Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Helwetologia II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3300-HEL2-HEL-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Helwetologia II
Jednostka: Wydział Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia prezentujące założenia teorii ugruntowanej oraz możliwości ich zastosowania w badaniach helwetologicznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie w koncepcję teorii ugruntowanej,

przedstawienie możliwości jej wykorzystania jako jednej z metod w badaniach

helwetologicznych oraz zestawienie jej z ‘tradycyjną’ metodologią badań.

Poruszane zagadnienia:

- wprowadzenie w teorię ugruntowaną oraz przedstawienie jej kluczowych

założeń;

- nauka pracy przy zastosowaniu otwartej metody badawczej;

- praca badawcza wobec braku tezy oraz wstępnych założeń;

- nauka jednoczesnego zbierania i analizy danych;

- konstruowanie kategorii analitycznych;

- metoda porównawcza oraz wypracowanie kategorii ogólnych;

- konstruowanie teorii na podstawie systematycznej analizy pozyskiwanych

danych;

- kodowanie oraz wysycenie kategorii;

- prezentacja wyników badania;

- wyniki badań jako otwarte pole badawcze.

Literatura:

- Bichsel, Peter: Die Totaldemokraten. Aufsätze über die Schweiz. Frankfurt am Main 1998.

- Bryant, Antony / Charmaz, Kathy: The SAGE handbook of grounded theory. Los Angeles / London 2007.

- Calgari, Guido: Die vier Literaturen der Schweiz, Freiburg im Breisgau 1966.

- Charmaz, Kathy: Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa 2013.

- Czechowska, Justyna / Kramek-Klicka, Anna (red.): Ta sama Europa? Inna literatura?, Warszawa 2010.

- Dyserinck Hugo / Syndram, Karl Ulrich (red.): Europa und das nationale Selbstverständnis. Imagologische Probleme in Literatur, Kunst und Kultur des 19. und 20. Jahrhunderts, Bonn 1988.

- Glaser, Barney / Strauss, Anselm L.: Odkrywanie teorii ugruntowanej: strategie badania jakościowego. Kraków 2009.

- Górecka Anna / Jarniewicz Jerzy (red.): Szwajcaria. Literatura na świecie, nr 5-6/1999.

- Hermann, Michael: Was die Schweiz zusammenhält. Vier Essays zu Politik und Gesellschaft eines eigentümlichen Landes, Basel 2016.

- Horvat Kondrič, Vesna (red.): Tanskulturalität der Deutschschweizer Literatur. Entgrenzug durch Kulturtransfer und Migration. Wiesbaden 2017.

- Konecki, Krzysztof: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana.Warszawa 2012.

- Loetscher, Hugo: How Many Languages Does Man Need, New York 1982.

- Schulz-Buschhaus, Ulrich: Die Unvermeidlichkeit der Komparatistik. Zum Verhältnis von einzelsprachlichen Literaturen und Vergleichender Literaturwissenschaft, [w:] Arcadia, nr 14, Berlin 1979, s. 34-67.

- Zima, Peter V: Komparatistik. Tübingen 1992.

Inne źródła:

www.swissinfo.com

www.tagesanzeiger.ch

www.srf.ch

Efekty uczenia się:

WIEDZA – student zna i rozumie:

- podstawowe założenia teorii ugruntowanej

- przedmiot badań helwetologicznych i jego umiejscowienie w naukach humanistycznych i społecznych

- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach literatury i kultury Szwajcarii

UMIEJĘTNOŚCI – student potrafi:

- wykorzystywać posiadaną wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie helwetologii

- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi lub ich przystosowanie na potrzeby zadania, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

- planować, organizować i realizować przedsięwzięcie badawcze lub twórcze: indywidualnie i w zespole wielokulturowym; określać priorytety w realizacji zadań

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student jest gotów do:

- krytycznej oceny własnej wiedzy i odbieranych treści, w tym współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w życiu kulturalnym i społeczno-politycznym Szwajcarii

- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie konwersatorium uzależnione jest od spełnienia poniższych kryteriów:

1. Obecność na zajęciach

2. Bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach. Premiowany udział w dyskusji

3. Praca zaliczeniowa

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)