Metodyka nauczania języków w szkołach ponadpodstawowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-M1-NNMNJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania języków w szkołach ponadpodstawowych |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student ma zaliczone kursy z zakresu pedagogiki, psychologi i podstaw dydaktyki oraz metodyki nauczania języków obcych na poziomie studiów I stopnia |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką nauczania języków nowożytnych na poziomie szkoły ponadpodstawowej, zarówno ogólnokształcącej, jak i zawodowej: branżowej lub technikum. Po zaliczeniu kursu student jest teoretycznie przygotowany do pracy w szkołach ponadpodstawowych o różnych profilach. |
Pełny opis: |
Studenci poznają znaczenie kształcenia językowego na tym etapie edukacyjnym. Celem kursu jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela języka obcego w systemie oświaty i w innym środowisku edukacyjnym w zakresie projektowania celów i zadań edukacyjnych, dostosowywania ich do potrzeb i możliwości uczniów oraz oceniania efektywności pracy, osiąganych efektów oraz biegłości językowej. Zajęcia dotyczyć będą także zagadnień związanych z budowaniem autonomii uczniów i przygotowaniem ich do uczenia się języka przez całe życie. Tematy zajęć 1. Podstawowe zagadnienia dydaktyki języka ogólnego w szkole ponadpodstawowej 2. Przegląd metod nauczania języków w ujęciu historycznym 3. Nauczanie elementów języka w szkole ponadpodstawowej 4. Nauczanie sprawności językowych w szkole ponadpodstawowej 5. Wykorzystanie tekstu medialnego i literackiego na zajęciach językowych 6. Zintegrowane nauczanie języków obcych a dydaktyka języków specjalistycznych 7. Historia nauczania języków zawodowych 8. Podejścia do nauczania języków specjalistycznych 9. Ewaluacja w nauczaniu i uczeniu się języków 10. Autonomia ucznia na poziomie szkoły ponadpodstawowej 11. Strategie samokształceniowe i uczenia się języka ogólnego i zawodowego przez całe życie 12. Technologie informacyjne w dydaktyce języków 13. Kompetencje interkulturowe 14. Zjawiska utraty języka Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach 30 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu 25 godzin Suma 85 godzin 3 ECTS |
Literatura: |
Gajewska E., Sowa. M. (2014) LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset. Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Komorowska, H. 2002. Sprawdzanie umiejętności w nauce języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Lesiak-Bielawska (2015) Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego. Języki obce w szkole nr 3 http://jows.pl/artykuly/potrzeby-nauczycieli-jezykow-specjalistycznych-programy-ksztalcenia-i-formy-doskonalenia-za Ur P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP Scrivener, J. 2011. Learning Teaching. A guidebook for English language teachers. Macmillan. Tanner R., C. Green. 1998. Tasks for teacher education. Longman Richards, J.C., Renandya, W.A. 2002. Methodology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Watkins, P. 2005. Learning to teach English .Surrey: Delta Publishing |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: zna i rozumie - terminologię w dydaktyce języków - specyficzne problemy dydaktyki języków obcych na poziomie szkoły średniej - podstawy historii nauczania języka ogólnego i specjalistycznego - problematyką badawczą w zakresie nauczania języków obcych potrafi - formułować cele i zadania językowe odpowiednio do potrzeb ucznia - przygotować zajęcia z wykorzystaniem różnych materiałów obcojęzycznych - samodzielnie identyfikować i rozwiązywać problemy z zakresu dydaktyki języków obcych - korzystać z technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu języków jest gotów do - krytycznej oceny własnej wiedzy - podjęcia i wypełniania społecznej roli nauczyciela języków obcych - wdrażania strategii uczenia się języków przez całe życie - uczestnictwa w profesjonalnym życiu swojej grupy zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny Kryteria oceniania 100%-93,3% 5 93%- 86,6% 4,5 86%-76,6% 4 76%-70% 3,5 69%-60% 3 poniżej 59% 2 |
Praktyki zawodowe: |
Kurs przygotowuje do praktyk nauczycielskich odbywanych w szkole ponadpodstawowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.