Zagadnienia współczesnego językoznawstwa. Obecne badania, innowacyjne metody i toczące się debaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-SZD-TCL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia współczesnego językoznawstwa. Obecne badania, innowacyjne metody i toczące się debaty |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Kurs dotyczy wybranych szkół i modeli współczesnego językoznawstwa. Przegląd rozpoczyna się od rysu historycznego sięgającego początków XX wieku. Pierwszym dużym blokiem w tym przeglądzie jest językoznawstwo generatywne. Przeanalizowana zostanie rola reguł generatywnych, transformacji i leksykonu generatywnego. Generatywna filozofia autonomii językowej i modułowość gramatyki zostaną skontrastowane z założeniami językoznawstwa kognitywnego w jego dwóch głównych wcieleniach. Jeden, opracowany przez R. Langackera, dotyczy gł. gramatyki. Drugi, zainicjowany przez G. Lakoffa, obejmuje językoznawstwo w szerszym znaczeniu. Następnie zostaną omówione dwa odgałęzienia gramatyki kognitywnej, gramatyka konstrukcyjna (A. Goldberg) i radykalna gramatyka konstrukcyjna (W. Croft). Przeanalizowane zostaną metody badań korpusowych – niezbędnego narzędzia współczesnych analiz językowych. Obszary językoznawstwa, takie jak składnia, morfologia (słowotwórstwo) i semantyka, dostarczą danych i dowodów dla przywoływanych hipotez. Student weźmie udział w toczących się kluczowych debatach. Ww. modele zostaną przeanalizowane, ale też poddane krytycznej ocenie. |
Literatura: |
wybrane pozycje (fragment): Chomsky, Noam. 2006. Language and Mind (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. Croft, William. 2009. Radical Construction Grammar. Syntactic Theory in Typological Perspective. Oxford: Oxford University Press. Evans, Vyvyan. 2014. The Language Myth: Why Language is not an Instinct. Cambridge: Cambridge University Press. Goldberg, Adele E. 2009. The nature of generalization in language. Cognitive Linguistics 20 (1): 93-127. Hunston, Susan and Gill Francis. 2000. Pattern Grammar. A Corpus-driven Approach to the Lexical Grammar of English. Amsterdam: John Benjamins. Lakoff, George and Mark Johnson. 1980. Metaphors We Live by. Chicago: The University of Chicago Press. Langacker, Ronald W. 1987. Foundations of Cognitive Grammar, vol. 1: Theoretical prerequisites. Stanford: Stanford University Press. Pinker, Steven. 1994. The Language Instinct: The New Science of Language and Mind. London: Penguin. Wierzbicka, Anna. 1997. Understanding Cultures Through Their Key Words: English, Russian, Polish, German, and Japanese. New York: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie P8S_WG: w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe; gł. tendencje rozwojowe językoznawstwa; metodologię badań naukowych Umiejętności: Student potrafi P8S_UW: wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych P8S_UK: komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym; inicjować debatę; uczestniczyć w dyskursie naukowym; posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym Kompetencje społeczne: Student jest gotów do P8S_KK: krytycznej oceny dorobku w ramach językoznawstwa; krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój językoznawstwa; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
I termin: - obecność na zajęciach - aktywne uczestnictwo w zajęciach - jedna pisemna praca (maks. 1000 wyrazów) w semestrze dot. omawianego tematu II termin: jak wyżej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.