Studium terenowe I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D4STUTER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Studium terenowe I |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na II sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów II st. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat obszarów wielokulturowych nie tylko po dwu stronach granic politycznych (,,ściana zachodnia'' - pogranicze polsko-niemieckie, ,,ściana południowa'' - pogranicze polsko-czeskie, polsko-słowackie, ,,ściana wschodnia'' - pogranicze polsko-litewskie, polsko-rosyjskie, polsko-białoruskie, polsko-ukraińskie), ale także w obrębie granic politycznych, np.: Śląsk, Warmia, Mazury, Podlasie, Wileńszczyzna, Ukraina Zachodnia). Zajęcia mają charakter praktyczny – celem jest analiza różnego rodzaju metod badania pogranicza i stosowania ich w praktyce w czasie wyjazdu na badania terenowe. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat obszarów wielokulturowych nie tylko po dwu stronach granic politycznych (,,ściana zachodnia'' - pogranicze polsko-niemieckie, ,,ściana południowa'' - pogranicze polsko-czeskie, polsko-słowackie, ,,ściana wschodnia'' - pogranicze polsko-litewskie, polsko-rosyjskie, polsko-białoruskie, polsko-ukraińskie), ale także w obrębie granic politycznych, np.: Śląsk, Warmia, Mazury, Podlasie, Wileńszczyzna, Ukraina Zachodnia). Zajęcia mają charakter praktyczny – celem jest analiza różnego rodzaju metod badania pogranicza i stosowania ich w praktyce w czasie wyjazdu na badania terenowe. |
Literatura: |
1. Smułkowa Elżbieta, Białoruś - Polska. Zagadnienia społeczno-polityczne, w: Smułkowa Elżbieta, Białoruś i Pogranicza. Studia o języku i społeczeństwie, Warszawa 2002, ss. 481- 582. 2. Świat pogranicza, red. T. Wasilewicz, Warszawa 2003. 3. Applebaum Anne, Między Wschodem a Zachodem. Przez pogranicza Europy, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student: S2_W02 w zaawansowanym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem perspektywy historycznej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu S2_W04 w pogłębionym stopniu różne modele kultury oraz ich wzajemne powiązania w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury i języka oraz historii krajów Europy Środkowo-Wschodniej S2_W05 w pogłębionym stopniu metody działalności instytucji kultury i dziedzictwa narodowego oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym – i jego uwikłaniach w dyskursy polityczne i społeczne – przynajmniej dwóch wybranych krajów Europy Środkowej i Wschodniej S2_U01 w nieprzewidywalnych warunkach wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać różne kategorie informacji do argumentacji i wnioskowania celem uzasadnienia swoich tez i ocen S2_U02 odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi ją wykorzystać w nieprzewidywalnych, wyspecjalizowanych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii i współczesności krajów regionu w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych; biegle korzysta z pojęć z zakresu przedmiotu S2_U03 rozwija swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywa wiedzę, podejmuje działania zmierzające do kierowania własną karierą zawodową; umiejętnie formułuje myśli, prezentuje wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej, referatu czy publikacji naukowej S2_U06 z zastosowaniem poznanych narzędzi intelektualnych, przygotować pogłębioną wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym, na wybrane tematy z zakresu problematyki krajów regionu (kultura, polityka, historia, gospodarka, literatura, media audiowizualne stosunki społeczne i religijne, język, etc.) uwzględniającą kontekst globalny; w nieprzewidywalnych warunkach prezentuje wyniki swojej pracy na forum grupy S2_U09 przeprowadzić na poziomie rozszerzonym i w nieprzewidywalnych warunkach krytyczną analizę i interpretację wszelkich wytworów kultury krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej, biegle odróżnia rożne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, ma pogłębioną świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych S2_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, podejmuje pracę w grupie, umie poradzić sobie w nieoczekiwanych sytuacjach, jest gotów na drodze rzeczowej dyskusji do weryfikacji swoich poglądów S2_K05 ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy, potrafi organizować proces uczenia się innych osób z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, Student: - potrafi scharakteryzować czym jest pogranicze; - ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metody z zakresu nauk humanistycznych; - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz przedstawiania swych argumentów na forum w trakcie dyskusji; - ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii; - rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych; - potrafi pracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne w formie referatu (min. 20 stron) na wybrany przez studenta temat (zgodnie z tematyką wyjazdu terenowego). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.