Literatura anglojęzycznego obszaru językowego (B)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L2-0LBA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura anglojęzycznego obszaru językowego (B) |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Bardzo dobra znajomość języka angielskiego na poziomie B2+ (ESOKJ), studenci powinni poza tym posiadać podstawową wiedzę z zakresu literatury europejskiej oraz literaturoznawstwa. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu jest omówienie historii literatury angielskiej od okresu staroangielskiego do XX wieku włącznie. Wykład ma na celu przedstawienie najważniejszych trendów literackich w powyższym okresie poprzez bliższą prezentację oraz analizę wybranych, najważniejszych i najwybitniejszych dzieł. Analiza tekstów literackich podczas wykładu będzie wymagać od studenta aktywnego udziału, co pozwoli, oprócz zdobycia wiedzy teoretycznej na poruszane tematy, na zdobycie umiejętności analizowania tekstów literackich. Przedmiot prowadzony jest w języku angielskim. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie ogólnej historii literatury angielskiej od okresu staroangielskiego do do postmodernizmu, przedstawienie tła historycznego, społecznego i artystycznego omawianych epok; omówienie dorobku czołowych pisarzy; analiza i interpretacja wybranych utworów literackich jako świadectw rozwoju kultury oraz światopoglądu panującego w danej epoce. Program kursu obejmuje następujące zagadnienia: I. OKRES STAROANGIELSKI ZJAWISKA KULTUROWE: ludy preceltyckie; Celtowie; Rzymianie, chrystianizacja wysp, kultura materialna tego okresu (sztuka celtycka; kolonizacja rzymska); kultura i wierzenia ludów germańskich; mieszanie się elementów pogańskich i chrześcijańskich; zniszczenia kraju i szkody w kulturze spowodowane najazdami wikingów; rozkwit kultury pod panowaniem Alfreda Wielkiego; życie codzienne wczesnośredniowiecznej Anglii ZJAWISKA LITERACKIE: prozodia poezji aliteracyjnej; rewolucja kedmońska; chrześcijańska poezja staroangielska; Cynewulf: pierwszy poeta znany z imienia; kult Krzyża Św.; proza staroangielska OMAWIANE UTWORY: przedchrześcijańska poezja staroangielska: „Widsith”, „Deor’s Lament”; epos „Beowulf” (fragmenty); Caedmon: „Hymn”; Cynewulf: „Dream of the Rood”; Beda Czcigodny, Alfred Wielki (wybrane fragmenty) II. OKRES ŚREDNIOANGIELSKI ZJAWISKA KULTUROWE: najazd Normanów 1066; zmiany kulturowe i językowe wynikające z dominacji francuszczyzny normańskiej; kultura rycerska ZJAWISKA LITERACKIE: wczesna poezja średnioangielska; liryka miłosna i religijna; narracja alegoryczna; wczesna proza średnioangielska; rozkwit poezji średnioangielskiej; typy narracji w „Canterbury Tales”; romans rycerski; średniowieczna ballada ludowa OMAWIANE UTWORY: Layamon: „Brut”; „The Pearl” (excerpts); Geoffrey Chaucer: fragmenty prologu do „Canterbury Tales”; wybrana opowieść; „Sir Gawain and the Green Knight”; III. RENESANS ZJAWISKA KULTUROWE: dynastia Tudorów; Reformacja; likwidacja klasztorów; rozwój teatru od starożytności do średniowiecza ZJAWISKA LITERACKIE: rozwój sonetu jako formy lirycznej; misteria, mirakle i moralitety; wczesna tragedia elżbietańska; tragedia zemsty; konstrukcja budynku teatru elżbietańskiego (The Globe); rozwój komedii; tekst sztuki – przedstawienie teatralne – adaptacja filmowa OMAWIANE UTWORY: sonety Wyatta, Spensera, Shakespeare’a; „Everyman” (fragmenty) Christopher Marlowe: „Doctor Faustus” (fragmenty); Shakespeare: selected play IV. BAROK ZJAWISKA KULTUROWE: dynastia Stuartów; Karol I jako kolekcjoner sztuki; wpływ wielkich odkryć geograficznych i naukowych XVII w. na światopogląd epoki ZJAWISKA LITERACKIE: pierwsza angielska szkoła poetycka: the Sons of Ben; kawalerowie; poezja metafizyczna OMAWIANE UTWORY: wybrane utwory Bena Jonsona, Roberta Herricka, Johna Sucklinga, Richarda Lovelace’a; wybrane utwory Johna Donne’a, George’a Herberta, Andrew Marvella V. OKRES REPUBLIKI I RESTAURACJA ZJAWISKA KULTUROWE: Purytanizm; Protektorat Cromwella; kultura okresu Restauracji Stuartów; kształtowanie się estetyki oświeceniowej ZJAWISKA LITERACKIE: epos chrześcijański Johna Miltona; komedia okresu Restauracji; „wiek Drydena” – satyra i esej krytyczny; proza XVII w. OMAWIANE UTWORY: Milton: „Paradise Lost” (fragmenty), „L’Allegro”, „Il Penseroso” (fragmenty), sonety; John Dryden: „McFlecknoe”, „An Essay on Dramatic Poesy” (fragmenty); John Bunyan: „Pilgrim’s Progress” (fragment); VI. OŚWIECENIE ZJAWISKA KULTUROWE: kultura okresu augustanizmu; neoklasycyzm; wpływ klasy średniej na powstawanie nowych gatunków literackich ZJAWISKA LITERACKIE: poezja augustańska; XVIII-wieczna poezja satyryczna; proza satyryczna; esej w periodyku – pierwsi dziennikarze; rozwój powieści: powieść epistolarna, powieść-pamiętnik, powieść łotrzykowska, powieść obyczajowa; gotycyzm i powieść gotycka OMAWIANE UTWORY: Alexander Pope: „The Rape of the Lock"; Jonathan Swift: „Modest Proposal”, Joseph Addison, Richard Steele (fragmenty esejów); przykłady powieści: Samuel Richardson, Daniel Defoe, Henry Fielding, Jane Austen; Horace Walpole VII. ROMANTYZM ZJAWISKA KULTUROWE: rewolucja; kształtowanie się estetyki romantycznej w opozycji do estetyki oświecenia; indywidualizm romantyczny ZJAWISKA LITERACKIE: prymitywizm i preromantyzm; fałszerstwa i naśladownictwa dawnych gatunków literackich; pierwsze pokolenie romantyków angielskich; natura i ludowość w poezji romantycznej; elementy nadprzyrodzone w poezji romantycznej; bohater bajroniczny OMAWIANE UTWORY: wybrane utwory Williama Blake’a; Robert Burns; Percy Bysshe Shelley; Poeci Jezior: wybrane utwory Williama Wordswortha; Samuel Colerigde: „The Rime of the Ancient Mariner”, John Keats; Lord Byron (fragmenty) VIII. EPOKA WIKTORIAŃSKA ZJAWISKA KULTUROWE: rewolucja przemysłowa; Panowanie królowej Wiktorii; rozwój neogotyku i innych stylów historyzujących; problem kobiet w okresie wiktoriańskim; Imperializm, kolonializm, rosnące podziały społeczne, ruchy emancypacyjne ZJAWISKA LITERACKIE: powieść historyczna; powieść na granicy pomiędzy romantyzmem a wiktorianizmem; kolonializm i imperializm w literaturze; powieść wiktoriańska; poezja wiktoriańska; prerafaelici; komedia wiktoriańska; powieść detektywistyczna OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Walter Scott: „Ivanhoe” (fragment); Alfred, Lord Tennyson (wybrane wiersze); Elizabeth Barret Browning (wybrane wiersze); Christina Rossetti; Dante Gabriel Rossetti (wybrane wiersze); Lewis Carroll „Alice in Wonderland” (fragmenty); John Ruskin (wybrane utwory); Charles Dickens (wybrane fragmenty powieści), Emily Bronte “Wuthering Heights” (fragmenty); Oscar Wilde „The Importance of Being Earnest”; IX. LITERATURA AMERYKAŃSKA XIX WIEKU ZJAWISKA KULTUROWE: niewolnictwo i abolicjonizm; transcendentalizm ZJAWISKA LITERACKIE: transcendentalizm w literaturze amerykańskiej, powieść amerykańska, mroczny romantyzm, powieść gotycka, horror, poezja amerykańska, realizm i naturalizm w literaturze OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Washington Irving „Rip van Winkle”; Ralph Waldo Emerson „Self-Reliance” (fragmenty); Nathaniel Hawthorne and Herman Melville (fragments); Samuel Langhorne Clemens (fragmenty); Emily Dickinson (wybrane wiersze); Edgar Allan Poe „The Raven” „The Fall of the House of Usher” (fragmenty); Ambrose Bierce (wybrane utwory); Stephen Crane "Red Badge of Courage" (fragmenty) X. EPOKA EDWARDIAŃSKA I PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA ZJAWISKA KULTUROWE: Belle Epoque i ruch sufrażystek ZJAWISKA LITERACKIE: krytyka wiktoriańskiego kolonializmu i imperializmu; poezja wojenna; realizm w dramacie OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Joseph Conrad „Heart of Darkness” (fragmenty); Rudyard Kipling „The Man Who Would Be King” (fragmenty); George Bernard Shaw „Mrs. Warren’s Profession” (fragmenty); E.M. Forster; Rupert Brooke, Siegfried Sassoon, Wilfred Owen, Alan Seeger (wybrane wiersze) XI. MODERNIZM I POSTMODERNIZM ZJAWISKA KULTUROWE: kryzys okresu międzywojennego; ruch socjalistyczny ZJAWISKA LITERACKIE: teatr absurdu; wewnętrzny monolog; imagizm; symbolizm; poetycki impresjonizm; powrót metafizycznego konceptu; fantastyka naukowa; fikcja polityczna; OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: D.H. Lawrence, Thomas S. Eliot, W.H. Auden, W.B. Yeats (wybrane utwory); James Joyce (wybrane fragmenty); George Orwell „1984” (wybrane fragmenty); Samuel Beckett „Waiting for Godot” (wybrane fragmenty) Nakład Pracy studenta: - godziny kontaktowe: 60 godz. - czytanie zadanych materiałów: 40 godz. - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. Suma godzin pracy własnej studenta: 50 godz. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Literatura: |
Fordoński, Krzysztof English Literature. An Anthology for Students. Volume 1. Poznań 2010 Fordoński, Krzysztof English Literature. An Anthology for Students. Volume 2. Poznań, 2011 The Norton Anthology of English Literature, Vols. 1 and 2, M.H. Abrams (ed.), W.W. Norton and Co, New York – London (7th edition) The Norton Anthology of American literature. Vols. 1 and 2, Nina Baym, (ed.), W.W. Norton and Co, New York (5th edition) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu literaturoznawstwa angielskiego w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową (K1_W01) - zna podstawową terminologię ma uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych i poetologicznych tekstów literatury anglojęzycznej w omawianych okresach literackich (K_W02) - posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych okresów literackich oraz współczesnych trendów intrepretacyjnych (K_W04) - zna najważniejszych autorów i teksty z historii literatury angielskiej oraz ówczesny kontekt kulturowy (K_W10) - ma dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych lub kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K1_W12) UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi adekwatnie czytać i rozumieć dawne i współczesne teksty literackie w języku angielskim (K1_U01) - umie rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologiczne w tekstach literackich poszczególnych okresów oraz samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury anglojęzycznej oraz (K1_U03) - potrafi sformułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K1_U10) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą krajów anglojęzycznych oraz Polską (K1_K01) - jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii literatury anglojęzycznej (K1_K02) - uczestniczy w życiu kulturalnym krajów anglojęzycznych (K1_K03) - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K1_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
W sesji zimowej odbywa się pisemny test sprawdzający („zaliczenie połówkowe”), a w sesji letniej pisemny egzamin końcowy. Ocena końcowa jest średnią ocen z testu oraz egzaminu. Test i egzamin są w formie pytań testowych oraz pytań otwartych. % punktów z testu/egzaminu a ocena: 0-59%=2 (ndst) 60%-68% = 3.0 (3) 69%-76% = 3.5 (3+) 77%-84% = 4.0 (4) 85%-92% = 4.5 (4+) 93%-98% = 5.0 (5) 99%-100% = 5.0! (5!) Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej. Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych kursu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Fordoński, Klaudyna Michałowicz, Tomasz Wiącek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Fordoński, Klaudyna Michałowicz, Tomasz Wiącek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.