Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny:Eksperymenty lingwistyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-M1-PF-ELS
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny:Eksperymenty lingwistyczne
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza z zakresu językoznawstwa (znajomość podstawowych terminów językoznawczych)

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest przedstawienie studentom największych osiągnięć z zakresu szeroko rozumianego językoznawstwa eksperymentalnego. W ramach zajęć, studenci zapoznają się z przebiegiem i wynikami badań z zakresu percepcji mowy, pragmatyki i semantyki językowej, aspektów społecznych różnic dialektalnych i subdialektalnych, psychologii języka oraz akwizycji języka ojczystego i bilingwizmu. Formuła zajęć będzie połączeniem mini-wykładów z omówieniem lektur oraz analizą odkryć naukowych i ich wpływu na nasze rozumienie języka jako systemu procesów kognitywnych. Od strony praktycznej, studenci będą się zastanawiać nad tym w jaki sposób projektować eksperymenty, jak stawiać hipotezy badawcze, jak dobierać metodologię i realizować oraz opisywać badania.

Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie studentom największych osiągnięć z zakresu szeroko rozumianego językoznawstwa eksperymentalnego. W ramach zajęć, studenci zapoznają się z przebiegiem i wynikami badań z zakresu percepcji mowy, pragmatyki i semantyki językowej, aspektów społecznych różnic dialektalnych i subdialektalnych, psychologii języka oraz akwizycji języka ojczystego i bilingwizmu. Formuła zajęć będzie połączeniem mini-wykładów z omówieniem lektur oraz analizą odkryć naukowych i ich wpływu na nasze rozumienie języka. Od strony praktycznej, studenci będą się zastanawiać nad tym w jaki sposób projektować eksperymenty, jak stawiać hipotezy badawcze, jak dobierać metodologię i realizować oraz opisywać badania.

Przedmiot prowadzony będzie w sposób elastyczny w zależności od wiedzy wstępnej i zainteresowań grupy (więcej lub mniej praktyki/teorii/lektur). Zajęcia będą przydatne dla każdej osoby zainteresowanej językoznawstwem i jego osiągnięciami z perspektywy empirycznej. Dotyczy to w szczególności badań socjo-, psycho- i neurolingwistycznych. Przedmiot jest także dobrym wstępem do budowania własnego warsztatu badawczego, analizy literatury i przedstawiania lub streszczania wyników badań naukowych. Będziemy się skupiać na poprawieniu rozumowania naukowego i interpretowania analizowanych artykułów naukowych, jest więc szczególnie przydatny dla osób, które wkrótce zmierzą się z wymagającym zadaniem jakim jest napisanie pracy magisterskiej.

Literatura:

Omawiane eksperymenty będą dobierane tak, aby dotyczyły różnych języków. Dokładna lista zostanie podana na pierwszych zajęciach. Dodatkowo, proponowane będą lektury związane z językiem specjalizacji studenta/studentki i/lub opracowane w języku studenta/studentkę interesującym.

Aitchison, J. (2007). The articulate mammal: An introduction to psycholinguistics. London: Routledge.

Blom, E. & Unsworth, S. (Eds.) (2010). Experimental methods in language acquisition research. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.

Litosseliti, L. (Ed.). (2010). Research methods in linguistics. Continuum.

Gonzalez-Marquez, M. (Ed.). (2007). Methods in cognitive linguistics (Vol. 18). John Benjamins Publishing.

Rosenberg, S. (2014). Handbook of applied psycholinguistics: major thrusts of research and theory. Hove: Psychology Press.

Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the Neuroscience of Language. Academic Press.

Wei, L. & Moyer, M. (2008). Blackwell guide to research methods in bilingualism and multilingualism. Oxford: Blackwell.

Efekty uczenia się:

Student(ka)

- ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych odkryć naukowych z dziedziny językoznawstwa oraz z pogranicza językoznawstwa i innych dyscyplin

- zna podstawową metodologię badań naukowych z zakresu językoznawstwa eksperymentalnego oraz psycho- i neurolingwistyki, a takżę jest w stanie znaleźć jej zastosowania do subdyscypliny i języka, który go/ją interesuje

- jest w stanie samodzielnie analizować badania naukowe, interpretować ich wyniki oraz opracowywać indywidualne projekty obejmujące badania eksperymentalne o zbliżonej tematyce

- jest w stanie rzetelnie przekazać wnioski płynące z omówionych oraz podobnych eksperymentów, wskazać na ich przydatność oraz powiązanie z obecnym stanem wiedzy na temat zjawisk językowych

- jest w stanie samodzielnie formułować hipotezy badawcze i przewidywane wyniki badań oraz kroki jakie należy podjąć, aby zrealizować badanie naukowe na ich podstawie

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność (uczestnictwo i lektury obowiązkowe) - 15%

Realizacja zadań i quizów na platformie Moodle - 50%

Projekty badawcze studentów - 35%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)