Blok tematyczny: XIX wiek: Społeczeństwo w dobie przemian - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SMZ1BT19SWDPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Blok tematyczny: XIX wiek: Społeczeństwo w dobie przemian - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
„Społeczeństwa w dobie przemian - XIX wiek” – ćwiczenia w bloku tematycznym „Społeczeństwa w dobie przemian” Temat: Przemiany społeczno-kulturowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i w początkach XX wieku Zajęcia poświęcone przemianom społeczno-kulturowym, obserwowanym na ziemiach polskich w II połowie XIX i w początkach XX wieku adresowane są do studentów studiów magisterskich zainteresowanych historią społeczną epoki przemysłowej. Podczas siedmiu zjazdów analizując materiały źródłowe różnego typu (pamiętniki, dzienniki, prasę, publicystykę, ogłoszenia prasowe, itd.) omówimy społeczno-kulturowe skutki przemian politycznych, gospodarczych, zniesienia pańszczyzny i uwłaszczenia chłopów, uprzemysłowienia i powstania miast przemysłowych oraz modernizacji technicznej. Interesować nas będą zarówno zmiany obserwowane w sferze publicznej, jak i przeobrażenia życia prywatnego. Ważne miejsce w naszych rozważaniach zajmować będą kategorie narodu, pochodzenia społecznego, płci kulturowej, wieku i wyznania. UWAGA! Wszystkie skany znajdują się na stronie IH UW, w materiałach dla studentów, zamieszczonych w moim biogramie. Folder: ZAOCZNE Hasło: ZAOCZNE2018 6 X 2018 r. – zajęcia będą miały charakter organizacyjny i wprowadzający w tematykę zajęć. Omówione zostaną wszystkie szczegóły dotyczące przebiegu kolejnych zajęć i sposobu ich zaliczenia. Odpowiemy także na pytania dotyczące historii społecznej XIX i XX wieku: pytań i metod badawczych, źródeł zainteresowania dziejami grup społecznych, materiałów źródłowych, najczęściej w badaniach tych występujących. W dyskusji tej pomoże nam artykuł Janusza Żarnowskiego, Historia społeczna: nadzieje, rozczarowania, perspektywy [w:] Metamorfozy społeczne. Badania and dziejami społeczeństwa polskiego XIX i XX wieku, pod red. J. Żarnowskiego, Warszawa 1997, s. 9-34. 20 X 2018 r. – Wieś pouwłaszczeniowa w warunkach kapitalizmu Źródła: 1. (do wyboru jedno ze wspomnień): T. Kurczak, Wspomnienia, Łódź 2012 (lub tenże, Jak daleko pamięć sięga. Wspomnienia i wybór artykułów, Warszawa 1958) M. Fornalska, Pamiętnik matki, Warszawa 1967 3 J. Słomka, Pamiętnik włościanina, Kraków 1929 http://www.linux.net.pl/~wkotwica/slomka/ 2. M. Bijak, A. Garlicka, Fotografia chłopów polskich, Warszawa 1993. – proszę o dokładne obejrzenie zdjęć z przełomu XIX i XX wieku i przeczytać wstęp (skany podpięte) Literatura: W. Mędrzecki, Intymność i sfera prywatna w życiu codziennym i obyczajach rodziny wiejskiej w XIX i w pierwszej połowie XX wieku, [w:] Rodzina – prywatność – intymność, Zbiór studiów pod red. D. Kałwy, A. Walaszka, A. Żarnowskiej, Warszawa 2005, s. 105-122. Tenże, Praca kobiety w chłopskim gospodarstwie rodzinnym między uwłaszczeniem a wybuchem II wojny światowej, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, Zbiór studiów pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 2000, s. 179-188. Tenże, Fotografia chłopska jako źródło do dziejów rodziny w Królestwie Polskim (skan podpięty). Proszę także o przypomnienie sobie zasad, na jakich odbyło się uwłaszczenie chłopów w poszczególnych zaborach. 3 XI 2018 r. – Robotnicy w wielkim mieście Źródła: (jedno ze wspomnień do wyboru) W. Jastrzębski, Wspomnienia 1885-1919, Warszawa 1966, do. s. 59. M. Płochocki, Wspomnienia działacza SDKPIL, Warszawa 1956 Literatura: A. Żarnowska, Społeczne rodowody miejskich skupisk proletariatu W królestwie Polskim, [w:] Historia XIX i XX wieku. Studia i szkice. Prace ofiarowane Henrykowi Jabłońskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Wrocław 1979 (skan podpięty). M. Przyborowska, Formy spędzania czasu wolnego proletariatu warszawskiego w latach 1908-1914 (w świetle „Kuriera Warszawskiego”) (skan podpięty) 24 XI 2018 r. – Robotnicy w osadzie fabrycznej Źródła: P. Hulka-Laskowski, Mój Żyrardów, Warszawa 1934 Literatura: A. Woźniak, Ditrrichowska legenda (skan podpięty) A. Żarnowska, Praca zarobkowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku (skan podpięty) K. Hausen, Postęp techniczny a praca kobiet w XIX wieku. Maszyna do szycia w świetle historii społecznej (skan podpięty) 8 XII 2018 r. – Inteligencja – między misją a trudami życia codziennego 12 I 2019 r. - W kręgu przemysłowców i kapitalistów – 4 burżuazja łódzka i warszawska 26 I 2019 r. - Arystokracja i ziemiaństwo wobec przemian gospodarczych i utraty pozycji politycznej. |
Literatura: |
Szczegółowy wykaz literatury na zajęcia w grudniu i styczniu zostanie przedstawiona pod koniec października. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć studentka/student: WIEDZA: - zna społeczne skutki przemian gospodarczych, obserwowanych na ziemiach polskich w II połowie XIX w., uwłaszczenia chłopów i postępów industrializacji we wszystkich trzech zaborach, - zna społeczno-kulturowe skutki XIX-wiecznej urbanizacji i modernizacji technicznej, - zna podstawową literaturę naukową i popularnonaukową z zakresu społecznej II połowy XIX wieku; - zna typowe dla historii społecznej metody badawcze i źródła historyczne. UMIEJĘTNOŚCI: - samodzielnie analizuje źródła historyczne z wykorzystaniem dorobku historii społecznej Polski XIX wieku, - ocenia dorobek historiografii polskiej dot. przemian społeczno-kulturowych II połowy XIX wieku, KOMPETENCJE SPOŁECZE: - wypowiada się z zachowaniem szacunku do innych, - odważnie formułuje pytania i wątpliwości, ale unika sądów a priori, - dostrzega historyczne uwarunkowania współczesności. EFEKTY KSZTAŁCENIA: Efekty kształcenia w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych weryfikowane będą na bieżąco poprzez ocenę aktywności studentów i ich rzeczowy udział w dyskusji (potwierdzający przygotowanie do zajęć), w zakresie wiedzy - za pomocą końcowego krótkiego testu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja. Dopuszcza się nieobecności na dwóch zjazdach, z czego jedną należy zaliczyć. Forma zaliczenia: pisemna lub ustna – do wyboru przez studentkę/studenta. Zajęcia zaliczane są na ocenę. Ostateczna ocena jest średnią dwóch składowych: a) ocena aktywności na zajęciach b) ocena z testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.