Helwetologia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3300-HEL2-HEL-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Helwetologia II |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentujące założenia teorii ugruntowanej oraz możliwości ich zastosowania w badaniach helwetologicznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie w koncepcję teorii ugruntowanej, przedstawienie możliwości jej wykorzystania jako jednej z metod w badaniach helwetologicznych oraz zestawienie jej z ‘tradycyjną’ metodologią badań. Poruszane zagadnienia: - wprowadzenie w teorię ugruntowaną oraz przedstawienie jej kluczowych założeń; - nauka pracy przy zastosowaniu otwartej metody badawczej; - praca badawcza wobec braku tezy oraz wstępnych założeń; - nauka jednoczesnego zbierania i analizy danych; - konstruowanie kategorii analitycznych; - metoda porównawcza oraz wypracowanie kategorii ogólnych; - konstruowanie teorii na podstawie systematycznej analizy pozyskiwanych danych; - kodowanie oraz wysycenie kategorii; - prezentacja wyników badania; - wyniki badań jako otwarte pole badawcze. |
Literatura: |
- Bichsel, Peter: Die Totaldemokraten. Aufsätze über die Schweiz. Frankfurt am Main 1998. - Bryant, Antony / Charmaz, Kathy: The SAGE handbook of grounded theory. Los Angeles / London 2007. - Calgari, Guido: Die vier Literaturen der Schweiz, Freiburg im Breisgau 1966. - Charmaz, Kathy: Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa 2013. - Czechowska, Justyna / Kramek-Klicka, Anna (red.): Ta sama Europa? Inna literatura?, Warszawa 2010. - Dyserinck Hugo / Syndram, Karl Ulrich (red.): Europa und das nationale Selbstverständnis. Imagologische Probleme in Literatur, Kunst und Kultur des 19. und 20. Jahrhunderts, Bonn 1988. - Glaser, Barney / Strauss, Anselm L.: Odkrywanie teorii ugruntowanej: strategie badania jakościowego. Kraków 2009. - Górecka Anna / Jarniewicz Jerzy (red.): Szwajcaria. Literatura na świecie, nr 5-6/1999. - Hermann, Michael: Was die Schweiz zusammenhält. Vier Essays zu Politik und Gesellschaft eines eigentümlichen Landes, Basel 2016. - Horvat Kondrič, Vesna (red.): Tanskulturalität der Deutschschweizer Literatur. Entgrenzug durch Kulturtransfer und Migration. Wiesbaden 2017. - Konecki, Krzysztof: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana.Warszawa 2012. - Loetscher, Hugo: How Many Languages Does Man Need, New York 1982. - Schulz-Buschhaus, Ulrich: Die Unvermeidlichkeit der Komparatistik. Zum Verhältnis von einzelsprachlichen Literaturen und Vergleichender Literaturwissenschaft, [w:] Arcadia, nr 14, Berlin 1979, s. 34-67. - Zima, Peter V: Komparatistik. Tübingen 1992. Inne źródła: www.swissinfo.com www.tagesanzeiger.ch www.srf.ch |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student zna i rozumie: - podstawowe założenia teorii ugruntowanej - przedmiot badań helwetologicznych i jego umiejscowienie w naukach humanistycznych i społecznych - w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach literatury i kultury Szwajcarii UMIEJĘTNOŚCI – student potrafi: - wykorzystywać posiadaną wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie helwetologii - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi lub ich przystosowanie na potrzeby zadania, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych - planować, organizować i realizować przedsięwzięcie badawcze lub twórcze: indywidualnie i w zespole wielokulturowym; określać priorytety w realizacji zadań KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i odbieranych treści, w tym współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w życiu kulturalnym i społeczno-politycznym Szwajcarii - współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie konwersatorium uzależnione jest od spełnienia poniższych kryteriów: 1. Obecność na zajęciach 2. Bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach. Premiowany udział w dyskusji 3. Praca zaliczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.