Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura obszaru języka C - angielskiego - poziom 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3201-1LITCA
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura obszaru języka C - angielskiego - poziom 1
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Bardzo dobra znajomość języka angielskiego na poziomie C1 (ESOKJ); studenci powinni poza tym posiadać podstawową wiedzę z zakresu literatury europejskiej oraz literaturoznawstwa.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest (a) przedstawienie ogólnej historii literatury angielskiej od okresu staroangielskiego do epoki baroku (tzn. od przybycia plemion anglosaskich na Wyspy Brytyjskie do upadku dynastii Stuartów w 1649 r.); (b) przedstawienie tła historycznego, społecznego i artystycznego omawianych epok; (c) omówienie dorobku czołowych pisarzy; (d) analiza i interpretacja wybranych utworów literackich jako świadectw rozwoju kultury oraz światopoglądu panującego w danej epoce.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu jest omówienie historii literatury angielskiej od okresu staroangielskiego do epoki baroku, to jest począwszy od VI i VII wieku do połowy wieku XVII. Wykład ma na celu przedstawienie najważniejszych trendów literackich w powyższym okresie poprzez bliższą prezentację oraz analizę wybranych, najważniejszych i najwybitniejszych dzieł. Analiza tekstów literackich podczas wykładu będzie wymagać od studenta aktywnego udziału, co pozwoli, oprócz zdobycia wiedzy teoretycznej na poruszane tematy, na zdobycie umiejętności analizowania tekstów literackich. Przedmiot prowadzony jest w języku angielskim.

Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:

I. OKRES STAROANGIELSKI

HISTORIA: historia osadnictwa Wysp Brytyjskich (ludy preceltyckie; Celtowie; Rzymianie); najazdy Anglosasów od V w.; podział na królestwa oraz zróżnicowanie językowe (dialekty); chrystianizacja Wysp Brytyjskich; konflikt misjonarzy z Rzymu i Irlandii; synod w Whitby 663; najazdy wikingów; Alfred Wielki – pierwszy król wszystkich Anglików

FENOMENY KULTUROWE: kultura materialna tego okresu (sztuka celtycka; kolonizacja rzymska); kultura i wierzenia ludów germańskich; mieszanie się elementów pogańskich i chrześcijańskich; zniszczenia kraju i szkody w kulturze spowodowane najazdami wikingów; rozkwit kultury pod panowaniem Alfreda Wielkiego

FENOMENY LITERACKIE: prozodia poezji aliteracyjnej; rewolucja kedmońska; chrześcijańska poezja staroangielska; Cynewulf: pierwszy poeta znany z imienia; kult Krzyża Św.; proza staroangielska; życie codzienne wczesnośredniowiecznej Anglii

OMAWIANE UTWORY: przedchrześcijańska poezja staroangielska: „Widsith”, „Deor’s Lament”; epos „Beowulf”; zagadki i zaklęcia magiczne; Caedmon: „Hymn”; Cynewulf: „Helene” (fragment), „Dream of the Rood”; Beda Czcigodny: „Ecclesiastical History of the English People” (fragment), Alfred Wielki: wstęp do „Pastoral Care”; opat Aelfric: „Colloquy on the Occupations”

II. OKRES ŚREDNIOANGIELSKI

HISTORIA: najazd Normanów 1066

FENOMENY KULTUROWE: zmiany kulturowe i językowe wynikające z dominacji francuszczyzny normańskiej; kultura rycerska

FENOMENY LITERACKIE: wczesna poezja średnioangielska; liryka miłosna i religijna; narracja alegoryczna; wczesna proza średnioangielska; rozkwit poezji średnioangielskiej; typy narracji w „Canterbury Tales”; romans rycerski; średniowieczna ballada ludowa

OMAWIANE UTWORY: fragmenty „Poema Morale” oraz poematu Orrma; Layamon: „Brut”; „Cuckoo Song”, „Alisoun”, „Adam Lay Ybounden” i inne pieśni; „The Pearl”; reguła zakonna „Ancrene Riwle”; Geoffrey Chaucer: fragmenty prologu do „Canterbury Tales”; wybrana opowieść; „Sir Gawain and the Green Knight”; ballady: „Thomas the Rhymer”, „Sweet William’s Ghost”, „The Bonny Earl of Murray”

III. RENESANS

HISTORIA: historia Wojny Róż i wstąpienie na tron dynastii Tudorów

FENOMENY KULTUROWE: Reformacja; likwidacja klasztorów; rozwój teatru od starożytności do średniowiecza

FENOMENY LITERACKIE: rozwój sonetu jako formy lirycznej; misteria, mirakle i moralitety; wczesna tragedia elżbietańska; tragedia zemsty; konstrukcja budynku teatru elżbietańskiego (The Globe); rozwój komedii; tekst sztuki – przedstawienie teatralne – adaptacja filmowa

OMAWIANE UTWORY: sonety Wyatta, Surreya, Sidneya, Spensera, Shakespeare’a; „Everyman” (fragmenty)

Christopher Marlowe: „Doctor Faustus” (fragmenty); Thomas Kyd: „The Spanish Tragedy”; Shakespeare: „Much Ado about Nothing” (+ film w reż. Kennetha Branagha)

IV. BAROK

HISTORIA: problemy sukcesji po Elżbiecie I oraz historia dynastii Stuartów

FENOMENY KULTUROWE: Karol I jako kolekcjoner sztuki; wpływ wielkich odkryć geograficznych i naukowych XVII w. na światopogląd epoki

FENOMENY LITERACKIE: pierwsza angielska szkoła poetycka: the Sons of Ben; kawalerowie; poezja metafizyczna

OMAWIANE UTWORY: wybrane utwory Bena Jonsona, Roberta Herricka, Johna Sucklinga, Richarda Lovelace’a; wybrane utwory Johna Donne’a, George’a Herberta, Andrew Marvella

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Praca indywidualna

- czytanie zadanych materiałów: 10 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 5 godz.

Suma godzin pracy własnej studenta: 15 godz.

Literatura:

The Norton Anthology of English Literature, vol. I, M.H. Abrams (ed.), W.W. Norton and Co, New York – London (6th, 7th or 8th edition)

Obowiązkowa rejestracja na kurs na platformie Moodle ILS.

Podczas zajęć studenci mają obowiązek posiadać teksty i materiały źródłowe opracowane i dostarczone przez wykładowcę drogą elektroniczną.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student posiada znajomość (a) tła historycznego i społecznego omawianych epok, prądów intelektualnych oraz dzieł wiodących pisarzy; (b) charakterystycznych gatunków i odnoszących się do nich terminów literackich.

WIEDZA:

Po ukończeniu kursu student posiada:

- znajomość najważniejszych autorów i tekstów z historii literatury angielskiej od X w. do 1649 r. (K_W01, S_W05, S_W09)

- uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych okresów literackich (K_W02, S_W05, S_W09)

- uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych tekstów literatury anglojęzycznej do 1649 r. (K_W04, S_W09)

- dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych oraz kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K_W05, K_W10, S_W10)

UMIEJĘTNOŚCI:

Po ukończeniu kursu student jest w stanie:

- czytać i rozumieć teksty literatury wczesnej w języku angielskim (literatury staro- i średnioangielskiej w przekładzie na współczesny angielski) (K_U01, S_U01)

- samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury anglojęzycznej (K_U03, S_U02, S_U03)

- rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologicze w tekstach literackich poszczególnych okresów (K_U04, K_05, S_U05)

- formułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K_U06, S_U08)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Po ukończeniu kursu student:

- potrafi pracować w grupie oraz współpracować z innymi i dyskutować nad uzyskanymi wnioskami z lektury wybranego tekstu literackiego (K_K01, S_K02, S_K04)

- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii literatury anglojęzycznej (K_K03, S_K01)

- jest gotowy do samodzielnej pracy nad rozszerzeniem wiedzy z zakresu historii literatury anglojęzycznej (K_K03, S_K03)

- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą krajów anglojęzycznych oraz Polską (K_K04, S_K06)

- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05, S_K10)

- uczestniczy w życiu kulturalnym krajów anglojęzycznych (K_K06, S_K10)

- posiada rozszerzone słownictwo w języku C (K_U10, S_U11)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest oceną z pisemnego egzaminu końcowego. Egzamin w formie pytań testowych oraz pytań otwartych.

% punktów z egzaminu/ocena:

0-59%=2 (ndst)

60%-68% = 3.0 (3)

69%-76% = 3.5 (3+)

77%-84% = 4.0 (4)

85%-92% = 4.5 (4+)

93%-98% = 5.0 (5)

99%-100% = 5.0! (5!)

Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.

Z uwagi na sytuację epidemiczną, w cyklu 2019L działania zdalne niezbędne do wystawienia ocen przeprowadzane są z wykorzystaniem narzędzi Google dostępnych w ramach pakietu Google Suite dla Szkół i Uczelni oraz oraz poczty elektronicznej w domenie UW i platformy Moodle.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)