Wielojęzyczne warsztaty pisania poezji: odnalezienie własnego głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S2-FBA-WWPP21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wielojęzyczne warsztaty pisania poezji: odnalezienie własnego głosu |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ten przedmiot przedstawia podstawy historii poezji, estetykę liryczną i technikę poetycką z aplikacyjnego punktu widzenia. Zostaną przeprowadzone ćwiczenia praktyczne, aby pomóc studentom zrozumieć sztukę pisania poezji; studenci będą wspierani i zachęcani do pisania własnych utworów poetyckich. Prace uczniów będą czytane i analizowane na zajęciach z teoretycznego i krytycznego punktu widzenia. W zależności od upodobań grupy i poszczególnych uczniów, wiersze będą się różnić i ewoluować od klasycznych zachodnich i wschodnich form poetyckich (między innymi ballada, sonet, haiku, tanka), poezji folklorystycznej, slamowej, graficznej, multimedialnej. Studenci będą oceniani na podstawie obecności i uczestnictwa na zajęciach, wysiłku, rozwoju literackiego oraz poetyckiej oryginalności i umiejętności technicznych. |
Pełny opis: |
Ten przedmiot przedstawia podstawy historii poezji, estetykę liryczną i technikę poetycką z aplikacyjnego punktu widzenia. Zostaną przeprowadzone ćwiczenia praktyczne, aby pomóc studentom zrozumieć sztukę pisania poezji; studenci będą wspierani i zachęcani do pisania własnych utworów poetyckich. Prace uczniów będą czytane i analizowane na zajęciach z teoretycznego i krytycznego punktu widzenia. W zależności od upodobań grupy i poszczególnych uczniów, wiersze będą się różnić i ewoluować od klasycznych zachodnich i wschodnich form poetyckich (między innymi ballada, sonet, haiku, tanka), poezji folklorystycznej, slamowej, graficznej, multimedialnej. Studenci będą oceniani na podstawie obecności i uczestnictwa na zajęciach, wysiłku, rozwoju literackiego oraz poetyckiej oryginalności i umiejętności technicznych. Metod oceniania - egzamin ustny (przedstawienie projektu i pytania). Jako język wykładowy oznaczony jest angielski, ale na zajęciach może być używano kilka języków zarówno w teorii, jak i w praktyce, w zależności od preferencji i potrzeb studentów oraz możliwości wykładowczyni. Punktacja ECTS: -Udział w wykładzie i ćwiczeniach - 1 ECTS (30 godzin) -Przygotowywania się do zajęć - 1.5 ECTS (45 godzin) -Przygotowywania się do egzaminu - 1.5 ECTS (45 godzin) |
Literatura: |
Studenci będą otrzymywać materiały informacyjne oraz linki do artykułów i innych tekstów w zależności od potrzeb grupy. Do dalszej lektury na temat przedmiotu polecamy następującą listę literatury: -Caplan, David. Poetic form: An introduction. Pearson Longman, 2007. -Carey, John: A Little History of Poetry, Yale University Press, 2020. -Gregson, Ian. Contemporary Poetry and Postmodernism. Palgrave Macmillan UK, 1996. -Padgett, Ron. Handbook of Poetic Forms. Teachers and Writers Collaborative, 5 Union Square West, New York, NY 10003, 1987. -Pollard, Natalie. Speaking to you: Contemporary poetry and public address. Oxford University Press, 2012. -Spiegelman, Willard. How poets see the world: The art of description in contemporary poetry. Oxford University Press, 2005. -Wainwright, Jeffrey. Poetry: the basics. Routledge, 2015. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań literaturoznawczych (K2_W02) - w pogłębionym stopniu terminologię literaturoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej (K2_W04) - w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury (K2_W07) - w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty (K2_W09) -pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego (K2_W12) Student potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U04) - formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa (K2_U06) - posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K2_U08) - rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerokim kontekście z wykorzystaniem innowacyjnych metod (K2_U09) - porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w wybranym języku obcym (K2_U12) - posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej (K2_U15) - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie (K2_U17) Student jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K2_K01) - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K2_K02) - inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy(K2_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci będą stale oceniani pod kątem obecności i uczestnictwa na zajęciach (30%), pracy domowej (20%) i poproszeni o przekazanie projektu w końcu semestru (egzamin ustny - 50%, obowiązkowe do otrzymania pozytywnej oceny). Praca może być utworem poetyckim (albo serią takich utworów związanych tematycznie, formalnie czy koncepcyjnie), w formie pisemnej albo ustnej (w pliku wideo). Do projektu końcowego należy dołączyć analizę przedstawionej pracy (prac) odpowiadającą na następujące pytania: 1. Jaka jest koncepcja formalna danego tekstu poetyckiego? 2. Jakie są główne problemy, tematy, figury retoryczne i motywy wiersza? 3. Jakie były wpływy i źródła inspiracji dla autora? Każde z tych pytań będzie oceniane w skali od 0 do 3 punktów, a tekst będzie analizowany całościowo. Realizacja projektu jest warunkiem obowiązkowym dla otrzymania pozytywnej oceny. Przelicznik punktów na oceny: 4,5-5 pkt. – dst (3,0) 5,5-6 pkt. – dst+ (3,5) 6,5-7 pkt. – db (4,0) 7,5-8 pkt. – db+ (4,5) 8,5-9 pkt. – bdb (5,0) 9+ pkt. – bdb! (5!) Ocena 5! zostanie przyznana za teksty i analizy o wyjątkowej wartości. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.