Podstawy leksykografii ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-2PLO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy leksykografii ogólnej |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę językoznawczą. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu przedstawienie podstawowych pojęć leksykografii jako dyscypliny naukowej, zapoznanie ze strukturą słowników, zasadami typologii słowników i metodami opisu leksykograficznego, z uwzględnieniem ewolucji podejścia do tej dyscypliny. W ramach zajęć omawiane są polska baza leksykograficzna i badania nad użytkowaniem słowników, także elektronicznych. Studenci poznają kryteria oceny i wyboru słowników i nabywają kompetencje konieczne do korzystania z bazy leksykograficznej jedno-, dwu- i wielojęzycznej oraz samodzielnego sporządzania słowniczków terminologicznych. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów i studentek z podstawowymi pojęciami, teoriami i narzędziami leksykografii ogólnej. Na początku kursu słuchacze i słuchaczki poznają leksykografię jako dyscyplinę oraz jej miejsce w systemie wiedzy człowieka. Dowiadują się, czym zajmuje się leksykografia jako dyscyplina naukowa i jako rodzaj działalności zawodowej, oraz poznają jej związki z dyscyplinami podstawowymi i pokrewnymi. Następnie poznają zarys historii leksykografii w obu powyższych wymiarach. W drugiej części wykład zmierza w stronę zagadnień bardziej praktycznych: studenci i studentki poznają typologię słowników oraz klasyfikację użytkowników i sytuacji użycia słownika. Zapoznają się też z metodami opisu znaczenia w słowniku oraz możliwościami wykorzystania narzędzi lingwistyki korpusowej. Na koniec dowiadują się, według jakich kryteriów można słowniki oceniać. Ostatnia część kursu poświęcona jest na przegląd wybranych zagadnień leksykograficznych o charakterze bardziej szczegółowym, jak leksykografia elektroniczna czy leksykografia do celów dydaktyki języków obcych, oraz aktualnych trendów tak w nauce, jak i w działalności zawodowej na podstawie najnowszych publikacji. Według potrzeb niektóre wykłady wspomagane są materiałem wizualnym, w szczególności skanami fragmentów słowników oraz prezentacjami słowników elektronicznych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe w sali: 30 h = 1 ECTS Samodzielna praca poza salą zajęciową: 30 h = 1 ECTS w tym: 10 godzin czytania literatury przedmiotu 20 godzin przygotowania do egzaminu |
Literatura: |
W języku polskim: Apresjan, Jurij D. 2012. Z warsztatu leksykografa. Zredagowane przez Zofię Zaron. Warszawa: Wydział Polonistyki UW. Pracownia Pragmatyki i Semantyki Językoznawczej. Bańko, Mirosław, i Halina Karaś, red. 2018. Między teorią a praktyką: metody współczesnej leksykografii. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Doroszewski, Witold. 1954. Z zagadnień leksykografii polskiej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Grochowski, Maciej. 1982. Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Gruszczyński, Włodzimierz, i Laura Polkowska, red. 2011. Problemy leksykografii: historia, metodologia, praktyka. Kraków: Wydawnictwo Lexis. Kania, Stanisław, i Jan Tokarski. 1984. Zarys leksykologii i leksykografii polskiej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Mędelska, Jolanta, i Jan Wawrzyńczyk. 1992. Między oryginałem a przekładem. Rzecz o słownikach dwujęzycznych. Kielce: Wydawnictwo Szumacher. Mielczarek, Alfred. 1972. Z zagadnień leksykografii encyklopedycznej. Warszawa: PWN. Miodunka, Władysław. 1989. Podstawy leksykologii i leksykografii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Piotrowski, Tadeusz. 1994. Z zagadnień leksykografii. Warszawa: PWN. ———. 2001. Zrozumieć leksykografię. Warszawa: PWN. Saloni, Zygmunt, red. 1987. Studia z polskiej leksykografii współczesnej. T. 2. 3 t. Rozprawy Uniwersytetu Warszawskiego = Dissertationes Universitatis Varsoviensis 338. Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW. ———, red. 1988. Studia z polskiej leksykografii współczesnej. T. 1. 3 t. Prace Językoznawcze 116. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. ———, red. 1989. Studia z polskiej leksykografii współczesnej. T. 3. 3 t. Rozprawy Uniwersytetu Warszawskiego = Dissertationes Universitatis Varsoviensis 376. Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW. Wawrzyńczyk, Jan, red. 1990. Studia ze współczesnej leksykografii polsko-rosyjskiej. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Wierzbicka, Anna, red. 1972. Semantyka i słownik: praca zbiorowa. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wierzchowski, Józef. 1978. Leksykologia i leksykografia. Siedlce: Wydawnictwo Uczelniane WSR-P. Żmigrodzki, Piotr. 2008. Słowo – słownik – rzeczywistość: z problemów leksykografii i metaleksykografii. Kraków: Wydawnictwo Lexis. ———. 2009. Wprowadzenie do leksykografii polskiej. 3., uzupełnione wyd. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. W języku angielskim: Atkins, Sue B. T., i Michael Rundell. 2008. The Oxford Guide to Practical Lexicography. Oxford: Oxford University Press. Burchanow, Igor. 1999. Linguistic Foundations of Ideography. Semantic Analysis and Ideographic Dictionaries. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. ———. 2010. Lexicography: A Dictionary of Basic Terminology. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Durkin, Philip, red. 2016. The Oxford Handbook of Lexicography. Oxford Handbooks in Linguistics. Oxford: Oxford University Press. Fontenelle, Thierry, red. 2008. Practical Lexicography: a Reader. Oxford: Oxford University Press. Hartmann, Reinhard Rudolf Karl. 2001. Teaching and Researching Lexicography. Applied Linguistics in Action. Harlow, London: Longman. Hartmann, Reinhard Rudolf Karl, i Gregory James, red. 2002. Dictionary of Lexicography. London, New York: Routledge. Schryver, Gilles-Maurice de. 2003. „Lexicographers’ Dreams in the Electronic-Dictionary Age”. International Journal of Lexicography 16 (2): 143–99. Sterkenburg, Piet van, red. 2003. A Practical Guide to Lexicography. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins. Svensen, Bo. 2009. A Handbook of Lexicography: the Theory and Practice of Dictionary-making. Cambridge: Cambridge University Press. Zgusta, Ladislav. 1971. Manual of Lexicography. The Hague, Paris: Mouton. W języku niemieckim: Henne, Helmut, red. 1979. Praxis der Lexikographie. Berichte aus der Werkstatt. Reihe Germanistische Linguistik 22. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. Schaeder, Burkhard. 1981. Lexikographie als Praxis und Theorie. Reihe Germianistische Linguistik 34. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. W języku rosyjskim: Apresjan, Jurij D. 1995. Интегральное описание языка и системная лексикография. T. 2. Moskwa: Школа „Языки русской культуры”. Šestakova, Larisa Leonidovna. 2011. Русская авторская лексикография: Теория, история, современность. Moskwa: Языки славянских культур. Sternin, I. A., i T. A. Čubur, red. 2006. Контрастивная лексикология и лексикография. Воронеж: «Истоки». W języku włoskim: Aprile, Marcello. 2005. Dalle parole ai dizionari. Bologna: Il Mulino. Vanvolsem, Serge, i Laura Lepschy, red. 2008. Nell’ officina del dizionario: atti del convegno internazionale organizzato dall’Istituto Italiano di Cultura Lussemburgo, 10 giugno 2006. Stuttgart: Ibidem-Verlag. |
Efekty uczenia się: |
Na zakończenie kursu oczekuje się, że student/ka: (WIEDZA) zna strukturę języka jako systemu, posiada podstawową wiedzę na temat miejsca i znaczenia lingwistyki stosowanej w systemie dyscyplin akademickich oraz rozumie ich unikalny charakter (K1_W01) zna podstawową terminologię lingwistyki stosowanej (K1_W02) zna zarys głównych kierunków rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w lingwistyce stosowanej (K1_W04) zna i rozumie specyfikę współczesnych paradygmatów lingwistyki stosowanej oraz posiada solidną wiedzę z zakresu teorii i metodologii językoznawczej (K1_W05) zna i rozumie związki między lingwistyką stosowaną a innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami (K1_W06) zna i rozumie główne kierunki rozwoju oraz najważniejsze nowe osiągnięcia w leksykografii (S1.2_W03) posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu historii leksykografii jako dziedziny wiedzy (S1.2_W08) zna i rozumie terminologię wybranych dziedzin wiedzy i działalności zawodowej, posiada podstawową wiedzę na temat tworzenia baz danych i innych zasobów terminologicznych, zna centra terminologiczne w Polsce i w krajach studiowanych języków obcych (S1.2_W10) zna i rozumie charakter współczesnej teorii i metodologii leksykografii, zna główne tendencje rozwojowe i najważniejsze nowe osiągnięcia w tej dyscyplinie w dwóch studiowanych językach obcych (S1.2_W11) (UMIEJĘTNOŚCI) potrafi krytycznie analizować teksty jako produkty kultury, potrafi poszukiwać, analizować, oceniać i wybierać autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać swoje umiejętności zawodowe w zakresie lingwistyki stosowanej (K1_U01) posiada rudymentarne umiejętności badawcze, potrafi określać problemy badawcze i używać narzędzi badawczych lingwistyki stosowanej (w poddyscyplinach wybranego modułu); potrafi wybierać odpowiednie metody rozwiązania problemów w wybranej dyscyplinie (K1_U02) potrafi pisać prace naukowe w dwóch studiowanych językach obcych i w języku polskim, używając podstawowych teorii lingwistyki stosowanej (K1_U06) potrafi skutecznie stosować wiedzę teoretyczną w dziedzinie lingwistyki stosowanej w typowych sytuacjach zawodowych, w tym w projektach zespołowych i międzydziedzinowych (K1_U10) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w dziedzinie lingwistyki stosowanej pod kierunkiem opiekuna naukowego; potrafi ocenić przydatność badanych metod, praktyk i procedur do własnej działalności zawodowej (K1_U11) potrafi rozpoznawać terminologię pochodzenia łacińskiego, samodzielnie szukać znaczeń terminów i wprawnie wyjaśniać pojęcia z różnych dziedzin wiedzy i działalności zawodowej (S1.2_U06) potrafi odnaleźć i ocenić równoważne formy w różnych pracach leksykograficznych, w tym w korpusach tekstów, w języku polskim i w dwóch studiowanych językach obcych (S1.2_U07) potrafi korzystać z ogólnodostępnych baz danych i innych zasobów terminologicznych w pracy z tekstami specjalistycznymi; potrafi oceniać zebrane dane terminologiczne z wybranej dziedziny wiedzy i działalności zawodowej (S1.2_U08) potrafi dokładnie interpretować dane leksykograficzne i terminologiczne oraz charakterystyki konkretnego języka do celów specjalistycznych i ustalać jego poziom terminologizacji (S1.2_U10) potrafi krytycznie analizować teksty specjalistyczne i literackie jako produkty kultury; potrafi znajdować, oceniać i wybierać autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach w celu rozwijania własnych umiejętności w tłumaczeniu specjalistycznym lub literackim (S1.2_U11) (KOMPETENCJE SPOŁECZNE) jest gotów adekwatnie identyfikować i rozwiązywać dylematy komunikacji międzyjęzykowej wynikające z asymetrii języków i różnic kulturowych, przestrzegając przy tym modeli etycznego postępowania i poszukując porady ekspertów (K1_K01, S1.2_K01) jest gotów krytycznie oceniać własną wiedzę w dziedzinie lingwistyki stosowanej; docenia znaczenie argumentacji opartej na zasługach przy rozwiązywaniu problemów badawczych i praktycznych (w środowisku zawodowym) (K1_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się w formie egzaminu pisemnego sprawdzającego wiedzę z wykładów. Punktacja: 0−59% − ndst 60−69% − dst 70−74% − dst+ 75−84% − db 85−89% − db+ 90−100% − bdb Aktywny udział w dyskusji na wykładach, w szczególności udzielanie odpowiedzi na pytania prowadzącej, skutkuje podniesieniem oceny na egzaminie o pół stopnia, o ile student/studentka uzyska co najmniej 60% punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Durkiewicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Durkiewicz, Weronika Szemińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w opisie „Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)” |
|
Pełny opis: |
Jak w opisie „Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)” |
|
Literatura: |
Jak w opisie „Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Durkiewicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Durkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.