Przedmiot fakultatywny:Kultura a komunikacja niewerbalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L2-PF-KNN |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny:Kultura a komunikacja niewerbalna |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać język polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Powyższe zajęcia fakultatywne poświęcone są zagadnieniom terminologicznym związanym z definicją kultury i komunikacji niewerbalnej we współczesnym świecie. Na wstępie omówione zostaną hipotezy dotyczące pochodzenia języka i jego związków z mimiką i gestykulacją. Koncepcja ciała w języku polskim i innych językach europejskich, mowa ciała i jej związki z frazeologią oraz komunikacja niewerbalna w świetle socjo- i psycholingwistyki to ważne aspekty planowanych zajęć. Szczególna uwaga zostanie poświęcona teorii actio w retoryce, a także związkom między konwencjami zachowań a komunikacją niewerbalną Poza tym słuchacze zapoznają się z historią semiotyki oraz z szeroko rozumianą teorią znaków i ich znaczeniem w literaturze, malarstwie, teatrze, muzyce, reklamie i mediach. |
Pełny opis: |
Wymiar godzinowy: 30 godzin Język: polski zajęciach Szczegółowy program zajęć dotyczących kultury i komunikacji niewerbalnej obejmuje następujące zagadnienia: 1. Współczesne definicje i koncepcje kultury 2. Definicja pojęcia komunikacja niewerbalna 3. Pochodzenie języka i jego związki z mimiką i gestykulacją 4. Mowa ciała w socjo- i psycholingwistyce 5. Teoria actio w retoryce 6. Komunikacja niewerbalna a savoir-vivre 7. Koncepcja ciała w języku polskim i innych językach europejskich 8. Komunikacja niewerbalna a frazeologia 9. Somatyzmy w języku polskim i innych językach europejskich 10. Historia semiotyki 11. Symbole a "czytanie" obrazów 12. Znak w literaturze i teatrze 13. Obraz i tekst w filmie 14. Znak w reklamie 15. Moda a teoria znaku Nakład pracy studenta: 30 godzin obecność na zajęciach 30 godzin praca własna (tj. bieżące przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia) |
Literatura: |
Höglinger, A. (2005): Die Sprache des Körpers. Ein Nachschlagewerk der Körpersprache. Linz: Verlag A. Höglinger. Hübler, A. (2001): Das Konzept >Körper< in den Sprach- und Kommunikationswissenschaften. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag. Kapp, V. (wyd.) (1990): Die Sprache der Zeichen und Bilder: Rhetorik und nonverbale Kommunikation in der frühen Neuzeit. Marburg: Hitzeroth Verlag. Köster, R. (2003): Körpersprache und Redewendungen. Die Brücke von Mensch zu Mensch. Renningen: Exper Verlag. Kopaliński, W. (2001): Słownik symboli. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm. Leathers, Dale G. (2007): Komunikacja niewerbalna. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Manguel, A. (2002): Bilder lesen. Eine Geschichte der Liebe und des Hasses. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag. Molcho, S. (1998): Körpersprache. Wyd. 17. München: Goldmann Verlag. Nöth, W. (2000): Handbuch der Semiotik. Wyd. 2. Stuttgart : Verlag J. B. Metzler. Röhrich, L. (2004): Lexikon der sprichwörtlichen Redensarten. Wyd. 7. T. 1-3. Freiburg/Basel/Wien: Verlag Herder. Spineto, N. (2003): Die Symbole der Menschheit. Düsseldorf: Patmos Verlag. Tabakowska, E. (2001): Językoznawstwo kognitywne a poetyka przekładu. Kraków: Universitas. Wierlacher, A./Bogner, A. (Hg.) (2003): Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart und Weimar: Verlag J. B. Metzler. Wierzbicka, A. (1995): "Kisses, handshakes, bows: The semantics of nonverbal communication". [w:] Semiotica 103, 3/4. s. 207-252. Worbs, E. (1994): Theorie und Praxis der slawisch-deutschen Phraseologie. Mainz: Liber Verlag. Ziomek, J. (2000): Retoryka opisowa. Wrocław: Ossolineum. |
Efekty uczenia się: |
- Student ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad kulturą i jej powiązaniach z metodami innych dyscyplin humanistycznych, o historii, kulturze i dziedzictwie kulturowym kraju i obszaru językowego, których języki studiuje - potrafi zastosować poznane teorie i metody badania kultury do pogłębionego opisu i interpretacji zjawisk kultury kraju lub obszaru językowego, których język studiuje - posiada pogłębione umiejętności badawcze oraz przejawia inicjatywę w kształtowaniu własnego rozwoju - jest gotów do pracy zespołowej nad zaawansowanymi projektami dotyczącymi kultury kraju lub obszaru językowego, których język studiuje |
Metody i kryteria oceniania: |
Wynagana jest obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach, wygłoszenie krótkiego referatu, egzamin ustny na koniec semestru W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Guławska-Gawkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Guławska-Gawkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Guławska-Gawkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Guławska-Gawkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.