleksje i wrażliwość nauk humanistycznych podejścia mają wdrażać studentów historii zajęcia z antropologii. W ich ramach uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi pojęciami, warsztatem i przedmiotem badań antropologicznych (m.in. inny/obcy, przestrzenie, miejsca, trajektorie, czas, trwanie, zmiana, ciało, emocje/afekty, osoba, osobowość, tożsamość, rodzina, rzeczy i wymiana kulturowa, kultura jako przemysł i towar, stosunek antropologii do przeszłości. Podczas zajęć studenci zapoznają się z poglądami takich klasycznych myślicieli jak m.in. Edward Said, Mircea Eliade, Jacques LeGoff, Sigmund Freud, Bronisław Malinowski, Claude Levi-Strauss, Philippe Aries, Jose Ortega y Gasset, Antonina Kłoskowska i Zygmunt Bauman. Metody dydaktyczne: Omawiane zajęcia noszą charakter konwersatorium, a co z tego wynika, podstawową metodą pracy na nic jest dyskusja, prowadzona w oparciu o lekturę tekstów wskazanych w sylabusie, krótkich źródeł rozdawanych na zajęciach, prezentowanej ikonografii lub filmu. Niektóre z tematów mogą być realizowane w formie wykładu prowadzącego zajęciach. Studenci mogą także opracowywać indywidualne lub grupowe prezentacje na zadane tematy. |
Literatura: |
Zdefiniowana przez wykładowców w poszczególnych sylabusach. |
Efekty uczenia się: |
Student: -potrafi omówić i ocenić poglądy autorów przeczytanych tekstów innych niż historia nauk humanistycznych. -posługuje się podstawową terminologią innych niż historia nauk humanistycznych. -rozpoznaje wspólne dla historii i wybranej nauki humanistycznej obszary zaintersowań i badań. - potrafi uwzględnić perspektywy innych niż historia nauk humanistycznych w formułowaniu pytań i szukaniu nań odpowiedzi w badaniach historycznych. -rozwija umiejętności pracy zespołowej w rozwiązywaniu prostych problemów badawczych. -rozwija umiejętność krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, politycznych i kulturowych zachodzących we współczesnym świecie, z wykorzystaniem narzędzi, jakimi dysponują inne niż historia nauki humanistyczne. -rozwija umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia. -rozwija umijęność udziału w publicznej dyskusji, w oparciu o merytoryczne argumenty z poszanowaniem opinii innych jej uczestników. -rozumie potrzebę stosowania zasad etycznych w badaniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Rygor zaliczenia przedmiotu zostanie określony przez każdego z prowadzących zajęcia w szczegółowym sylabusie. Na ocenę końcową złożą się frekwencja, aktywny udział w zajęciach (dyskusja w oparciu o lekturę zadanych materiałów) i ewentualnie sprawdzian końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.