Główne kierunki i podstawowe zagadnienia filozofii nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-FN-1SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Główne kierunki i podstawowe zagadnienia filozofii nauki |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | zaliczenie I semestru zajęć |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Pełny opis: |
Przedstawienie i próba interpretacji najważniejszych problemów współczesnej teorii nauki ze szczególnym uwzględnieniem teorii metalingwistyki. |
Literatura: |
Podstawowa: Grucza F. (1983), Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka - jej przedmiot, lingwistyka stoso¬wana. Warszawa, Grucza F. (2007), Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKL@ Grucza F. (2009), Metanaukowa i metalingwistyczna wizja lingwistyki (stosowanej), w: Sambor Grucza, ed., Lingwistyka stosowana, w: Lingwistyka Stosowana – Przegląd , t.1, 2009, Grucza F., (2010), O obowiązku nauk humanistycznych i społecznych poddania aplikatywnym badaniom integracyjno-dezintegracyjnych właściwości ludzi i ludzkich wspólnot, w: M. Semczuk-Jurska, D. Kluge, eds., Trójkąt inny: Rosja – Polska – Niemcy., Tübingen 2010, 73-85 Grucza F. (2012), Kulturologia antropocentryczna a kulturoznawstwo, w: Kultura - Literatura - Język. Pogranicza komparatystyki (Klutur - Literatur - Sprache. Gebiete der Komparatistik). Prace ofiarowane Profesorowi Lechowi Kolago w 70. rocznicę urodzin, Pod redakcją Katarzyny Grzywki we współpracy z Małgorzatą Filipowicz, Joanną Godlewicz-Adamiec, Anną Jagłowską, Piotrem Kociumbasem, Robertem Małeckim, Eweliną Michtą, Dominiką Wyrzykiewicz, Warszawa 2012, 79-102 Grucza, F. (2012), Antropocentryczna a paradygmatyczna (tradycyjna) lingwistyka (stosowana) i kulturologia (stosowana), w: Lingwistyka Stosowana t. 6, Warszawa, 5-43 Gut A. (2009), O relacji między myślą a językiem. Studium krytyczne stanowisk utożsamiających myśl z językiem. Lublin Grucza, S. Język a myślenie. Kilka uwag krytycznych dotyczących rozważań tej relacji, (w:) Lingwistyka Stosowana/ Applied Linguistics/ Angewandte Linguistik 5, 155-173 Uzupełniająca: Duch, W. (2008), Umysł, świadomość i działania twórcze, (w:) Kognitywistyka w mediach i edukacji, 1-2 (2008) [http://www.is.umk.pl/~duch/ref/PL/Tworcze/Index.htm]. Duch, W. (2002), Fizyka umysłu, (w:) Postępy Fizyki 53D (2002), 92-103 [http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/01Fiz-umyslu.pdf]. Duch W. (2010), Reprezentacje umysłowe jako aproksymacje stanów mózgu, (w:) Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu 3: 5-28, 2009 [http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/10-Reprezentacje.pdf]. Duch W. (2011), Jak reprezentowane są pojęcia w mózgu i co z tego wynika. [http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/11-Pojecia.pdf]. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Przegląd poglądów na temat nauki. Umiejętności: zdolność dyferencjacji i analizowania poglądów naukowych na zaawansowanym poziomie naukowym Kompetencje społeczne: praca w grupie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.