Teoria kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D3TKUL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria kultury |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na VI sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie ze współczesnymi problemami teoretycznymi w badaniach nad kulturą |
Literatura: |
Boroch, R. 2006. Wzajemny wizerunek sąsiadów. Metodologiczna propozycja badań kulturoznawczych – Rosjanie w oczach Polaków. Acta Polono-Ruthenica, t. 11, s. 179–190. Boroch, R. 2010. Formalna Analiza Konceptualna (FCA) w badaniach kulturoznawczych ‒ model analizy obiektu N: prowincjonalizm. W: Płonka-Syroka, B., Marchel K. (red.), Prowincjonalizm w kulturze europejskiej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 21–46. Boroch, R. 2013. Kultura w systematyce Alfreda L. Kroebera i Clyde’a Kluckhohna. Warszawa: BEL Studio, ss. 238. Boroch, R. 2015. Projekt ICS – Kulturoznawstwo zintegrowane – rozważania wstępne. Roczniki Kulturoznawcze, t. 6, nr 4, s. 53–66. Boroch, R. 2016. Etap wstępnego poznawania i wizualizacje w badaniach kulturoznawczych. Roczniki Kulturoznawcze, t. 7, nr 3, s. 25–40. Boroch, R. 2016. Agresja-wojna antropologiczna a nauki o kulturze – wielkie tematy kulturoznawstwa na marginesie krytycznej analizy dyskursu. Kultura Bezpieczeństwa. Nauka–Praktyka–Refleksje, nr 22, s. 81–94. Boroch, R. 2016. Wywiad antropologiczny – przyczynek do antropologii stosowanej. Bezpieczeństwo. Obronność. Socjologia, nr 3(5), s. 5–18. Boroch, R. 2016. Semiotyka antropologiczna a interpretacja aktorska. Przyczynek do dyskusji na przykładzie postaci Iwana Wojnickiego w „Wujaszku Wani” Antoniego Czechowa. Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej, t. 9, s. 200–211. Boroch, R. 2015. O konceptosferze – Ku metafizyce analitycznej – przyczynek do dyskusji. W: Getka, J., Grzybowski, J., Kramar, R. (red.), Europa Środkowo- Wschodnia w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa: KSI UW, s. 159–165. |
Efekty uczenia się: |
-Posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu metodologii badań społecznych. -W kontekście poznanych ujęć teoretycznych kultury rozumie zależności między powstawaniem idei teoriopoznawczych a konkretnych zmian społecznych i kulturowych. -Zna główne koncepcje teoretyczne, wie jakie są różnice pomiędzy najważniejszymi paradygmatami analitycznymi rzeczywistości społeczno-kulturowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.