Wstęp do kulturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3300-WdK-MSF-1-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do kulturoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie ogólnej wiedzy z zakresu studiów nad kulturą. Omawiane są zarówno teorie kulturoznawcze, jak i metodologie oraz narzędzia badawcze stosowane w studiach kulturowych. Kolejnym celem jest zwiększenie świadomości procesów i zjawisk kultury, a także rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia i analizy. Zajęcia pokazują jak rozumieć współczesną kulturę poprzez interpretację różnych tekstów i praktyk kulturowych. |
Pełny opis: |
Celem Wstępu do kulturoznawstwa jest zaprezentowanie kluczowych zagadnień z zakresu studiów nad kulturą. Przedmiotem dyskusji będą zatem następne teorie kulturoznawcze: - kultura materialna, - marksizm i szkoła frankfurcka, - psychoanaliza, - strukturalizm i semiologia, - poststrukturalizm i dekonstrukcja, - postmodernizm, - feminizm i queer, - postkolonializm, - ekokrytyka i posthumanizm, - media i mediatyzacja. W trakcie kursu Studenci uczą się krytycznie analizować różne teksty kultury (werbalne i niewerbalne, wizualne i audiowizualne), stosując w praktyce adekwatne metodologie oraz narzędzia badawcze przedstawione na zajęciach. Tym samym celem kursu jest zwiększenie świadomości procesów i zjawisk kultury, przy jednoczesnym rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia oraz jasnego i zwięzłego wyrażania siebie. |
Literatura: |
Baldwin E., Longhurst B., McCracken S., Ogborn M., Smith G., Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Barker C., Studia kulturowe, przeł. A. Sadza, Kraków 2005; Dant, T. Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Wyd. UJ, 2003; Fiedorczuk, J., Cyborg w ogrodzie, Katedra, 2015; Fiske, J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010; Harari, Y. N., Sapiens. Od zwierząt do ludzi, Wyd. Literackie, 2015; Perspektywy badań nad kulturą, red. R. Kluszczyński, A. Zeidler-Janiszewska, Łódź 2008; Storey, J. Studia kulturowe i badania kultury popularnej, Kraków, 2003; Strinati, D. Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Szpunar, M., Czym są nowe media - próba konceptualizacji, Studia Medioznawcze 4 (35) 2008. Świerkocki, M., Postmodernizm. Paradygmat nowej kultury, Wyd. UŁ, 1997; Tożsamość kulturoznawstwa, red. Pankowicz A., Rokicki J., Plichta P., Kraków 2008. Young, R.J.C., Postkolonializm. Wprowadzenie, Wyd. UJ, 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
- średnia ocen z dwóch testów - aktywność na zajęciach i poza (dyskusje na forum) - obecność - regularne prace domowe (w formie pisemnej i ustnej) Kryteria oceny (4): - zakres przeprowadzonych badań; - wiedza na omawiany temat; - znajomość terminologii; - aktywność i kreatywność Test poprawkowy ustny w trakcie konsultacji. Dozwolone 2 nieobecności w semestrze. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Lutostański, Dariusz Zembrzuski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Lutostański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Tematyka i literatura (wszystkie źródła dostępne na platformie Classroom lub w BUW): - kultura materialna, Yuval Noah Harari, Sapiens. Od zwierząt do ludzi, Wyd. Literackie, 2015 (fragmenty) Tim Dant, "Wstęp", w: Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Wyd. UJ, 2003. Elaine Baldwin et al. Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007 (fragmenty). - marksizm i szkoła frankfurcka, Dominic Strinati, "Marksizm i Szkoła Frankfurcka", w: Wprowadzenie do kultury popularnej, Znak, 1995. Szkoła frankfurcka i Marksizm - psychoanaliza, Chris Barker, "Język i psychoanaliza: Lacan", w: Studia kulturowe, Cultura, 2005. - strukturalizm i semiologia, Dominic Strinati, "Strukturalizm, semiologia i kultura popularna", w: Wprowadzenie do kultury popularnej, Znak, 1995. - poststrukturalizm i dekonstrukcja, Chris Barker, "Derrida: tekstualność i różnia", w: Studia kulturowe, Cultura, 2005. - postmodernizm, Maciej Świerkocki, Postmodernizm. Paradygmat nowej kultury, Wyd. UŁ, 1997 (fragmenty) - feminizm i queer, Chris Barker, "Feminizm i studia kulturowe", "Płeć", "Męskość" oraz "Płeć kulturowa", w: Studia kulturowe, Cultura, 2005. - postkolonializm, Robert J. C. Young, Postkolonializm. Wprowadzenie, Wyd. UJ, 2012 (fragmenty) - ekokrytyka i posthumanizm, Julia Fiedorczuk, Cyborg w ogrodzie, Katedra, 2015 (fragmenty). - media i mediatyzacja, Magdalena Szpunar, Czym są nowe media - próba konceptualizacji, Studia Medioznawcze 4 (35) 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.