Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura obszaru języka C - angielskiego - poziom 3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3201-1LITCA2
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura obszaru języka C - angielskiego - poziom 3
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Bardzo dobra znajomość języka angielskiego na poziomie C1 (ESOKJ), studenci powinni poza tym posiadać podstawową wiedzę z zakresu literatury europejskiej oraz literaturoznawstwa.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawić ogólną historię, trendy i gatunki literatury angielskiej obecne od epoki wiktoriańskiej do postmodernizmu, w kontekście tła historycznego, społecznego i artystycznego omawianych epok, wraz z omówieniem dorobku czołowych pisarzy poprzez analizę i interpretację wybranych utworów literackich jako świadectw rozwoju kultury oraz światopoglądu panującego w omawianych epokach.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu jest omówienie historii literatury krajów anglosaskich od XIX do XX wieku, to jest począwszy od epoki wiktoriańskiej w Anglii oraz amerykańskiej literatury XIX wieku, do modernizmu i post modernizmu wieku XX. Wykład ma na celu przedstawienie najważniejszych trendów literackich w powyższym okresie poprzez bliższą prezentację oraz analizę wybranych, najważniejszych i najwybitniejszych dzieł. Analiza tekstów literackich podczas wykładu będzie wymagać od studenta aktywnego udziału, co pozwoli, oprócz zdobycia wiedzy teoretycznej na poruszane tematy, na zdobycie umiejętności analizowania tekstów literackich. Przedmiot prowadzony jest w języku angielskim.

Podczas wykładu omawiane będą poniższe epoki, dzieła literackie i związane z nimi wydarzenia historyczne i społeczne:

I. EPOKA WIKTORIAŃSKA

HISTORIA: Panowanie królowej Wiktorii; Wojna krymska; otwarcie Kanału Sueskiego; Powstanie sipajów; wojny opiumowe; Wielka Wystawa

FENOMENY KULTUROWE: Imperializm, kolonializm, rosnące podziały społeczne, ruchy emancypacyjne

FENOMENY LITERACKIE: kolonializm i imperializm w literaturze; powieść wiktoriańska; poezja wiktoriańska; prerafaelici; komedia wiktoriańska; powieść detektywistyczna; realizm i naturalizm w literaturze

OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Alfred, Lord Tennyson (wybrane wiersze); Elizabeth Barret Browning (wybrane wiersze); Christina Rossetti; Dante Gabriel Rossetti (wybrane wiersze); Lewis Carroll „Alice in Wonderland” i „Through the Looking-Glass” (fragmenty); John Ruskin (wybrane utwory); Gerard Manley Hopkins (wybrane utwory); Oscar Wilde „The Importance of Being Earnest”; Arthur Conan Doyle;

II. LITERATURA AMERYKAŃSKA XIX WIEKU

HISTORIA: Wojna Secesyjna w Stanach Zjednoczonych; Rekonstrukcja USA

FENOMENY KULTUROWE: niewolnictwo i abolicjonizm; transcendentalizm

FENOMENY LITERACKIE: transcendentalizm w literaturze amerykańskiej, powieść amerykańska, czarny romantyzm, powieść gotycka, horror, poezja amerykańska, realizm i naturalizm w literaturze

OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Washington Irving „Rip van Winkle”; Ralph Waldo Emerson „Self-Reliance” (fragmenty); Nathaniel Hawthorne; Herman Melville; Samuel Langhorne Clemens (fragmenty); Walt Whitman „Leaves of Grass” (fragmenty); Emily Dickinson (wybrane wiersze); Edgar Allan Poe „The Raven” „The Fall of the House of Usher” (fragmenty); Ambrose Bierce (wybrane utwory); Edgar Rice Burroughs, Stephen Crane "Red Badge of Courage" (fragmenty)

III. EPOKA EDWARDIAŃSKA I PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA

HISTORIA: Panowanie Edwarda VII i Jerzego V; I wojna światowa

FENOMENY KULTUROWE: Belle Epoque i ruch sufrażystek

FENOMENY LITERACKIE: krytyka wiktoriańskiego kolonializmu i imperializmu; poezja wojenna; realizm w dramacie

OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Joseph Conrad „Heart of Darkness; Rudyard Kipling „The Man Who Would Be King”; George Bernard Shaw „Mrs. Warren’s Profession”; Thomas Hardy (wybrane utwory); Rupert Brooke, Edward Thomas, Siegfried Sassoon, Wilfred Owen, John McCrae, Alan Seeger (wybrane wiersze)

IV. MODERNIZM I POSTMODERNIZM

HISTORIA: okres międzywojenny; II wojna światowa; koniec Imperium Brytyjskiego; Brytyjska Wspólnota Narodów

FENOMENY KULTUROWE: kryzys okresu międzywojennego; ruch socjalistyczny

FENOMENY LITERACKIE: teatr absurdu; wewnętrzny monolog; imagizm; symbolizm; poetycki impresjonizm; powrót metafizycznego konceptu; fantastyka naukowa; fikcja polityczna;

OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: D.H. Lawrence (wybrane utwory); James Joyce „Ulysses” (fragmenty); Virginia Woolf; Thomas S. Eliot (wybrane utwory); W.H. Auden (wybrane utwory); W.B. Yeats (wybrane utwory); George Orwell „1984”; Samuel Beckett „Waiting for Godot”; Tom Stoppard „Rosencrantz and Guildenstern Are Dead” (fragmenty)

Nakład Pracy studenta:

- godziny kontaktowe: 30 godz.

- czytanie zadanych materiałów: 40 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 10 godz.

Suma godzin pracy własnej studenta: 50 godz.

Literatura:

The Norton Anthology of English Literature, Vols. 1 and 2, M.H. Abrams (ed.), W.W. Norton and Co, New York – London (7th edition)

The Norton Anthology of American literature. Vols. 1 and 2, Nina Baym, (ed.), W.W. Norton and Co, New York (5th edition)

Obowiązkowa rejestracja na kurs na platformie Moodle ILS.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu trzeciego semestru nauki przedmiotu, student:

WIEDZA:

- zna najważniejszych autorów i teksty z historii literatury angielskiej od 1850 r. do 1950 r. (K_W01, S_W05, S_W09)

- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych okresów literackich (K_W02, S_W05, S_W09)

- ma uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych i poetologicznych tekstów literatury anglojęzycznej po 1850 r. (K_W04, S_W09)

- ma dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych lub kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K_W05, K_W10, S_W10)

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi adekwatnie czytać i rozumieć dziewiętnastowieczne i współczesne teksty literackie w języku angielskim (K_U01, S_U01)

- umie samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury anglojęzycznej (K_U03, S_U02, S_U03)

- umie rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologiczne w tekstach literackich poszczególnych okresów (K_U04, K_05, S_U05)

- potrafi sformułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K_U06, S_U08)

- rozszerzył słownictwo w języku B (K_U10, S_U11)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- potrafi pracować w grupie oraz współpracować z innymi i dyskutować nad uzyskanymi wnioskami z lektury wybranego tekstu literackiego (K_K01, S_K02, S_K04)

- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii literatury anglojęzycznej (K_K03, S_K01)

- jest gotowy do samodzielnej pracy nad rozszerzeniem wiedzy z zakresu historii literatury anglojęzycznej (K_K03, S_K03)

- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą krajów anglojęzycznych oraz Polską (K_K04, S_K06)

- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05, S_K10)

- uczestniczy w życiu kulturalnym krajów anglojęzycznych (K_K06, S_K10)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest oceną z pisemnego egzaminu końcowego. Egzamin w formie pytań testowych oraz pytań otwartych.

% punktów z egzaminu/ocena:

0-59%=2 (ndst)

60%-68% = 3.0 (3)

69%-76% = 3.5 (3+)

77%-84% = 4.0 (4)

85%-92% = 4.5 (4+)

93%-98% = 5.0 (5)

99%-100% = 5.0! (5!)

Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.

Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie wykłady. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.

Z uwagi na sytuację epidemiczną, w cyklu 2019L działania zdalne niezbędne do wystawienia ocen przeprowadzane są z wykorzystaniem narzędzi Google dostępnych w ramach pakietu Google Suite dla Szkół i Uczelni oraz oraz poczty elektronicznej w domenie UW i platformy Moodle.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)