Seminarium licencjackie (podstawowe) K. Dworniczak
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LSEMLICL |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie (podstawowe) K. Dworniczak |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Seminaria |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Program seminarium obejmuje rozmaite zagadnienia sztuki i kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk plastycznych, nowych mediów i ich relacji do innych obszarów twórczości oraz piśmiennictwa o sztuce w XX-XXI wieku. |
Pełny opis: |
Program seminarium obejmuje rozmaite zagadnienia sztuki i kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk plastycznych, nowych mediów i ich relacji do innych obszarów twórczości oraz piśmiennictwa o sztuce w XX-XXI wieku. Celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej, dyskusja nad jej metodologicznymi założeniami, doborem źródeł, a także sposobem skonstruowania prawidłowego aparatu naukowego. Szczegółowe zagadnienia będą dobierane w zależności od zainteresowań oraz potrzeb badawczych uczestników seminarium. Preferowane są tematy z zakresu dwudziestowiecznej sztuki polskiej i powszechnej, recepcji sztuki zachodniej w Polsce po 1945 roku, sztuki okresu PRL, historii fotografii, relacji pomiędzy dyscyplinami artystycznymi, krytyki artystycznej, a także teorii sztuki. Praca studenta na zajęciach polega na sformułowaniu tematu pracy licencjackiej, następnie gromadzeniu bibliografii, opracowaniu konspektu, w końcu prezentowaniu wyników wstępnych badań oraz fragmentów pracy, które stają się przedmiotem dyskusji wszystkich uczestników seminarium. Metody prowadzenia zajęć: konwersatorium / praca z tekstem / praca w grupie / burza mózgów / dyskusja w oparciu o prezentację multimedialną |
Literatura: |
Literatura dostosowana jest do zainteresowań badawczych uczestników. |
Efekty uczenia się: |
Student pogłębia wiedzę dotyczącą własnych zainteresowań badawczych. Nabywa umiejętność prawidłowego konstruowania tekstu naukowego, w tym aparatu krytycznego (przypisy, bibliografia, spis ilustracji itp.). Doskonali ponadto umiejętność adekwatnego, skutecznego stosowania metod interpretacji dzieł sztuki/zjawisk artystycznych, a także formułowania krytycznych wniosków i prezentowania ich podczas grupowych dyskusji. Po ukończeniu kursu student: K_W01 – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła (ze szczególnym uwzględnieniem dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej) K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby ich analizy K_U02 – posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne (ze szczególnym uwzględnieniem dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej) K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych K_K02 – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki K_K03 – potrafi przekuwać projekty w konkretne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego K_K04 – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw) K_K05 – uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami) |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Warunkiem zaliczenia seminarium jest prezentowanie wyników badań w formie referatów/prezentacji na zajęciach (przynajmniej raz w ciągu semestru), a finalnie złożenie pracy rocznej (dyplomowej) w formie pisemnej. Kryteria oceniania: Student oceniany jest na podstawie merytorycznego przygotowania do prezentacji wyników badań oraz kryteriów właściwych dla oceny pracy dyplomowej. Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie nieobecności w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-LIC
|
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dworniczak | |
Prowadzący grup: | Kamila Dworniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.