Nauka języków regionu - niemiecki A2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-DNJRNA2-90h |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka języków regionu - niemiecki A2 |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru na I sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na I sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów II stopnia Przedmioty do wyboru na II sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na III sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na IV sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na V sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na VI sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
4.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka niemieckiego na poziomie A1. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest opanowanie języka wybranego kraju regionu Europy Środkowo-Wschodniej w powiązaniu z nauką o kulturze tego kraju na poziomie A2 (podstawowym) według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment: http://europass.cedefop.europa.eu/LanguageSelfAssessmentGrid/pl). |
Pełny opis: |
Nauka języka odbywa się w sposób systemowy. Opanowaniu języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. towarzyszy językoznawcza analiza samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego. Istotną rolę odgrywa wykształcenie kompetencji (inter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/). Systematycznie przekazywana jest także wiedza o kulturze wybranego kraju. Kształcenie językowe odbywa się zatem dwutorowo: w ramach tematyki ogólnej i specjalistycznej z zakresu nauki o kulturze (komponent kulturoznawczy) i nauki o języku (komponent językoznawczy), przy czym oba te kierunki są komplementarne i w pewnych zakresach mogą się pokrywać. Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swoich zainteresowaniach, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach. Umie przeczytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne. Potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji. Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę. Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i sms-a. Wyżej wymienione działania językowe student potrafi zastosować w zakresie takich tematów, jak (wybrane przykłady w oparciu o podręcznik kursowy): Rodzina / Praca / Sport / Kultura (Imprezy kulturalne) itp. Tematyka kursu (język ogólny): Uczelnia, nauka urzędy i instytucje, podróże i turystyka; Praca i wypoczynek, dom – wyposażenie i funkcjonowanie; Rodzina – relacje i życie rodzinne; Życie towarzyskie i służbowe (nauka, praca); Położenie geograficzne, życie codzienne w różnych kulturach; Zdrowie; Pogoda, klimat; Zachowanie i postawy własne i innych osób; Wydarzenia publiczne i fakty z życia prywatnego; Reakcje, przeżycia, spotkania i życie towarzyskie; Kultura, książki, filmy, sztuka. Tematyka kursu związana z kulturą (do wyboru, może być rozszerzona o tematy interesujące dla grupy): Kontakty międzyludzkie (small talk), Język (różnice dialektalne), Obyczajowość, Informacje realioznawcze, Wydarzenia społeczne i kulturalne, Święta, Wielokulturowość, Różnice kulturowe, Upodobania kulinarne, Czas wolny i rozrywka, Mieszkanie itp. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (3 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 90 godzin (3 ECTS) |
Literatura: |
Podręcznik wiodący: Momente A.2, słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp |
Efekty uczenia się: |
Poziom A2 Po ukończeniu kursu, student: WIEDZA: 1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach; 2. zna i rozumie w podstawowym stopniu kompleksową naturę języka; 3. posiada podstawowy zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka; 4. posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka; 5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis). UMIEJĘTNOŚCI: 1. komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych; 2. identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych; 3. rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku; 4. przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji. KOMPETENCJE: 1. potrafi współpracować w parze oraz grupie; 2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie; 3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym; 4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka. W odniesieniu do kierunkowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student: 1) zna i rozumie w stopniu podstawowym kompleksową naturę języka, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego Niemiec i Austrii (K1_W09, K2_W09); 2) wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01, K2_U01); 3) potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K1_U09, K2_U09); 4) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informacyjne w swojej pracy (K1_U11, K2_U11); 5) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01, K2_K01); 6) jest gotów do efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02, K2_K02). Metoda eklektyczna z przewagą komunikacyjnej. Podejście zadaniowe z naciskiem na komunikację ustną. Zadania rozwijające umiejętność dyskursu w sytuacjach interkulturowych. Praca indywidualna, w parach i w grupach, ćwiczenia dialogowe, gry językowe, gry z podziałem na role, krótkie prezentacje. Ćwiczenia z udziałem multimediów. |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Organizacja zajęć Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.): 1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2). 2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4) Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.) II. Kryteria oceniania Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy: - przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od celów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka prezentacja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny, - wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny, - wyniki testów zaliczeniowych- 50% oceny. Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich). Skala ocen 99 – 100% - 5 (celujący) 93 - 98% - 5 (bardzo dobry) 87 - 92% - 4+ (dobry plus) 77 - 86% - 4 (dobry) 71 - 76% - 3+ (dostateczny plus) 60 - 70% - 3 (dostateczny) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Grzybowska | |
Prowadzący grup: | Marzena Grzybowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Grzybowska | |
Prowadzący grup: | Marzena Grzybowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest opanowanie języka wybranego kraju regionu Europy Środkowo-Wschodniej w powiązaniu z nauką o kulturze tego kraju na poziomie A2 (podstawowym) według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment: http://europass.cedefop.europa.eu/LanguageSelfAssessmentGrid/pl). |
|
Pełny opis: |
Nauka języka odbywa się w sposób systemowy. Opanowaniu języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. towarzyszy językoznawcza analiza samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego. Istotną rolę odgrywa wykształcenie kompetencji (inter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/). Systematycznie przekazywana jest także wiedza o kulturze wybranego kraju. Kształcenie językowe odbywa się zatem dwutorowo: w ramach tematyki ogólnej i specjalistycznej z zakresu nauki o kulturze (komponent kulturoznawczy) i nauki o języku (komponent językoznawczy), przy czym oba te kierunki są komplementarne i w pewnych zakresach mogą się pokrywać. Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swoich zainteresowaniach, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach. Umie przeczytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne. Potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji. Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę. Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i sms-a. Wyżej wymienione działania językowe student potrafi zastosować w zakresie takich tematów, jak (wybrane przykłady w oparciu o podręcznik kursowy): Rodzina / Praca / Sport / Kultura (Imprezy kulturalne) itp. Tematyka kursu (język ogólny): Uczelnia, nauka urzędy i instytucje, podróże i turystyka; Praca i wypoczynek, dom – wyposażenie i funkcjonowanie; Rodzina – relacje i życie rodzinne; Życie towarzyskie i służbowe (nauka, praca); Położenie geograficzne, życie codzienne w różnych kulturach; Zdrowie; Pogoda, klimat; Zachowanie i postawy własne i innych osób; Wydarzenia publiczne i fakty z życia prywatnego; Reakcje, przeżycia, spotkania i życie towarzyskie; Kultura, książki, filmy, sztuka. Tematyka kursu związana z kulturą (do wyboru, może być rozszerzona o tematy interesujące dla grupy): Kontakty międzyludzkie (small talk), Język (różnice dialektalne), Obyczajowość, Informacje realioznawcze, Wydarzenia społeczne i kulturalne, Święta, Wielokulturowość, Różnice kulturowe, Upodobania kulinarne, Czas wolny i rozrywka, Mieszkanie itp. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (3 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 90 godzin (3 ECTS) |
|
Literatura: |
Podręcznik wiodący: Momente A.2, słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Grzybowska | |
Prowadzący grup: | Marzena Grzybowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.