Literatura obszaru języka C - japońskiego - poziom 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-1LITCJ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura obszaru języka C - japońskiego - poziom 2 |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | japoński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Literatura obszaru języka C - japońskiego - poziom 1 3201-1LITCJ |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowej periodyzacji dziejów literatury japońskiej. Zaliczenie przedmiotu "Literatura obszaru języka C - japońskiego - poziom 1" |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu jest omówienie historii literatury japońskiej od XIV wieku do pierwszej połowy XIX wieku. Na podstawie wybranych tekstów literackich będą dyskutowane podstawowe zagadnienia danego okresu. Głównym celem wykładu jest przedstawienie najważniejszych autorów, ich dzieł i nurtów literackich, wraz z światopoglądem panującym w danej epoce. |
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładu jest omówienie historii literatury japońskiej od XIV wieku do pierwszej połowy XIX wieku, to jest począwszy od epoki Muromachi do końca epoki Edo. Wykład ma na celu przedstawienie najważniejszych autorów i nurtów literackich przez analizę wybranych najważniejszych dzieł literackich w omawianej epoce. Na podstawie wybranych tekstów będą dyskutowane podstawowe zagadnienia danego okresu, zarówno w zakresie estetyczno-formalnym jak i w kontekście historyczno-kulturowym. Fragmenty dzieł literackich będą przez słuchaczy odczytane w oryginale, jak również porównane z tłumaczeniem, o ile jest ono dostępne. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Literatura: |
Keene, D., Anthology of Japanese Literature: From the Earliest Era to the Mid-Nineteenth Century, Donald Keene, Tuttle Publishing, New York, 1991. Keene, D., A History of Japanese Literature vol.1, Seeds in the Heart: Japanese Literature from Earliest Times to the late Sixteen Century, Columbia University Press, New York, 1999. Kotański, W., Dziesięć tysięcy liści. Antologia literatury japońskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1961. Kotański, W., Kojiki, czyli Księga dawnych wydarzeń, t. 1-2 (przekład, wstęp i komentarze), PIW, Warszawa, 1986. Melanowicz, M., Historia literatury japońskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012. Shirane, H. (ed.), Traditional Japanese Literature: An Anthology, Beginnings to 1600, Columbia University Press, New York, 2007. Shirane, H., T. Suzuki, D. Lurie (eds.), The Cambridge History of Japanese Literature, Cambridge University Press, Cambridge, 2016. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: Wiedza: - ma podstawową wiedzę o periodyzacji dziejów literatury japońskiej i charakterystyce epok od XIV wieku do pierwszej połowy XIX wieku (K_W01, K_W07); - zna nazwiska najwybitniejszych twórców oraz ich dzieła danego okresu na tle historyczno-kulturowym (K_W01, K_W05, S_W09, S_W10); Umiejętności: - potrafi wskazać różnice pomiędzy starą i nową ortografią (K_U01, K_U02); - potrafi rozpoznać fragmenty omawianych na zajęciach dzieł i przyporządkować im tytuł oraz autora (K_U04, S_U03); - umie wskazać kluczowe cechy dzieł, które wskazują na jego powstanie w określonej epoce literackiej (K_U06, S_U03); Kompetencje społeczne: - jest gotowy do samodzielnej pracy nad rozszerzeniem znajomości danych epok literatury japońskiej (K_K05, K_K06, S_K03); - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcenia się i konieczności uczenia się przez całe życie (S_K01, S_K08); - docenia tradycję i dziedzictwo literackie wybranego obszaru dziejów literatury japońskiej (K_K05, S_K10); - jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowanej dziedziny (K_K04, S_K07, S_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania na zaliczenie: ・obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć ・zadowalające wykonanie wskazanych przez prowadzącego zadań ・końcowe zaliczenie pisemne Warunki zaliczenia poprawkowego są identyczne jak w przypadku pierwszego terminu. 1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów: - 80% stanowi ocena z egzaminu pisemnego w sesji - 20% stanowi ocena ciągła z aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji na podstawie prac domowych lub lektur) 2. Scala ocen: ・ponad 91% - 5 ・90%-81% - 4+ ・80%-71% - 4 ・70%-61% - 3+ ・60%-51% - 3 ・50% poniżej - 2 3. Nieobecności: Warunkiem uzyskania jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności w semestrze). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.