Wstęp do lingwistyki stosowanej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3223-1LWLS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do lingwistyki stosowanej |
Jednostka: | Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do językoznawstwa. Przegląd najważniejszych pytań badawczych, osiągnięć i kierunków badań lingwistycznych. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: 1. „… język ukształtował się ewolucyjnie wskutek modyfikacji narządów głosowych i obwodów mózgowych…” * - Pochodzenie języka, uniwersalia językowe; 2. „…język kształtuje się u człowieka w ciągu pierwszych trzech lat życia…” * - Procesy rozwoju języka; 3. „… używanie języka polega na wzajemnych oddziaływaniach procesów przeszukiwania pamięci i stosowania reguł…” * - Język a myślenie, teoria relatywizmu językowego Sapira i Whorfa; 4. „…język jest ‘wbudowany’ w sieć połączonych obszarów kory mózgowej…” * -Język w mózgu; 5. „…język opiera się na gramatyce kombinatorycznej, która służy wyrażaniu nieograniczonej liczby myśli…” * - Badania nad systemem językowym: fonetyka i fonologia, morfologia, gramatyka; teorie języka; 6. „…dzięki językowi nasi przodkowie dobrze sobie radzili w środowisku charakteryzującym się złożonością związków społecznych i bogactwem wiedzy.” * - Teoria komunikacji. *Steven Pinker, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne, 2005, s. 110-111. (kolejność tematów może ulec zmianie; realizacja poszczególnych tematów może nie pokrywać się z terminami wykładów - np. jeden temat jest przewidziany na dwa wykłady) |
Literatura: |
Bibliografia (wybór) Allen J.P.B., S. Pit Corder (red.), Jan Rusiecki (red. wyd. pol.), 1983, Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, tom I, Warszawa: WSiP. Austin J.L., 1962, How to Do Things with Words, Oxford & Cambridge, Mass: Harvard University Press. Chomsky Noam, 1971, Language and the Mind, w: Bar-Adon A., Werner L. (red.), Child Language. A Book of Reading, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall. Duszak Anna, 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa: PWN. Grucza Franciszek, 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa: PWN. Grucza Franciszek, 1993a, Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu. W: Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Lublin: UMCS. Grucza Franciszek, 1993b, Język, ludzkie właściwości językowe, językowa zdolność ludzi, w: Piontek, J. & Wiercińska, A. (red.), Człowiek w perspektywie ujęć biokulturowych, Poznań: UAM. Grucza Franciszek, 1996, O przeciwstawności ludzkich interesów i dążeń komunikacyjnych, interkulturowym porozumiewaniu się oraz naukach humanistyczno-społecznych. W: Problemy komunikacji interkulturowej: Jedna Europa – wiele języków i wiele kultur. Materiały XIX Sympozjum ILS UW i PTLS; Grucza F., Chomicz-Jung K. (red. naukowa), Warszawa: UW. Grucza Franciszek, 1997, Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki. W: Podejścia kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Materiały XX Sympozjum ILS UW i PTLS; Grucza F., Dakowska M. (red. naukowa), Warszawa: UW. Grucza Franciszek, 2007, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa: Euro-Edukacja. Kurcz Ida, 1987, Język a reprezentacja świata w umyśle, Warszawa: PWN. Kurcz Ida, 2000, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa: Scholar. Pulvermüller Friedmann, Schumann John H., 1994, Neurobiological Mechanisms of Language Acquisition, w: Language Learning, 44/4. Rickheit Gert, Sichelschmidt Lorenz, Strohner Hans, 2004, Psycholinguistik, Tübingen: Stauffenburg. Schwarz Monika, 1992, Einführung in die Kognitive Linguistik, Tübingen: Francke. Searle J.R., 1969, Speech Acts, Cambridge: Cambridge University Press. Vater Heinz, 2009, Wstęp do lingwistyki tekstu, Wrocław: ATUT. Watzlawick Paul, Beavin Janet, Jackson Don D., 1967, Pragmatics of Human Communication. A Study of Interactional Patterns, Pathologies, and Paradoxes. New York: Norton. Whorf Benjamin L., 1982, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa: PIW. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - posiada teoretyczną wiedzę z zakresu wstępu do językoznawstwa; - zna najważniejsze pojęcia i teorie w historii rozwoju badań językoznawczych; - posiada umiejętności dalszego rozwoju wiedzy z zakresu językoznawstwa; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać zaliczenie: - obecność na zajęciach; - egzamin pisemny; - w przypadku większej niż dopuszczana regulaminem liczby nieobecności dodatkowo egzamin ustny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.