Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania języków w szkołach ponadpodstawowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-M1-NNMNJ
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania języków w szkołach ponadpodstawowych
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student ma zaliczone kursy z zakresu pedagogiki, psychologi i podstaw dydaktyki oraz metodyki nauczania języków obcych na poziomie studiów I stopnia

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką nauczania języków nowożytnych na poziomie szkoły ponadpodstawowej, zarówno ogólnokształcącej, jak i zawodowej: branżowej lub technikum. Po zaliczeniu kursu student jest teoretycznie przygotowany do pracy w szkołach ponadpodstawowych o różnych profilach.

Pełny opis:

Studenci poznają znaczenie kształcenia językowego na tym etapie edukacyjnym. Celem kursu jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela języka obcego w systemie oświaty i w innym środowisku edukacyjnym w zakresie projektowania celów i zadań edukacyjnych, dostosowywania ich do potrzeb i możliwości uczniów oraz oceniania efektywności pracy, osiąganych efektów oraz biegłości językowej. Zajęcia dotyczyć będą także zagadnień związanych z budowaniem autonomii uczniów i przygotowaniem ich do uczenia się języka przez całe życie.

Tematy zajęć

1. Podstawowe zagadnienia dydaktyki języka ogólnego w szkole ponadpodstawowej

2. Przegląd metod nauczania języków w ujęciu historycznym

3. Nauczanie elementów języka w szkole ponadpodstawowej

4. Nauczanie sprawności językowych w szkole ponadpodstawowej

5. Wykorzystanie tekstu medialnego i literackiego na zajęciach językowych

6. Zintegrowane nauczanie języków obcych a dydaktyka języków specjalistycznych

7. Historia nauczania języków zawodowych

8. Podejścia do nauczania języków specjalistycznych

9. Ewaluacja w nauczaniu i uczeniu się języków

10. Autonomia ucznia na poziomie szkoły ponadpodstawowej

11. Strategie samokształceniowe i uczenia się języka ogólnego i zawodowego przez całe życie

12. Technologie informacyjne w dydaktyce języków

13. Kompetencje interkulturowe

14. Zjawiska utraty języka

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach 30 godz.

Zapoznanie się z literaturą przedmiotu 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu 25 godzin

Suma 85 godzin 3 ECTS

Literatura:

Gajewska E., Sowa. M. (2014) LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.

Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna

Komorowska, H. 2002. Sprawdzanie umiejętności w nauce języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Lesiak-Bielawska (2015) Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego. Języki obce w szkole nr 3 http://jows.pl/artykuly/potrzeby-nauczycieli-jezykow-specjalistycznych-programy-ksztalcenia-i-formy-doskonalenia-za

Ur P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP

Scrivener, J. 2011. Learning Teaching. A guidebook for English language teachers. Macmillan.

Tanner R., C. Green. 1998. Tasks for teacher education. Longman

Richards, J.C., Renandya, W.A. 2002. Methodology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Watkins, P. 2005. Learning to teach English .Surrey: Delta Publishing

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

zna i rozumie

- terminologię w dydaktyce języków

- specyficzne problemy dydaktyki języków obcych na poziomie szkoły średniej

- podstawy historii nauczania języka ogólnego i specjalistycznego

- problematyką badawczą w zakresie nauczania języków obcych

potrafi

- formułować cele i zadania językowe odpowiednio do potrzeb ucznia

- przygotować zajęcia z wykorzystaniem różnych materiałów obcojęzycznych

- samodzielnie identyfikować i rozwiązywać problemy z zakresu dydaktyki języków obcych

- korzystać z technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu języków

jest gotów do

- krytycznej oceny własnej wiedzy

- podjęcia i wypełniania społecznej roli nauczyciela języków obcych

- wdrażania strategii uczenia się języków przez całe życie

- uczestnictwa w profesjonalnym życiu swojej grupy zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Kryteria oceniania

100%-93,3% 5

93%- 86,6% 4,5

86%-76,6% 4

76%-70% 3,5

69%-60% 3

poniżej 59% 2

Praktyki zawodowe:

Kurs przygotowuje do praktyk nauczycielskich odbywanych w szkole ponadpodstawowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)