Doskonalenie kompetencji grafemicznej poziom 5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-1DKGCJ5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Doskonalenie kompetencji grafemicznej poziom 5 |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | japoński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Doskonalenie kompetencji grafemicznej 3201-1DKGCJ |
Założenia (opisowo): | Zaliczony kurs "Doskonalenie kompetencji grafemicznej - poziom 4" oraz "Grafemika języka japońskiego - poziom 4". Biegła znajomość hiragany i katakany. Bierna i czynna znajomość przynajmniej 900 ideogramów sinojapońskich kanji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest opanowanie przez słuchaczy zasobu obejmującego w sumie ok. 1050 ideogramów sinojapońskich kanji, zarówno od strony ich artykulacji grafemicznej, jak i poprawnego dekodowania w odczycie tekstu. Program kursu obejmuje zasób 150 nowych jednostek ideograficznych. |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje zasady artykulacji grafemicznej ideogramów sinojapońskich, w tym kolejność zapisu i zróżnicowany kształt diakrytów, identyfikację komponentów kluczowych i rozkład ideogramów złożonych na subideogramy. Nauka obejmuje przede wszystkim ćwiczenia praktyczne zapisu poszczególnych ideogramów i ich komponentów w celu przyswojenia czynnej kompetencji grafemicznej i wykształcenia artykulacyjnej pamięci manualnej. Objaśniane i utrwalane w ćwiczeniach praktycznych są również zasady poprawnego odczytu ideogramów w postaci fonetycznej rodzimej, sinojapońskiej oraz hybrydalnej i nieregularnej wraz z umiejętnością doboru tzw. okurigany w zapisie oraz odczycie dla poszczególnych ideogramów. Znaczna część programu nauczania musi być realizowana w ramach samodzielnej pracy słuchaczy na podstawie zadań i ćwiczeń zlecanych przez prowadzącego do samodzielnego przygotowania. |
Literatura: |
Nihongo nōryoku shiken - kanji handobukku 1998. Tōkyō: Alc. Okimori Takuya, Sasahara Hiroyuki 2011. Zukai Nihon no moji. Tōkyō: Sansedō. Kondō Masami 2006. Gakusei, kyōshi, shakaijin no tame no kanji handobukku. Tōkyō: Izumi. Mori Makoto 2014. Yomemasuka? Shōgakkō de naratta kanji. Tōkyō: Sanrio. Mori Makoto 2014. Kakemasuka? Shōgakkō de naratta kanji. Tōkyō: Sanrio. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: Student posiada bierną i czynną kompetencję w zakresie zapisywania i odczytu ok. 1050 jednostek ideograficznego pisma sinojapońskiego, co w znacznej mierze reprezentuje podstawowy zasób edukacyjny kyōiku kanji (1006 ideogramów) uzupełniony o najczęściej używane ideogramy wychodzące poza ten zasób, lecz mieszczące się w zasobie jōyō kanji wyznaczonym przez japońskie Ministerstwo Oświaty jako niezbędny do codziennego komunikowania się w piśmie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test zaliczeniowy pod koniec semestru oraz częste i regularne kolokwia. Wszystkie testy są oceniane według następującej skali: 0-59% = ndst, (2.0) 60-69% = dst, (3.0) 70-79% = dst+ (3.5) 80-84% = db, (4.0) 85-89% = db+, (4.5) 90-100% = bdb. (5.0) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.