Literatura obszaru języka C - szwedzkiego - poziom 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-1LITCS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura obszaru języka C - szwedzkiego - poziom 3 |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | (tylko po angielsku) Advanced knowledge of Swedish at C1 (CEFR) level. Additionally, students should have basic knowledge of European literature and literary studies. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest (a) przedstawienie ogólnej historii literatury szwedzkiej od początku XX w. do czasów współczesnych; (b) przedstawienie tła historycznego, społecznego i artystycznego omawianych epok oraz relacji literatury szwedzkiej z literaturą europejską; (c) omówienie dorobku czołowych pisarzy; (d) analiza i interpretacja wybranych utworów literackich jako świadectw rozwoju kultury oraz światopoglądu panującego w danej epoce. Refleksja nad współczesnymi interpretacjami, nawiązaniami i rozwinięciami. |
Pełny opis: |
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia: 1. TRADITION I FÖRVANDLING - LYRIKEN MELLAN NITTIOTALISM OCH MODERNISM 2. TRADITION I FÖRVANDLING - MELLANKRIGSTIDENS BERÄTTARE 3. FRÅN KAOS TILL AFTONLAND: PÄR LAGERKVIST 4. AUTODIDAKTER OCH ARBETARDIKTARE 5. FYRTIOTALET - MODERNISMENS GENOMBROTT 6. FOLKHEMMET I MEDIEÅLDERN 7. 1960- OCH 1970-TALS DEBATT OCH NYA PROSA, KVINNOKAMP OCH KVINNOLITTERATUR 8. BARN- OCH UNGDOMSLITTERATUR 9. LITTERATUR EFTER 1990 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godz. Praca indywidualna - czytanie zadanych materiałów: 5 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Suma godzin pracy własnej studenta: 25 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brandell, G., Stenkvist, J., Svensk litteratur 1870-1970, t. 1-3, Stockholm 1974 Ciesielski Z., Dzieje kultury skandynawskiej. Tom II. Od Romantyzmu do końca XX wieku, Gdańsk 2018 Ciesielski, Z., Historia literatury szwedzkiej – zarys, Wrocław 1990 Lönnroth, L., Delblanc, S. (red.), Den svenska litteraturen, Stockholm 1987 Möller, D., Schiöler, N. (red.), Svensk poesi, Stockholm 2016 Olsson, B., Algulin, I., Litteraturens historia i Sverige, Stockholm 1987 Öhman, A., Populärlitteratur. De populära genrernas estetik och historia, Lund 2002 Westin, B., Literatura dziecięca w Szwecji, Sztokholm 1996 Literatura uzupełniająca: Chojecki, A., Wstęp, w: P. Lagerkvist, Wybór prozy, Warszawa-Wrocław 1986 Enquist, P.O. – dowolna powieść Johnson, E., Romanen om Olof/ Powieść o Olofie, t. 1, Poznań 1977 lub inna powieść Lagerkvist, P., Dvärgen/Karzeł, w: tenże, Wybór prozy, Warszawa-Wrocław 1986 Sem Sandberg, S., dowolna powieść lub: Stridsberg, S., dowolna powieść Söderberg, Hj., Doktor Glas (www.litteraturbanken.se) Podczas kursu studenci są zobowiązani do przynoszenia na zajęcia materiałów przesłanych przez prowadzącego e-mailem. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu trzeciego semestru nauki przedmiotu, student: WIEDZA: - zna najważniejszych autorów i teksty z historii literatury szwedzkiej od początku XX wieku do czasów współczesnych (K_W01, S_W05, S_W09) - posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych okresów literackich (K_W02, S_W05, S_W09) - ma uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych i poetologicznych tekstów literatury szwedzkiej od początku XX w. (K_W04, S_W09) - ma dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych lub kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K_W05, K_W10, S_W10) UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi adekwatnie czytać i rozumieć teksty historyczne i współczesne w języku szwedzkim (K_U01, S_U01) - umie samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury szwedzkiej (K_U03, S_U02, S_U03) - umie rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologiczne w tekstach literackich poszczególnych okresów (K_U04, K_05, S_U05) - potrafi sformułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K_U06, S_U08) - rozszerzył słownictwo w języku C (K_U10, S_U11) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - potrafi pracować w grupie oraz współpracować z innymi i dyskutować nad uzyskanymi wnioskami z lektury wybranego tekstu literackiego (K_K01, S_K02, S_K04) - jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii literatury szwedzkiej (K_K03, S_K01) - jest gotowy do samodzielnej pracy nad rozszerzeniem wiedzy z zakresu historii literatury szwedzkiej (K_K03, S_K03) - jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą szwedzką a polską (K_K04, S_K06) - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe szwedzkiego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05, S_K10) - uczestniczy w życiu kulturalnym Szwecji (K_K06, S_K10) FORMY PRACY W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest oceną z pisemnego egzaminu końcowego. Egzamin w formie pytań testowych oraz pytań otwartych. % punktów z egzaminu/ocena: 0-59%=2 (ndst) 60%-68% = 3 69%-76% = 3+ 77%-84% = 4 85%-92% = 4+ 93%-100% = 5 Dopuszczalne dwie nieobecności (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieobecności student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć; jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.