Historia Rosji II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1OHR12e |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.301
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Rosji II |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem jest prezentacja podstawowych wydarzeń i zjawisk z dziejów Rosji i ZSRR w XIX-XX w. Materiał jest prezentowany w układzie chronologiczno-problemowym. |
Pełny opis: |
Cele szczegółowe: Wykład ma za zadanie przedstawienie – w porządku chronologiczno-problemowym – historię Rosji. Omówieniu podlegają kluczowe wydarzenia z historii Rosji. Zagadnienia szczegółowe: Wykaz tematów: 1. Rosja po 1815 roku. Aleksander I. Dekabryści. 2. Rosja mikołajowska: władza, ustrój, reformy, wojna krymska 3. Idee (carat, ruchy wolnościowe, ruchy umysłowe, kółka młodzieżowe) 4. Polityka wewnętrzna w drugiej połowie XIX w. Wielkie reformy. Sprawa polska. Syberia 5. Rosja na przełomie XIX i XX wieku. Początki rosyjskiej klasy robotniczej. 6. Rosja w czasie I wojny światowej 7. Rewolucja lutowa. Rewolucja październikowa. Lenin 8. Rosja Sowiecka. Polityka wewnętrzna i zagraniczna. Komintern 9. ZSRR – totalitarne państwo terroru: Stalin, kolektywizacja, industrializacja, Wielka czystka, deportacje 10. Ekspansja ZSRR. ZSRR i II Wojna Światowa. 11. Wielka Wojna Ojczyźniana. Znaczenie 9 maja 12. ZSRR po II Wojnie Światowej. XX zjazd i odwilż. Polityka Chruszczowa 13. Zimna wojna. ZSRR w latach 70. Polityka Breżniewa. 14. Rozpad Związku Sowieckiego: przyczyny, analiza wydarzeń: lata zastoju, pierestrojka 15. Rosyjska federacja w latach 90. Borys Jelcyn. Putin |
Literatura: |
L. Bazylow, P. Wieczorkiewicz., Historia Rosji, Ossolineum (dowolne wydanie) H. Głębocki Fatalna sprawa, Kraków 2000 M. Heller, Historia imperium rosyjskiego, tłum. E. Melech i T. Kaczmarek, Warszawa 2005 R. Pipes, Rosja carów, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2007 N. Riasanovsky, M.Steinberg, Historia Rosji, tłum. A. Bernarczyk, T. Tesznar, Kraków 2009 S. Montefiore, Stalin – dwór czerwonego cara, tłum. M. Antosiewicz, Warszawa 2004 R. Pichoja, Historia władzy w Związku Radzieckim 1945-1991, tłum. M. Głuszkowski, P. Zemszał, Warszawa 2011 R. Pipes, Rewolucja rosyjska, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 1994 W. Serczyk, Piotr I Wielki, Wrocław 2003 K. Schlogel, Terror i marzenie. Moskwa 1937, tłum. I. Drozdowska-Broering, J. Kałążny, Poznań 2012 B. Zientara, Dawna Rosja. Despotyzm i demokracja, Warszawa 1995 W. Zajączkowski, Rosja i narody. Ósmy kontynent. Szkic dziejów Eurazji, Warszawa 2009 Istoria Rossiji, red. A. Zubow, t. 1-2, Moskwa 2009 Zapadnyje okrainy Rossijiskoj imperii, red. A.Miller, Moskwa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: − student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Rosji i ZSRR (okresy, władcy, kluczowe postacie, pojęcia, węzłowe problemy; historia: społeczna, gospodarcza, administracyjna, prawna, kulturalna) − student zna podstawową terminologię historyczną, − student zna podstawowe wydarzenia z historii Rosji i ZSRR, − student wymienia wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy historii Rosji i powołuje się na ich prace. Umiejętności: − student dokonuje periodyzacji historii Rosji i ZSRR oraz w sposób szczegółowy charakteryzuje poszczególne okresy, − student charakteryzuje podstawowe wydarzenia związane z panowaniem wybranych władców oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym, − student stosuje podstawową terminologię dotyczącą historii Rosji i ZSRR, − student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy i interpretacji kluczowych wydarzeń z dziejów Rosji i ZSRR, − student wskazuje najważniejsze wydarzenia i postaci w historii państwa, - student porównuje rosyjski i polski punkt widzenia na kluczowe wydarzenia historyczne − student posiada umiejętność systematycznej pracy. Kompetencje społeczne: − student ma świadomość roli i znaczenia historii dla rozwoju każdego narodu, - student ma świadomość różnic w interpretacji danych wydarzeń historycznych z perspektywy różnych państw − student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii o historii sąsiedzkiego narodu i tolerancyjność na odmienne opinie − student ma potrzebę rozwijania własnych zainteresowań historycznych oraz świadomość współodpowiedzialności za świadomość historyczną własnego narodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny Pytania: 15 Liczba punktów maksymalna: 50 Punkty i oceny: 25-29 – 3,0 (dst) 30 – 34 (dst+) 35-39 – 4,0 (db) 40-44 – 4,5 (db+) 45-50 – 5,0 (bdb) Wymogi na ocenę 5! Bezbłędne odpowiedzi na wszystkie pytania; odwołanie się do wiedzy i umiejętności spoza programu nauczania. PUNKTY ECTS: 30 godz. (1 ECTS) - wykład 30 godz. (1 ECTS) – przygotowanie do testu |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.