Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia współczesnego językoznawstwa. Obecne badania, innowacyjne metody i toczące się debaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-SZD-TCL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia współczesnego językoznawstwa. Obecne badania, innowacyjne metody i toczące się debaty
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

Kurs dotyczy wybranych szkół i modeli współczesnego językoznawstwa. Przegląd rozpoczyna się od rysu historycznego sięgającego początków XX wieku. Pierwszym dużym blokiem w tym przeglądzie jest językoznawstwo generatywne. Przeanalizowana zostanie rola reguł generatywnych, transformacji i leksykonu generatywnego. Generatywna filozofia autonomii językowej i modułowość gramatyki zostaną skontrastowane z założeniami językoznawstwa kognitywnego w jego dwóch głównych wcieleniach. Jeden, opracowany przez R. Langackera, dotyczy gł. gramatyki. Drugi, zainicjowany przez G. Lakoffa, obejmuje językoznawstwo w szerszym znaczeniu. Następnie zostaną omówione dwa odgałęzienia gramatyki kognitywnej, gramatyka konstrukcyjna (A. Goldberg) i radykalna gramatyka konstrukcyjna (W. Croft). Przeanalizowane zostaną metody badań korpusowych – niezbędnego narzędzia współczesnych analiz językowych. Obszary językoznawstwa, takie jak składnia, morfologia (słowotwórstwo) i semantyka, dostarczą danych i dowodów dla przywoływanych hipotez. Student weźmie udział w toczących się kluczowych debatach. Ww. modele zostaną przeanalizowane, ale też poddane krytycznej ocenie.

Literatura:

wybrane pozycje (fragment):

Chomsky, Noam. 2006. Language and Mind (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Croft, William. 2009. Radical Construction Grammar. Syntactic Theory in Typological Perspective. Oxford: Oxford University Press.

Evans, Vyvyan. 2014. The Language Myth: Why Language is not an Instinct. Cambridge: Cambridge University Press.

Goldberg, Adele E. 2009. The nature of generalization in language. Cognitive Linguistics 20 (1): 93-127.

Hunston, Susan and Gill Francis. 2000. Pattern Grammar. A Corpus-driven Approach to the Lexical Grammar of English. Amsterdam: John Benjamins.

Lakoff, George and Mark Johnson. 1980. Metaphors We Live by. Chicago: The University of Chicago Press.

Langacker, Ronald W. 1987. Foundations of Cognitive Grammar, vol. 1: Theoretical

prerequisites. Stanford: Stanford University Press.

Pinker, Steven. 1994. The Language Instinct: The New Science of Language and Mind. London: Penguin.

Wierzbicka, Anna. 1997. Understanding Cultures Through Their Key Words: English, Russian, Polish, German, and Japanese. New York: Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna i rozumie

P8S_WG: w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe; gł. tendencje rozwojowe językoznawstwa; metodologię badań naukowych

Umiejętności:

Student potrafi

P8S_UW: wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą

- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować

- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych

P8S_UK: komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym; inicjować debatę; uczestniczyć w dyskursie naukowym; posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym

Kompetencje społeczne:

Student jest gotów do

P8S_KK: krytycznej oceny dorobku w ramach językoznawstwa; krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój językoznawstwa; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

I termin:

- obecność na zajęciach

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- jedna pisemna praca (maks. 1000 wyrazów) w semestrze dot. omawianego tematu

II termin:

jak wyżej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)