Przedmiot fakultatywny:Eksperymenty lingwistyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-M1-PF-ELS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny:Eksperymenty lingwistyczne |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu językoznawstwa (znajomość podstawowych terminów językoznawczych) |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom największych osiągnięć z zakresu szeroko rozumianego językoznawstwa eksperymentalnego. W ramach zajęć, studenci zapoznają się z przebiegiem i wynikami badań z zakresu percepcji mowy, pragmatyki i semantyki językowej, aspektów społecznych różnic dialektalnych i subdialektalnych, psychologii języka oraz akwizycji języka ojczystego i bilingwizmu. Formuła zajęć będzie połączeniem mini-wykładów z omówieniem lektur oraz analizą odkryć naukowych i ich wpływu na nasze rozumienie języka jako systemu procesów kognitywnych. Od strony praktycznej, studenci będą się zastanawiać nad tym w jaki sposób projektować eksperymenty, jak stawiać hipotezy badawcze, jak dobierać metodologię i realizować oraz opisywać badania. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom największych osiągnięć z zakresu szeroko rozumianego językoznawstwa eksperymentalnego. W ramach zajęć, studenci zapoznają się z przebiegiem i wynikami badań z zakresu percepcji mowy, pragmatyki i semantyki językowej, aspektów społecznych różnic dialektalnych i subdialektalnych, psychologii języka oraz akwizycji języka ojczystego i bilingwizmu. Formuła zajęć będzie połączeniem mini-wykładów z omówieniem lektur oraz analizą odkryć naukowych i ich wpływu na nasze rozumienie języka. Od strony praktycznej, studenci będą się zastanawiać nad tym w jaki sposób projektować eksperymenty, jak stawiać hipotezy badawcze, jak dobierać metodologię i realizować oraz opisywać badania. Przedmiot prowadzony będzie w sposób elastyczny w zależności od wiedzy wstępnej i zainteresowań grupy (więcej lub mniej praktyki/teorii/lektur). Zajęcia będą przydatne dla każdej osoby zainteresowanej językoznawstwem i jego osiągnięciami z perspektywy empirycznej. Dotyczy to w szczególności badań socjo-, psycho- i neurolingwistycznych. Przedmiot jest także dobrym wstępem do budowania własnego warsztatu badawczego, analizy literatury i przedstawiania lub streszczania wyników badań naukowych. Będziemy się skupiać na poprawieniu rozumowania naukowego i interpretowania analizowanych artykułów naukowych, jest więc szczególnie przydatny dla osób, które wkrótce zmierzą się z wymagającym zadaniem jakim jest napisanie pracy magisterskiej. |
Literatura: |
Omawiane eksperymenty będą dobierane tak, aby dotyczyły różnych języków. Dokładna lista zostanie podana na pierwszych zajęciach. Dodatkowo, proponowane będą lektury związane z językiem specjalizacji studenta/studentki i/lub opracowane w języku studenta/studentkę interesującym. Aitchison, J. (2007). The articulate mammal: An introduction to psycholinguistics. London: Routledge. Blom, E. & Unsworth, S. (Eds.) (2010). Experimental methods in language acquisition research. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins. Litosseliti, L. (Ed.). (2010). Research methods in linguistics. Continuum. Gonzalez-Marquez, M. (Ed.). (2007). Methods in cognitive linguistics (Vol. 18). John Benjamins Publishing. Rosenberg, S. (2014). Handbook of applied psycholinguistics: major thrusts of research and theory. Hove: Psychology Press. Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the Neuroscience of Language. Academic Press. Wei, L. & Moyer, M. (2008). Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism. Oxford: Blackwell. |
Efekty uczenia się: |
Student(ka) - ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych odkryć naukowych z dziedziny językoznawstwa oraz z pogranicza językoznawstwa i innych dyscyplin - zna podstawową metodologię badań naukowych z zakresu językoznawstwa eksperymentalnego oraz psycho- i neurolingwistyki, a takżę jest w stanie znaleźć jej zastosowania do subdyscypliny i języka, który go/ją interesuje - jest w stanie samodzielnie analizować badania naukowe, interpretować ich wyniki oraz opracowywać indywidualne projekty obejmujące badania eksperymentalne o zbliżonej tematyce - jest w stanie rzetelnie przekazać wnioski płynące z omówionych oraz podobnych eksperymentów, wskazać na ich przydatność oraz powiązanie z obecnym stanem wiedzy na temat zjawisk językowych - jest w stanie samodzielnie formułować hipotezy badawcze i przewidywane wyniki badań oraz kroki jakie należy podjąć, aby zrealizować badanie naukowe na ich podstawie |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność (uczestnictwo i lektury obowiązkowe) - 15% Realizacja zadań i quizów na platformie Moodle - 50% Projekty badawcze studentów - 35% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.