Antyk w kulturze artystycznej Anglii XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-AWKA-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Antyk w kulturze artystycznej Anglii XIX wieku |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest interpretacji kultury antycznej w szeroko pojętym piśmiennictwie artystycznym Anglii XIX stulecia. |
Pełny opis: |
Konwersatorium jest próbą prezentacji różnych sposobów percepcji i recepcji kultury antycznej w teorii sztuki, krytyce artystycznej i estetyce angielskiej XIX wieku. W trakcie zajęć przeanalizowane zostaną kluczowe teksty najważniejszych przedstawicieli pisarstwa o sztuce w Anglii XIX stulecia, od Williama Hazlitta (ze zwróceniem uwagi na ważne aspekty wcześniejszej, oświeceniowej interpretacji antyku) po Waltera Patera. Teksty te wskazują na różne strategie przyswajania kultury antycznej oraz poziomy jej funkcjonowania w rozmaitych dyskursach krytyczno-teoretycznych. Osobne miejsce zajmuje wykorzystanie wątków tradycji antycznej, o bardzo różnej proweniencji i sile symbolicznej, w wybranych utworach angielskich poetów XIX stulecia. |
Literatura: |
E. D. H. Johnson, The Alien Vision of Victorian Poetry. Sources of the Poetic Imagination in Tennyson, Browning and Arnold, Hamden, Connecticut 1963. David J. DeLaura, Hebrew and Hellene in Victorian England: Newman, Arnold, and Pater, Austin and London 1969. E. Rowson, The Spartan Tradition in European Thought, Oxford 1969. G. P. Landow, The Aesthetic and Critical Theories of John Ruskin, Princeton 1971. W. J. Sullivan, Piero di Cosimo and the Higher Primitivism in Romola, “Nineteenth-Century Fiction” 1971-2, vol. 26, s.390-405. C. T. Christ, The Finer Optic. The Aesthetic of Particularity in Victorian Poetry, New Haven and London 1975. R. Jenkyns, The Victorians and Ancient Greece, Cambridge, Mass. 1980. R. E. Fitch, The Poison Sky. Myth and Apocalypse in Ruskin, Athens and London 1982. E. K. Helsinger, Ruskin and the Art of the Beholder, Cambridge and London 1982. D. Bromwich, Hazlitt. The Mind of the Critic, New York-Oxford 1983. P. Barolsky, Walter Pater’s Renaissance, University Park and London 1987. W. Kemp, The Desire of My Eyes. The Life and Work of John Ruskin, tr. by Jan van Heurck, New York 1990. The Legacy of Rome. A New Appraisal, ed. by R. Jenkyns, London-New York-Sydney-Toronto 1992. C. Zelle, Die Doppelte Ästhetik der Moderne. Revisionen des Schönen von Boileau bis Nietzsche, Stuttgart – Weimar 1995 Kate Flint, The Victorians and the Visual Imagination, Cambridge 2000. Matthew Arnold, Culture and Anarchy and other writings. Edited by Stefan Collini, Cambridge 2002. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik zajęć zdobywa podstawową wiedzę o recepcji kultury antycznej oraz funkcjach sposobów jej przyswajania i wykorzystania w XIX-wiecznej Anglii, w odniesieniu do różnych kontekstów ideowych. Zapoznaje się ze znaczeniem kluczowych koncepcji, służących XIX-wiecznej interpretacji świata starożytnego, potrafi interpretować wybrane teksty i odnieść je do szerszych zagadnień z zakresu dziejów sztuk wizualnych, poezji i historii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w postaci pisemnej odpowiedzi na 5 wybranych pytań, dotyczących poruszanych problemów i znajomości podstawowych tekstów źródłowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.